۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
بهینه سازی سودآوری گله های دام با فناوری های نوین| کاهش ۷۰درصدی مصرف آب در مزارع عمودی
بازار بررسی می کند؛

بهینه سازی سودآوری گله های دام با فناوری های نوین| کاهش ۷۰درصدی مصرف آب در مزارع عمودی

در حالیکه بخش کشاورزی پتانسیل بالایی برای ورود فناوری های نوین در راستای افزایش سودآوری دام، کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری دارد، بازاری به ارزش ۴۳ میلیارد دلار تا ۲۰۲۵ برای کشاورزی دقیق برآورد میشود.

بازار؛ گروه کشاورزی: نوآوری در کشاورزی مدرن بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. صنعت کشاورزی به عنوان یک کل با چالش های بزرگی از افزایش هزینه های منابع و کمبود نیروی کار گرفته تا تغییر در ترجیحات مصرف کنندگان برای شفافیت و پایداری روبرو است. در این راستا استفاده از فناوری در کشاورزی و شیوه های کشاورزی برای افزایش کارایی، بهره وری و پایداری در تولید مواد غذایی اشاره دارد. این شامل چندین نوع مختلف فناوری مانند «کشاورزی دقیق، آبیاری هوشمند، بیوتکنولوژی و اتوماسیون» است. علاوه بر این، پیشرفت ‌های فناوری قابل ‌توجهی در زمینه ‌هایی مانند کشاورزی عمودی داخلی، فناوری دام، شیوه‌ های مدرن گلخانه‌ ای، هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی وجود دارد و اختراعاتی نیز در این حوزه روی کار آمده است. با این وجود عمده تلاش ها در بخش کشاورزی روی بالا بردن بازدهی محصول و کاهش هزینه های تولید است.

روند فزاینده استفاده از اتوماسیون مزرعه در کشاورزی سنتی

بر اساس آنچه سایت تجهیزات نوین کشاورزی منتشر کرده از اصلی ترین مورادی که بازدهی محصول را افزایش می دهد «کشاورزی عمودی در فضای داخلی» است. از سوی دیگر از این طریق بهره بردار می تواند بر مساحت زمین محدود غلبه کند و حتی با کاهش مسافت طی شده در زنجیره تامین، تأثیر کشاورزی بر محیط ‌زیست را کاهش دهد. در واقع ویژگی اصلی کشاورزی عمودی این است که می تواند به طور قابل توجهی میزان فضای زمین مورد نیاز برای رشد گیاهان را در مقایسه با روش های کشاورزی سنتی کاهش دهد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان مزارع عمودی تا ۷۰ درصد کمتر از مزارع سنتی آب مصرف می کنند.

به گفته کارشناسان استفاده از اتوماسیون مزرعه در حالی در کشاورزی سنتی رو به افزایش است که در واقع فناوری است که مزارع را کارآمدتر می کند

بر اساس این گزارش، یکی از اصلی ترین اقدامات مهم برای بالا بردن بهره وری در مزارع استفاده از اتوماسیون مزرعه است. در حقیقت اتوماسیون مزرعه، که اغلب با «کشاورزی هوشمند» همراه است، فناوری است که مزارع را کارآمدتر می کند، زیرا چرخه تولید محصول یا دام را خودکار می کند. جالب اینکه تعداد فزاینده ‌ای از شرکت ‌های مبتنی بر فناوری های کشاورزی روی نوآوری‌ های روباتیک کار می‌ کنند تا پهپادها، تراکتور های خود ران، دروگرهای رباتیک، آبیاری خودکار و ربات‌ های بذری را توسعه دهند. اگرچه این فناوری‌ ها نسبتاً جدید هستند، اما این صنعت شاهد تعداد فزاینده ‌ای از شرکت های کشاورزی سنتی است که از اتوماسیون مزرعه در فرآیندهای خود استفاده می‌ کنند، زیرا هدف اصلی آن پوشش دادن وظایف یکنواخت است.

فناوری های نوین چگونه سودآوری گله های دام را بهینه می سازد؟

بر اساس این گزارش از دیگر بخش هایی که در حوزه ورود و توسعه فناوری های نوین پتانسیل بالایی دارد بخش دامداری و دامپروری است. در واقع صنعت دامداری سنتی بخشی است که مسلماً مهمترین بخش است که به طور گسترده نادیده گرفته شده است، زیرا منابع طبیعی تجدید پذیر بسیار مورد نیاز را فراهم می کند که ما هر روز به آن تکیه می کنیم. مدیریت دام که به طور سنتی به عنوان اداره تجارت مزارع، گاوداری و سایر مشاغل مرتبط با کشاورزی شناخته می شود، شامل نگهداری سوابق مالی دقیق، نظارت بر کارگران و اطمینان از مراقبت و تغذیه مناسب از حیوانات است. با این حال، پیشرفت های تکنولوژیکی در کشاورزی، دنیای دامپروری را متحول کرده است. این پیشرفت‌ ها صنعت را بسیار بهبود بخشیده و ردیابی و مدیریت دام را بسیار آسان ‌تر و سریع ‌تر کرده است.

به عنوان مثال ژنومیک حیوانات نوع جدیدی از فناوری کشاورزی است که می تواند به عنوان مطالعه کل چشم انداز ژنی یک حیوان زنده و چگونگی تأثیر متقابل آن با دیگران بر رشد و نمو حیوان تعریف شود. ژنومیکس به تولیدکنندگان دام کمک می کند تا خطر ژنتیکی گله های خود را درک کنند و سودآوری آینده دام خود را تعیین کنند. بنابراین، تولیدکنندگان با استراتژیک بودن در انتخاب و اصلاح نژاد دام، می توانند سودآوری و بازده گله های دام را بهینه کنند.

از سوی دیگر در دهه ‌های اخیر، صنعت گلخانه‌ ای از تأسیسات کوچکی که عمدتاً برای اهداف تحقیقاتی و زیبایی ‌شناختی استفاده می ‌شوند (یعنی باغ‌ های گیاه‌ شناسی) به تأسیسات بسیار بزرگ ‌تری تبدیل شده است که مستقیماً با تولید مواد غذایی متعارف در زمین رقابت می‌ کنند.

به طوری که بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده از سوی سازمانهای مربوطه همچون فائو، در مجموع، کل ارزش بازار جهانی سبزیجات گلخانه ای سالانه به ۳۵۰ میلیارد دلار می رسد. به این ترتیب امروزه، تا حد زیادی به دلیل پیشرفت ‌های فوق ‌العاده اخیر در فناوری رو به رشد، این صنعت شاهد شکوفایی است که قبلاً سابقه نداشته است. در واقع گلخانه‌ هایی به‌ طور فزاینده‌ در حال ظهور هستند که در مقیاس بزرگ، سرمایه‌ دار و شهری محور هستند.

ارزش ۴۳ میلیارد دلاری بازار کشاورزی دقیق تا ۲۰۲۵

در حقیقت گلخانه‌ های مدرن به طور فزاینده‌ ای از نظر فناوری سنگین می ‌شوند و از چراغ‌ های LED و سیستم‌ های کنترل خودکار استفاده می‌ کنند تا محیط رشد را کاملاً متناسب کنند. شرکت ‌های گلخانه‌ ای موفق به‌ طور چشمگیری در حال گسترش هستند و امکانات رو به رشد خود را در نزدیکی مراکز شهری قرار می‌ دهند تا از تقاضای روزافزون برای غذای محلی سرمایه‌ گذاری کنند. گفتنی است کارشناسان معتقدند کشاورزی در حال تکامل است و فناوری در حال تبدیل شدن به بخشی ضروری از هر مزرعه تجاری است. به این ترتیب شرکت ‌های کشاورزی دقیق جدید در حال توسعه فناوری ‌هایی هستند که به کشاورزان اجازه می ‌دهد تا با کنترل هر متغیر کشاورزی مانند سطح رطوبت، شرایط خاک و ریز اقلیم، محصول را به حداکثر برسانند.

در واقع کشاورزی دقیق با ارائه تکنیک ‌های دقیق ‌تر برای کاشت و رشد محصولات کشاورزی، کشاورزان را قادر می‌ سازد تا کارایی را افزایش داده و هزینه ‌ها را مدیریت کنند. لذا به این واسطه، شرکت های کشاورزی دقیق فرصت بزرگی برای رشد پیدا کرده اند و طبق جدیدترین گزارش شرکت «گراند ویو ریسرچ»، پیش بینی می کند که بازار کشاورزی دقیق تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۳ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۲۲۵٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha