۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
کشاورزان ناگزیر به استفاده از روش آبیاری نوین هستند
مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان:

کشاورزان ناگزیر به استفاده از روش آبیاری نوین هستند

گرگان- فرامرزی، مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان گفت: آبیاری نوین اگرچه هزینه هایی برای کشاورز دارد اما در شرایط خشکسالی ناگزیر به استفاده از این روش برای افزایش راندمان تولید و حفظ منابع آبی هستیم.

نسترن فرامرزی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ازآنجایی‌که بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد به نظرم باید نسبت به مدیریت مصرف در این حوزه توجه ویژه شود.

مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر کشاورزی در گلستان به روش سنتی انجام می‌شود که با توسعه آبیاری نوین می‌توان مصرف آب در این بخش را مدیریت کرد.

او معتقد است: آبیاری به روش سنتی علاوه بر هدررفت آب، استفاده بهینه هم ندارد زیرا در کشاورزی برخی اراضی دارای پستی‌وبلندی است که این باعث می‌شود تا برخی زمین‌ها به‌خوبی آبیاری نشود و در برخی ماندآبی ایجاد شود.

وی با بیان این نکته که آبیاری نوین هزینه بالایی می‌طلبد، افزود: مصرف برق یا نفت برای استفاده از این صنعت، هزینه های کشاورزی را افزایش می دهد اما باتوجه‌به خشکسالی و تغییر اقلیم، توسعه آبیاری نوین در منطقه یک ضرورت است.

فرامرزی با تاکید بر این مطلب که در شرایط خشکسالی ناگزیر به استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین هستیم، اضافه کرد: این روش مزایایی هم دارد. به‌عنوان‌مثال آبیاری قطره‌ای علف هرز مزرعه کاهش می‌یابد که این منجر به کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد زیرا برای وجین علف از کارگر یا سموم باید استفاده کرد.

او استفاده از آبیاری تحت‌فشار بارانی را کمک به حفظ ساختمان خاک دانست و گفت: صرف‌نظر از هزینه‌های اولیه این روش، افزایش تولید، حفظ خاک و کاهش مصرف آب از مزایای آبیاری تحت‌فشار بارانی است.

مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان در خاتمه یادآورشد: برای جبران هزینه روش آبیاری نوین در کشاورزی باید حمایت‌هایی نظیر کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره را به‌صورت جدی دنبال کرد چرا که کمبود آب بیشترین تأثیر را در بخش کشاورزی می‌گذارد.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha