۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
رفع مشکل قطعی آب در تهران| خبری از اطلاع رسانی نبود| بحران آبی در پایتخت ادامه دارد
وزیر نیرو بعد از ۶ روز بالاخره واکنش نشان داد

رفع مشکل قطعی آب در تهران| خبری از اطلاع رسانی نبود| بحران آبی در پایتخت ادامه دارد

بعد از ۶ روز از شروع قطعی آب در تهران بالاخره وزیر نیرو نسبت به این مساله واکنش نشان داد و گفت که مشکل قطعی آب در پایتخت حل شده است.

بیژن سورانی؛ بازار: قطعی های مکرر و افت فشار آب در بسیاری از مناطق تهران رییس جمهور را هم وادار به واکنش کرد. بر اساس آنچه در سایت اطلاع رسانی دولت آمده سید ابراهیم رئیسی ‌رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در ونزوئلا و در بین ملاقات‌ها و برنامه‌های متعدد خود، در تماس تلفنی با معاون اول و وزیر نیرو، موضوع افت فشار آب در برخی مناطق تهران را پیگیری و بر تسریع در حل کامل مشکل تأکید کرد. اما جالب اینجاست که با وجود گذشت ۶ روز از شروع قطعی های ناشی از سیل اخیر در جاده چالوس، وزیر نیرو امروز نبست به آن واکنش نشان داده است. علی اکبر محرابیان امروز در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرده که از امروز هیچ تهرانی قطع آب را نخواهد داشت و مشکل تصفیه خانه های پایتخت برطرف شده است.

قطعی های آب که از روز جمعه بسیاری از مناطق تهران را با مشکل مواجه کرده بود، طبق گفته های وزیر نیرو از امروز به صورت کامل برطرف شده است. با این وجود با توجه به شرایط بحرانی سدهای های پنجگانه تهران نگرانی ها نسبت به تامین آب پایتخت در روزهای گرم تابستان وجود دارد

بعد از صحبت های وزیر نیرو بود که خبری از سوی آبفای استان تهران به نقل از محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. خبری که در آن اعلام شده بود که مشکل قطعی آب در برخی نقاط ایران از صبح امروز برطرف شده است. البته این مقام مسئول در صنعت آب در روز گذشته(یعنی ۵ روز پس از شروع قطعی ها) هم توضیحاتی را در خصوص چرایی این مساله ارائه داده بود.

جالب اینجاست که در روزهای گذشته با وجود پیگیری خبرنگاران هیچ یک از مسئولین امر حتی سخنگوی صنعت آب حاضر به ارائه توضیحات و پاسخ گویی در اینباره نبودند.

کسری ۴ درصدی آبرسانی به بسیاری از مناطق را مختل کرد

بر اساس آنچه اعلام شده حدود ۲۰ درصد آب مصرفی تهران از سد کرج تامین می شد. وزیر نیرو البته مدعی است که در لحظه اول قطع دسترسی به آب، ۱۴ درصد از این ۲۰ درصد را از منابع دیگری جایگزین شده و با کسری ۴ درصدی در مناطق غربی و شمال غرب تهران مواجه شده بودیم. اما همین کسری ۴ درصدی قطعی ها و افت فشارهای متعددی را در بسیاری از مناطق تهران و البرز ایجاد کرده بود. از ستارخان، صادقیه، شهرآرا، گیشا، اشرفی اصفهانی و... و. تا قیطریه، خیابان مطهری، قائم‌مقام، بهار، طالقانی، قلهک، نارمک، چهارراه لشگر و... و. در کنار این مناطق، گزارش‌هایی از قطعی آب شهر قدس و برخی مناطق کرج از جمله عظیمیه در استان البرز همگی با قطعی های آب دست و پنجه نرم می کردند.

دریغ از یک پیامک اطلاع رسانی

اما آنچه بیش از قطعی ها و افت فشار آب در ۶ روز گذشته خاطر مشترکین را آزرده خاطر کرده، عدم اطلاع رسانی به موقع و مناسب از سوی شرکت های آب و فاضلاب تهران است. بسیاری از اینکه آبفا پیش از قطع آب حتی پیام هشداری هم به ساکنان نداده شکایت دارند.

کاربری در تویتتر نوشت: «آب محله‌ی ما، شهرآرا، چند روز اخیر یا قطع بوده و یا کم‌فشار؛ طوری که طبقات بالا و کولرهای پشت‌بام آب ندارند؛ نه اطلاع‌رسانی نه تدبیری نه پیامکی که مثلا بگوید شهروند عزیز! صبور باشید! »

کاربر دیگری نوشت: «سیل آمد، گل و ریزش کوه، مسیر آب از سد کرج به تهران را دچار اختلال کرد. تا اینجا قبول. مقصر ویرانی سیل تا حدی شما نیستید. اما آبرسانی به مردمی که چند روز است آب ندارند هم وظیفه شما نیست؟ اهالی مناطق درگیر قطع آب می‌گویند، چند تانکر آب‌ آوردند که یک خیابان را هم جوابگو نبود چه رسد به چندین محله.»

داستان از چه قرار بود؟

پس از حادثه‌ای که روز جمعه در جاده چالوس بر اثر بارندگی رخ داد، بخشی از جاده حرکت کرد و به داخل رودخانه آمد. در این میان فرسایش و رسوب و گل و لای قابل‌توجهی نیز وارد رودخانه شد و میزان گل‌آلودگی رودخانه افزایش یافته است.

طبق توضیحات محرابیان وزیر نیرو، این واقعه در پایین دست سد کرج اتفاق افتاد و شرکت آبفا ناگزایر بود که مسیر سیصدمتری را باز کند. اولین نکته انتقال ماشین آلات بود که تونل دسترسی مسدود شده بود و ما ماشین آلات را با روش‌های مختلف از مسیری باتلاقی عبور دادیم که ۴۸ ساعت این فرآیند طول کشید. بعد از انتقال تجهیزات، در حداقل زمان و در ۱۲ ساعت کانالی را حفاری کردند و انتقال آب از دوشنبه انجام شد.

وزیر نیرو گفت: در این اجریان همچنین با کدورت آب ناشی از گل و لای روبه رو شدیم که برای رفع آن هم تلاش شد و از دیشب تصفیه‌خانه‌های تهران در مدار تولید هستند و با ظرفیت کامل آب تولید می‌کنند.

ادامه بحران آبی در پایتخت

با وجود اینکه مسئولین از حل مشکل تامین آب پایتخت حل داده اند اما نگرانی ها نسبت به آن همچنان ادامه دارد. بر اساس آمارهای موجود کل موجودی آب سدهای تهران، تنها ۵۹۴ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ میلیون متر مکعب کمتر و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۶۶ میلیون متر مکعب کمتر است. همچنین ورودی آب سدهای پنج‌گانه تهران در مقایسه با سال آبی گذشته(که آن هم سال خشکی بود) ۹ درصد کمتر بوده است.

کد خبر: ۲۲۵٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ملو IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 0
      آقا کجا آب وصل شده ده روزه آب نداریم انقلاب تهران هنوز وصل نشده