۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۸
فرصت طلایی گلستان برای تجارت با قزاقستان | نبود زیرساخت، مجال صادرات را هدر می‌دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

فرصت طلایی گلستان برای تجارت با قزاقستان | نبود زیرساخت، مجال صادرات را هدر می‌دهد

گرگان- مجاورت گلستان با کشوری مانند قزاقستان و رونق کسب و کارهایی نظیر کشاورزی و دامپروری در این منطقه، بستری برای صادرات به این کشور است اما به باور بازرگانان زیرساخت‌های لازم مهیا نیست.

الهام رئوفی فر؛ بازار: درآمد سرانه قابل توجه و کمبود نیروی کار کشور قزاقستان باعث شده تا استان گلستان به واسطه تولید قابل توجه محصولات کشاورزی بتواند از این فرصت برای توسعه روابط تجاری بهره ببرد. با این حال بسیاری از بازرگانان گلستانی معتقدند استان از چنین پتانسیلی آنگونه که باید استفاده نکرده است و هنوز ظرفیت مراودات تجاری ما بیشتر از اینهاست.

به باور کارشناسان، منگستائو نزدیک‌ترین استان کشور قزاقستان به گلستان است که اگرچه منطقه ای نفت‌خیز به شمار می رود اما می تواند پلی بین گلستان با سایر استان‌های قزاقستان باشد این موضوعی است که بازرگانان گلستانی هم آن را تائید می کنند.

عدم بهره گیری از ظرفیت‌ها

یک بازرگان گلستانی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه ظرفیت تجارت گلستان با قزاقستان وجود دارد به خبرنگار بازار، می گوید: ارتباطی خوبی به لحاظ تجاری با این کشور داریم اما هنوز از تمامی ظرفیت های استان استفاده نشده است. البته باید تاکید کرد که استان منگستائو ظرفیت تجارت ندارد، اگر آمار واردات تجارت با قزاقستان را بررسی کنیم درمی یابیم که تجارت ایران با این کشور تنها نیم درصد بوده است.

رحمان قره باش ضمن یادآوری این نکته که استان منگستائو فقط ۶۰۰هزار نفر جمعیت دارد، ادامه می دهد: جمعیت کم این استان ظرفیت صادرات از ایران را محدود می کند بنابراین باید سایر استان های قزاقستان، هدف صادرات باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان: می‌توان از کشور قزاقستان برای کشت شالی استفاده کرد

وی به شناسایی نیازهای سایر استان های قزاقستان تاکید می کند و می گوید: برای توسعه تجارت مسیر حمل و نقل دارای اهمیت است که متاسفانه در شرایط فعلی به واسطه فقدان امکانات مورد نیاز در پایانه ریلی راه آهن نمی توان از ظرفیت تجارت بین دو کشور به خوبی بهره برد البته ظرفیت گلستان در تولید گوشت مرغ و لبنیات می تواند بستری برای صادرات این محصولات به کشور قزاقستان باشد چراکه در حال حاضر بخش عمده ای از مرغ این کشور از قاره ای دیگر تامین می شود که این به واسطه هزینه حمل، قمیت تمام شده را برای مصرف کنندگان افزایش خواهد داد.

قزاقستان فرصتی برای کشت فراسرزمینی

اما برخی کارشناسان بر این باورند که به جز صادرات کالا به قزاقستان، به واسطه وسعت قزاقستان و خاک حاصلخیر و برخورداری از منابع آبی کافی، می توان از این کشور برای کشت فراسرزمینی بهره برد. نماینده اتاق بازرگانی گرگان در کشور قزاقستان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: پتانسیلی که اکنون کمتر به آن توجه شده وسعت خاک ترکمنستان، جمعیت محدود و خاک حاصلخیز آن است؛ چنین شرایطی این امکان را برای کشت فراسرزمینی مهیا خواهد کرد.

پرویز تنی با بیان اینکه به‌ عنوان‌ مثال برای گلستان که این سال ها به واسطه خشکسالی ممنوعیت کشت شالی دارد می‌توان از کشور قزاقستان برای کشت این محصول استفاده کرد می افزاید: بر اساس اظهارات تجار قزاق مراتع در این کشور به‌قدری وسعت دارد که هیچگاه دام‌ها نیاز به تهیه علوفه و یا خوراک نخواهند داشت بنابراین می توان از قزاقستان به عنوان فرصتی برای توسعه دامپروری استفاده کرد.

فرصت طلایی گلستان برای تجارت با قزاقستان | نبود زیرساخت، مجال صادرات را هدر می‌دهد

قرابت فرهنگی، فرصتی برای توسعه تجاری روابط

یک کارشناس اقتصادی هم از قزاقستان برای توسعه تجارت خارجی استان گلستان یاد می کند و به خبرنگار بازار، می گوید: قرابت فرهنگی مردم قزاقستان با گلستان امکان توسعه روابط تجاری را افزایش می دهد. از سوی دیگر حجم واردات قزاقستان زیاد است و با توجه به نیاز وارداتی این کشور و ظرفیت قابل توجه تولیدات کشاورزی گلستان می توان، تجارت این دو کشور را افزایش داد.

حسینقلی قوانلو انسداد مرزهای ترانزیتی ترکمنستان در زمان کرونا را از موانع تجارت با قزاقستان می داند و می افزاید: متاسفانه در بخش حمل و نقل ریلی با مشکلاتی مواجه هستیم برای تجارت از مرزهای آبی هم باید کالاها به بندر امیرآباد حمل شود که این هم هزینه و مشکلات خاص خودش را دارد. از طرف دیگر مرزهای ترکمنستان برای حمل کالا به قزاقستان گشایش یافته اما این کشور برای تردد ترانزیت ها مبلغی را به عنوان حق خاک دریافت می کند که باعث افزایش هزینه های صادراتی می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این نکته که این هزینه حق خاک از سایر کشورها دریافت نمی شود، می افزاید: با توجه به ظرفیت تولیدات نهاده های کشاورزی قزاقستان و نیاز گلستان به خوراک دام و طیور، می توان تبادلات تجاری در این بخش را افزایش داد.

هزینه های حمل ریلی زیاد است

در کنار اظهارات بازرگانان و کارشناسان اقتصادی مبنی بر برخورداری گلستان از فرصت صادرات به قزاقستان، مدیران گلستانی هم به این فرصت تجاری اذعان دارند و در تلاش برای توسعه این روابط و رفع موانع پیش رو هستند. رئیس سازمان صمت استان گلستان با بیان اینکه گلستان کمتراز ظرفیت موجود صادرات انجام می دهد به خبرنگار بازار، می گوید: درحال حاضر هزینه صادرات حمل ریلی برای تجار و در مقابل هزینه های دریایی بسیار بیشتر است از این رو، ارسال بار از طریق خطوط ریلی برای صادرکنندگان جذابیت ندارد گلستان نخستین رتبه صادرات به قزاقستان را دارد اما از تمامی ظرفیت های این منطقه برای رونق تجارت خارجی با آن استفاده نشده است.

رئیس سازمان صمت استان گلستان: بیشترین میزان مراوده تجاری ایران با قزاقستان از طریق گمرک اینچه برون انجام می شود

درویشعلی حسن زاده ادامه داد: وجود شش هزار قزاق در گلستان سبب جذابیت ویژه‌ مردم این کشور برای افزایش تبادلات اقتصادی و اجتماعی شده است همچنین نزدیکی فرهنگی بین دو کشور، کمک زیادی به توسعه روابط تجاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان مراوده تجاری ایران با قزاقستان از طریق گمرک اینچه برون انجام می شود، اضافه می کند: خوشبختانه گلستان رتبه اول صادرات به این کشور را دارد. البته اتصال راه آهن ایران، ترکمستان و قزاقستان به عنوان بستری برای افزایش روابط تجاری گلستان می تواند نقش ایفا کند لیکن پیش از هرچیز دولت باید هزینه های صادرات حمل بار از طریق ریل را کاهش دهد، زیرا این انگیزه بازرگان را برای استفاده از خطوط ریلی کاهش می دهد.

با توجه به قرارگیری گلستان در منطقه ای استراتژیک و وجود ظرفیت های خوبی مانند رونق کشاورزی و دامپروری به نظر می رسد دولت باید برای رفع موانع صادرات این بخش به واسطه رونقی صادرات کالا برای این منطقه خواهد داشت، تمام تلاش خود را به کار گیرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha