۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷
اصلاح ساختار اقتصادی، از راه‌های کنترل تورم است
کارشناس مسائل اقتصادی:

اصلاح ساختار اقتصادی، از راه‌های کنترل تورم است

رحمانی، اقتصاددان اظهار کرد: تنها راهکار کنترل تورم کشور، همچنان کاهش ناترازی‌ها و اصلاح عوامل ساختاری اقتصاد است.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، تیمور رحمانی؛ عضو هیات‌ علمی دانشگاه تهران در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: اقتصاد ایران در پنج سال گذشته دارای تورم بالا و درعین‌حال دارای صعود و فرودهای مکرر بوده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه باید روندی یکنواخت داشته باشد. این مسئله نیاز به بررسی دارد. از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ نرخ رشد تورم بیش‌تر از رشد نقدینگی بوده است؛ اما نکته‌ای که باید بررسی شود این است که نرخ رشد قیمت‌ها بسیار بالاتر از نرخ رشد نقدینگی بوده است.

وی افزود: هر زمان که قیمت‌ها به یکباره رشد کرده است هم‌زمان با آن شاهد افزایش نرخ ارز نیز بوده‌ایم و در زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا کرده، نرخ تورم به سطح بالاتری رفته است. البته مشاهدات نشان می‌دهند که در بلندمدت نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم همبستگی نزدیکی دارند؛ اما نکته قابل‌تأمل این است که جهش‌های ارزی رشد نقدینگی را با خود همراه می‌کند.

رحمانی با اشاره به اینکه جهش‌های ارزی موجب جهش‌های تورمی است، اظهار کرد: توجه به جهش ارزی در مهار تورم از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که جهش‌های ارزی اتفاق می‌افتد واردات تضعیف شده و خود را در تورم نشان می‌دهد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: به‌عنوان‌مثال اگر کشورهای ونزوئلا و زیمباوه را در نظر بگیریم، بررسی تغییرات نرخ تورم و نقدینگی در این کشورها نشان می‌دهد که نرخ تورم در کوتاه‌مدت در برخی دوره‌ها بسیار بالاتر از رشد نقدینگی بوده است. مشاهده می‌شود که نرخ ارز نیز در این دوره‌ها همگام با نرخ تورم رشد بالاتری داشته است. این می‌تواند ناشی از شکل‌گیری انتظارات تورمی باشد؛ بنابراین توجه به نرخ ارز بسیار مهم است.

وی افزود: در نتیجه این صحبت‌ها متوجه می‌شویم که در جریان شوک ارزی و شوک تورمی، نقدینگی سیال‌تر و موجب اختلال تورمی می‌شود. نرخ تورم را نمی‌توانیم تنها با رشد نقدینگی توجیه کنیم، چراکه عوامل بیرونی و شوک‌های برون‌زا نیز بر آن مؤثر بوده‌اند. با اینکه در بلندمدت نرخ رشد نقدینگی خود را در تورم نشان می‌دهد؛ اما این نافی اثر بیرونی شوک ارزی و جهش‌های آن نیست و باید به نرخ ارز و شوک‌های آن توجه کرد و با درنظرگرفتن سیاست‌هایی از جهش نرخ ارز جلوگیری کرد.

رحمانی در پایان تأکید کرد: البته همچنان تنها راهکار کنترل تورم کشور، کاهش ناترازی‌ها و اصلاح عوامل ساختاری اقتصاد است.

کد خبر: ۲۲۵٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha