۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
آمریکا گزارش‌های توافق موقت با ایران را رد کرد

آمریکا گزارش‌های توافق موقت با ایران را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: گزارش‌های منتشر شده درباره توافق هسته‌ای موقت با ایران کاملا نادرست است.

به گزارش بازار، متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره برخی ادعاها به وجود هرگونه گفتگو میان آمریکا و ایران درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها، گفت: گزارش‌های منتشر شده درباره توافق هسته‌ای موقت با ایران کاملا نادرست است.

گفتنی است محمد مرندی مشاور هیئت مذاکره کننده کشورمان درباره توافقنامه هسته ای، پیشتر گفته بود: مذاکره مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد.
بیشتر بدانید: مرندی: مذاکره محرمانه‌ای با آمریکا نداشته‌ایم

خبرنگار پرسید: آیا شما هیچ گفتگوی مستقیم یا غیر مستقیمی را با ایران درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارید؟

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: باید در این خصوص، به چند مورد اشاره کنم. مورد نخست، آنکه ما همیشه این توانمندی را داشته ایم تا زمانی که به نفع آمریکا است، پیام‌ها را به ایران منتقل کنیم.

وی در تشریح مورد دوم مدعی شد، اینکه همانطور که قبلا هم به وضوح اعلام کرده ایم، از زمان آغاز به کار این دولت، رئیس جمهور خود را به این موضوع متعهد دانسته است که تضمین کند ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. ما بر این باور هستیم که دیپلماسی بهترین راه حل برای دستیابی به این موضوع است. ما همچنین به وضوح اعلام کرده ایم که هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده ایم.

متیو میلر اضافه کرد: موضوعی که می‌خواهم به طور خاص به آن بپردازم، از این قرار است که با توجه به گزارش‌هایی که دیده ام مبنی بر اینکه نوعی "توافق موقت" (میان آمریکا و ایران) وجود دارد، (باید اعلام کنم که) این موضوع "کاملا نادرست" است.

یک خبرنگار خانم پرسید: سخنان شما در خصوص اقدام آمریکا برای آزادسازی برخی از منابع مالی و همچنین تبادل زندانیان، از چه قرار است؟
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: باید بگویم که برخی گزارش‌ها توسط خروجی‌های مختلف رسانه‌ای منتشر شده است، که موضوع آن توافق‌های مختلف یا مذاکرات دیپلماتیک است. اکثریت این گزارش‌ها یا غلط هستند، یا کاملا گمراه کننده؛ این موضوع شامل گزارش‌ها درباره توافق موقت نیز می‌شود.

این خبرنگار به زعم خود گفت: اما موضوع سخنان من، توافق موقت نیست. حتی ایران نیز این موضوع را نفی کرد. اما آن‌ها نشست عمان را تایید کرده اند. اکنون، براساس آنچه من متوجه شده ام، آن‌ها می‌گویند در حال اظهار موارد جزئی تری هستند که بنابر گفته ایران، احتمالا برای ایجاد اعتماد و عمل کردن به عنوان اساس گفتگوهای بیشتر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ داد: نمی‌خواهم درباره این گزارش‌ها اظهار نظر کنم، به غیر از آنکه اعلام می‌کنم که، همانطور که همیشه اعلام کرده ایم، زمانی که به نفع آمریکا باشد، ما توانایی ارسال پیام برای ایران را داشته ایم.

کد خبر: ۲۲۵٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha