۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
مشخص شدن تعداد دقیق واحدهای خالی بانک ها تا ۲ هفته آینده| افتتاح ۲۰۰۰ مسکن ملی در نیمه اول سال
سرپرست راه و شهرسازی تهران در گفتگو با بازار اعلام کرد

مشخص شدن تعداد دقیق واحدهای خالی بانک ها تا ۲ هفته آینده| افتتاح ۲۰۰۰ مسکن ملی در نیمه اول سال

جنتی، سرپرست اداره راه و شهرسازی تهران در حالی میزان واحدهای خالی از سکنه در استان تهران را ۲۰۵ هزار واحد مسکونی اعلام می کند که می گوید تا دو هفته آینده میزان دقیق واحدهای خالی بانک ها مشخص می شود.

اکبر محمودی؛ بازار: اعلام اخبار ضد و نقیض در مورد تعداد دقیق خانه های خالی از سکنه در کشور و تهران توسط سازمان ها و اشخاص دولتی و خصوصی نشان می دهد که هنوز شناسایی این واحدهای مسکونی بنا به هر دلیلی دچار مشکل است.

اگر چه کارشناسان بر این باور هستند که ورود چند درصد خانه خالی در بازار مسکن یک استاندارد و یک موضوع عادی است که باید در بازار وجود داشته باشد اما قطعا ورود خانه های خالی از سکنه می تواند تا حدودی بازار مسکن را از التهاب و کمبود عرضه دور کند.

سال گذشته رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفته بود که ۲۰ درصد از خانه‌های خالی کشور با عدد تقریبی ۵۰۰ هزار واحد در استان تهران است که برآورد می‌شود ۳۰۰هزار واحد آن در شهر تهران و ۲۰۰ هزار واحد آن در پیرامون و حاشیه شهر تهران واقع شده است.

اگر چه حسین جنتی در اردیبهشت ماه امسال با ابلاغ حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان تهران منصوب شده است اما به خوبی با مشکلات بخش مسکن در استان تهران و شهر تهران آگاه است. و قطعا با اطلاعات و آمار به خوبی آگاه است.

او معتقد است که نهضت ملی مسکن و بحث بازآفرینی شهری ایران با سرعت در حال پیشرفت است و می تواند فاصله عرضه و تقاضا را کاهش دهد. اما ورود خانه های خالی از سکنه نیز می تواند گپ و فاصله و عرضه و تقاضا را کاهش دهد.

او آمار خانه های خالی از سکنه را در استان تهران ۲۰۵ هزار واحد مسکونی اعلام می کند و می گوید برای مشخص شدن آمار دقیق از سازمان ثبت کمک خواهیم گرفت.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «حسین جنتی» سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان تهران را با هم می خوانیم:

عمده پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بر عهده بانک مسکن بوده است. بانک مسکن تاکنون اقدامات لازم برای عقد قرارداد و معرفی نامه به بانک را انجام داده است

* چرا بانک ها ( به غیر از بانک مسکن) در پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن تا این حد کُند عمل می کنند و اینکه وضعیت تولید مسکن ملی در استان تهران به چه شکلی است

بانک ها تاکنون همکاری خوبی در طرح نهضت ملی مسکن داشته اند و تعداد واحدهایی که شروع کردیم و به بانک ها معرفی کرده ایم مناسب بوده است. عمده پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بر عهده بانک مسکن بوده است. بانک مسکن تاکنون اقدامات لازم برای عقد قرارداد و معرفی نامه به بانک را انجام داده است. اخیرا تعدادی از بانک ها معرفی شده اند برای معرفی نامه های جدید که آنها نیز وعده همکاری داده اند و امیدواریم تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت می شود.

تلاش ما این است که در نیمه اول امسال ۲۰۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن افتتاح و به بهره برداری برسد

* در ماه های آینده چه تعداد مسکن ملی در استان تهران واگذار خواهد شد

تلاش ما این است که در نیمه اول امسال ۲۰۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن افتتاح و به بهره برداری برسد.

* آیا این واحدهای مسکونی همان واحدهای مسکونی در شهرهای جدید هستند؟

این واحدهای مسکونی ارتباطی با شهرهای جدید ندارند. در شهرستان های استان تهران این تعداد واحد مسکونی افتتاح خواهد شد. نزدیک به ۲ هزار واحد مسکونی در دستور کار و در برنامه ریزی قرار دارد که باید دید چه تعداد آن واگذار خواهد شد.

* در مورد مسکن مهر چطور؟ آیا در استان تهران مسکن مهری که بخواهد واگذار شود داریم؟

واگذاری مسکن مهر در نیمه اول امسال در شهرهای جدید مورد افتتاح قرار خواهد گرفت که مطمئنا اطلاعات و جزئیات آن توسط شرکت عمران شهرهای جدید اطلاع رسانی خواهد شد.

باید اعلام کنم که نوسازی و احیای بافت فرسوده در تهران کُند نیست. عملیات اجرایی نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی در تهران آغاز شده است و بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی نیز در مرحله صدور پروانه است

* دلیل کُندی احیای بافت فرسوده در تهران چیست؟

باید اعلام کنم که نوسازی و احیای بافت فرسوده در تهران کُند نیست. عملیات اجرایی نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی در تهران آغاز شده است و بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی نیز در مرحله صدور پروانه است و با سرعت در حال ادامه کار است. در مجموع سهمیه استان تهران ۹۳ هزار واحد مسکونی ظرف ۴ سال نوسازی و احداث خواهد شد که قطعا این تعداد و حتی بیشتر از آن محقق می شود.

نهضت ملی مسکن و بازآفرینی شهری ایران با سرعت در حال پیشرفت است و می تواند فاصله عرضه و تقاضا را کاهش دهد. بخشی دیگر هم واحدهای آماده هستند اما به بازار مسکن ارائه نمی شوند که با پیگیری دریافت مالیات می تواند کسری و کمبود تولید مسکن جبران شود

* در حال حاضر بین تقاضا و عرضه مسکن فاصله ای ایجاد شده است که به دلیل عدم توجه به تولید مسکن در سال های گذشته بوده است. در تهران کمبود تولید مسکن به نسبت سایر شهرها بیشتر است. آیا قبول دارید که کمبود تولید مسکن در تهران بسیار بالا است؟

بحث نهضت ملی مسکن و بحث بازآفرینی شهری ایران با سرعت در حال پیشرفت است و می تواند فاصله عرضه و تقاضا را کاهش دهد. بخشی دیگر هم واحدهای آماده هستند اما به بازار مسکن ارائه نمی شوند که با پیگیری دریافت مالیات به خصوص با موضوع مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند کسری و کمبود تولید مسکن جبران شود. هفته جاری هم مصوبه شورای عالی مسکن را داشتیم و همکاران ما از طریق سازمان ثبت و شهرداری ها هم در شهر تهران و هم بقیه شهرهای استان تهران واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی معرفی شود که برگه تشخیص مالیاتی صادر شود تا این واحدهای مسکونی به بازار مسکن عرضه شوند. قطعا با ورود این واحدهای مسکونی بخش عمده ای از مشکلات کمبود مسکن حل خواهد شد.

* کدام یک از بانک ها لیست بانک های متخلف به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است؟

فعلا اسامی بانک ها را هنوز به سازمان امور مالیاتی ارائه نکرده ایم. لیست آماده شود حتما آنها را نیز اعلام خواهیم کرد.

در مجموع ۲۰۵ هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران مشخص شده است که به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند. اما احتمالا در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده بتوانیم از طریق سازمان ثبت مشخصات تعداد زیادی از خانه های خالی را مشخص کنیم

* میزان واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شهر تهران چقدر است؟

فعلا در مجموع ۲۰۵ هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران مشخص شده است که به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند. اما احتمالا در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده بتوانیم از طریق سازمان ثبت مشخصات تعداد زیادی از خانه های خالی را مشخص کنیم.

* چه تعداد از این واحدها مربوط به بانک ها است؟

ابتدا باید تعداد دقیق را استخراج کنیم بعد از آن می توان آمار دقیق واحدهای مسکونی خالی مربوط به بانک ها را مشخص و استخراج کرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha