۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
وقتی تراکتور ایران از تکنولوژی روز دنیا جا می ماند| ارزش ۹۰میلیارد دلاری بازار جهانی تراکتور تا ۲۰۲۷
بازار بررسی می کند؛

وقتی تراکتور ایران از تکنولوژی روز دنیا جا می ماند| ارزش ۹۰میلیارد دلاری بازار جهانی تراکتور تا ۲۰۲۷

در حالیکه تراکتورسازی دنیا بر عرضه تراکتورهای اقتصادی تر متمرکز است و بازاری به ارزش ۹۰میلیارد دلار تا ۲۰۲۷ برای آن برآورد می شود، تراکتورسازی ایران محصولاتی با تکنولوژی ۵۰سال پیش به بازار عرضه میکند.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از اصلی ترین نیازهای بخش کشاورزی به خصوص در کشورهای در حال توسعه حرکت به سمت مکانیزاسیون و بالا بردن بهره وری در کنار کاهش ضایعات است و در این میان استفاده از به روز ترین تجهیزات، ماشین آلات و ادوات کشاورزی از مهمترین اقداماتی است که برای رسیدن به این هدف باید انجام داد. به عبارت دیگر در راستای حرکت به سمت مکانیزه کردن بخش کشاورزی، بهره مندی کشاورزان از به روز ترین تراکتورهای دنیا با تکنولوژی هایی که غالبا در راستای افزایش بهره وری است از ارکان کار است.

کشاورزی دقیق و افزایش مکانیزاسیون مزارع؛ دو عامل موثر بر افزایش تقاضا برای تراکتور

این در حالی است که به گفته کارشناسان، معرفی کشاورزی دقیق همراه با افزایش پذیرش مکانیزاسیون مزرعه برای افزایش بهره وری نیز تقاضا برای تراکتور را تقویت می کند. به این ترتیب دولت ها در برخی کشورهای در حال توسعه برای تسهیل خودکار سازی فرایندهای مختلف کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران خود یارانه و کمک های مالی عرضه می کنند. این در شرایطی است که با پیشرفت هایی که در حوزه فناوری رخ داده منجر به ظهور تراکتورهای پیشرفته با GPS از پیش نصب شده و دستگاه های تله ماتیک شده است.

گروه Imarcgroup : در حالی که بازاری به ارزش ۷۴.۷۱ میلیارد دلار برای بازار جهانی تراکتور برآورد شده، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۷ از ۹۰ میلیارد دلار عبور کند

به این ترتیب بر اساس گزارشی که اخیرا ImarcGroup (گروه تحلیل و مشاوره بازارهای بین المللی) ارائه داده است ارزش بازار جهانی تراکتورهای کشاورزی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰.۹۷ میلیارد دلار بوده و انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۳ با بیش از ۵ درصد رشد سالانه به بیش از ۷۴.۷۱ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که با توجه به روند بازار پیش بینی می شود ارزش بازار تراکتورهای کشاورزی تا ۲۰۲۷ نیز از ۹۰ میلیارد دلار عبور کند.

پیشرفت های تکنولوژیک؛ عامل رشد بازار جهانی تراکتورهای کشاورزی

بر اساس این گزارش، یکی از عوامل کلیدی در رشد بازار جهانی تراکتورهای کشاورزی در واقع پیشرفت های تکنولوژیکی است که در این حوزه رخ داده است. به همین دلیل است که شرکت های بزرگ فعال در بازار تراکتورهای کشاورزی در حال توسعه فناوری های نوآورانه برای تقویت موقعیت خود در بازار هستند.

به طوری که یک شرکت آمریکایی توسعه دهنده تراکتورهای الکتریکی، خودکار و هوشمند (شرکت Monarch Tractors) در سال ۲۰۲۰ یک تراکتور برقی و هوشمند به نام ۶۳۴ Monarch را طراحی کرد که در واقع جمع آوری داده های پیشرفته و عملکرد مستقلی را در عرصه های کشاورزی ارائه می دهد. به گفته سازندگان، این تراکتور یک تراکتور مجهز به هیدرولیک و یک تراکتور فشرده کاملاً کاربردی است که می تواند از هر وسیله ای که برای یک تراکتور فشرده ساخته شده است استفاده کند. این فناوری شامل انواع سنسورها و دوربین‌ های ایمنی است که هم با راننده و هم بدون راننده در حالت «درایور اختیاری» کار می‌کنند. گفتنی است این امر ایمنی دستگاه را در شرایط مختلف افزایش می دهد.

دبیر انجمن ملی سیب زمینی ایران: تراکتورهایی که الان در کشور استفاده می شود متناسب با شرایط اقلیمی ما نیست چون خاک کشور از نظر عمق و حاصلخیزی متفاوت با خاک اروپا است

بر اساس این گزارش در حالی که سازندگان جهانی در حال توسعه فناوری های نوآورانه برای تقویت موقعیت خود در بازار هستند، شرکت تراکتور سازی ایرانی کماکان با تکنولوژی که متعلق به ۵۰ سال پیش است در حال فعالیت است. به طوری که علی نیلی دبیر انجمن ملی سیب زمینی ایران در این خصوص به بازار گفت: تراکتورهایی که الان در کشور استفاده می شود متناسب با شرایط اقلیمی ما نیست چون نوع خاک کشور متفاوت با کشور رومانی است که این تکنولوژی را سال های قبل از آنها گرفته ایم.

نیلی معتقد است در حقیقت چون عمق و همچنین حاصلخیزی خاک اروپا با خاک ایران متفاوت است در نتیجه تراکتورهای تولیدی با همان تکنولوژی های قدیم متناسب با شرایط اقلیمی ما نیست. لذا باید گروه تحقیق و توسعه در تراکتور سازی ایران تشکیل شود و بر اساس آن تولید انجام شود.

تمرکز تولیدکنندگان جهان بر عرضه تراکتورهای کشاورزی اقتصادی تر

گفتنی است در حالی کشاورزان و زارعان کشور نسبت به به روز نبودن تراکتور ایران گلایه دارند که بر اساس گزارش های منتشر شده در سطح جهان، در سال ۲۰۲۲ قاره آسیا و اقیانوسیه بزرگترین منطقه در بازار تراکتورهای کشاورزی بوده اند و انتظار می رود سریعترین منطقه در حال رشد باشند. نکته جالب توجه اینکه بازار جهانی بیشترین رونق خود را در سال ۲۰۱۷ رقم زده است و پس از آن تولید کنندگان اصلی تراکتور به سمت ورود به بازارهای دست نخورده و عرضه تراکتورهای کشاورزی اقتصادی تر متمرکز شده اند. این در شرایطی است که تولید کننده های چینی و هندی بیش از ۵۰ درصد فروش تراکتور را در بازار جهانی کشاورزی به خود اختصاص داده اند و در حال برنامه ریزی برای گسترش تجارت خود در سطح جهانی هستند.

بر اساس این گزارش در حالی که در لیست تولید کننده های برتر تراکتور شرکت های Deere، New Holland، Kubota، Mahindra، Kioti قرار دارد، ایران تا چهار دهه قبل واردات برخی از تراکتورهای برندهای خارجی همچون برندهای نامی ژاپن و ایتالیا را رقم می زده است. به این ترتیب تا چهار دهه قبل کشاورزان کشور نیز همپای دیگر کشاورزان از تراکتورهایی در سطح جهانی بهره مند بوده اند. به طوری که مجتبی شادلو رئیس هیات مدیره اتحادیه باغداران ایران پیش از این در گفتگو با بازار با تاکید بر اینکه از نظر تکنولوژی تراکتور سازی کشور بسیار عقب است گفت: عقب ماندگی تراکتور ایران از دانش و تکنولوژی روز در حالی رخ می دهد که حدود ۴۰ سال پیش تراکتورهای خارجی که وارد کشور می شد بهره برداران را تا جایی که ممکن بود همراهی می کرد و با ایرادات جزئی از کار نمی افتاد.

این فعال بخش باغبانی همچنین اظهار داشت: نکته جالب توجه اینکه تراکتورهای خارجی که آن زمان از برندهای معتبر جهانی وارد کشور می شد دارای خدمات جانبی بسیار خوب و امکانات ویژه ای بود و قطعا بعد از گذشت ۴ دهه تکنولوژی های صاحبان صنعت تراکتور سازی بسیار پیشرفت کرده است و ما از آن بی بهره هستیم.

کد خبر: ۲۴۰٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      4 0
      کمپایین سازمان هم همین طوره
    • جعفری US ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      12 1
      سوادفنی مورد نیاز است که ما کارشناس تربیت نکردیم وحداقل تقلید وکپی کردن هم یاد نگرفتیم معلوم شدصنعت ما از۵۰سال پیش هیچ رشدی نداشته وفقط نیروی غیرمتخصص درحوزه هایی که مرتبط با تولید وصنایع نیستند صرفا پشت میز نشین ومدعی تولید کردیم،فعلا تا۵۰سال دیگه وقت داریم عجله نکنید،دانشگاههای ما فقط محل منازعات سیاسی شده علم فراموش شده.
    • حسن IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      11 0
      تورو خدا به این تراکتورهای ایرانی هم میشه افتخار کرد . هنوزم تو ایران یه تراکتور با گیربکس اتومات تولید نشده واقعا تراکتورسازی تبریز خیلی از تراکتورهای دنیا عقبه چرا هنوزم گیربکس سنکرون میزنه نود درصد تراکتورهایی که امروز تو دنیا تولید میشن گیربکس اتومات هستن
    • علی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      10 2
      متاسفانه ما کشاورزان لوازم کشاورزی با تکنولوژی ۵۰ سال پیش هم نمی توانیم تهیه کنیم،تکنولوژی جدید پیشکش.۳۵ سال قبل هر وسیله کشاورزی که نیاز داشتیم با حواله اداره کشاورزی و…سریع و ارزان تهیه می کردیم،حالا چی؟؟
    • Ali IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      0 0
      نبود رقابت وسیله مشتریان باعث عدم پیشرفته.شرکت فقط تمرکزش افزایش تولید باهمان امکانات قبلی وفقط با فشار برکارگران هست.وقتی الان در شرکت یک اپراتور همزمان دو ماشین یا بیشتر کار میکنه وهیچ تمرکزی بر کیفیت نداره وتحت فشار افزایش تعدادتولید است.
    • تراختور US ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      وقتی در های مملکت بسته است چطور میشود پیشرفت کرد؟تکنلوژی تعامل میخواد ،ارتباطات میخواد،پول میخواد،متخصص میخواد،با شعار نمیشه پیشرفت کرد
    • علاوی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 1
      وااله خیلی بی انصافیه بگیم تراکتورمون مال۵۰سال پیشه. من خودم کشاورزم و خیلی از تراکتورهای ایرانی راضیم.. دستشون درد نکنه واقعاً،تراکتورسازی تبریز عالیه