۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
عربستان در پتروشیمی پنجم شد، ایران پنجاهم هم نشد| سبقت سعودی ها از ایران در ایجاد زنجیره ارزش
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

عربستان در پتروشیمی پنجم شد، ایران پنجاهم هم نشد| سبقت سعودی ها از ایران در ایجاد زنجیره ارزش

حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: عربستان با یک فاصله معنی داری در پتروشیمی از ما سبقت گرفته و به کشور پنجم در این صنعت پتروشیمی تبدیل شده در حالیکه ما جزء ۵۰ کشور نخست هم نیستیم.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفتگو با بازار پتروشیمی را یکی از موفق ترین صنایع بعد از انقلاب دانست و گفت: ظرفیت این صنعت به حدود ۹۰ میلیون تن رسیده هرچند که امروز بیش از ۶۰ میلیون تن آن مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، نبود خوراک مهم ترین عامل بلا استفاده بودن ۳۰ هزار تن ظرفیت در صنعت پتروشیمی است.

او ادامه داد: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته قرار است که امسال از تمام این ظرفیت استفاده شود. ضمن اینکه در چشم انداز تعیین شده باید در سال ۱۴۰۴ به کشور اول منطقه تبدیل شویم. قاعدتا رسیدن به این هدف مستلزم رشد و توسعه در صنایع مرتبط با نفت، گازو و پتروشیمی است.

عربستان با یک فاصله معنی داری در صنعت پتروشیمی از ما سبقت گرفته است. این کشور به تولید ۱۶۰ میلیون تن رسیده و به کشور پنجم در صنعت پتروشیمی تبدیل شده در حالیکه ما جزء ۵۰ کشور نخست در صنعت پتروشیمی هم نیستیم

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه سخنان خود با اشاره به سرمایه گذاری های صورت گرفته در کشورهای نفتی در حوزه پتروشیمی، اظهار داشت: عربستان با یک فاصله معنی داری در صنعت پتروشیمی از ما سبقت گرفته است. این کشور به تولید ۱۶۰ میلیون تن رسیده و به کشور پنجم در صنعت پتروشیمی تبدیل شده در حالیکه ما جز ۵۰ کشور نخست در صنعت پتروشیمی هم نیستیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که با توجه به کسری که در تامین گاز کشور وجود دارد، چطور می توان شرایط را برای توسعه واحدهای پتروشیمی آماده کرد، گفت: قدامات جدی برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و استفاده حداکثری از گاز مایع، نفتا صورت گرفته است. باید بپذیریم که وابستگی شدید به گاز نقطه ضعف ما در صنعت پتروشیمی است.

او ادامه داد: البته ما مزیت های زیادی برای توسعه صنعت پتروشیمی داریم که دسترسی به نیروی متخصص، به دریا و آب های آزاد و خوراک ارزان از جمله آنها است. ضمن اینکه کشور ما در آسیا واقع شده ایم. باید توجه داشته باشید که بر اساس بررسی های انجام شده آینده دنیا در آسیا بوده ۶۰ درصد جمعیت دنیا در این قاره است. ضمن اینکه کشورهای بزرگ آینده دنیا کشورهای آسیایی خواهند بود.

اولین کاری که برای مقابله با ناترازی گاز باید انجام دهیم جمع آوری گازهای فلر است. با گاز صرفه جویی ناشی از فلرینگ می توان بازار بسیاری از کشورهای همسایه را بدست آورد و مشکلاتی که در تامین خوراک پتروشیمی ها و نیروگاه ها وجود دارد را برطرف کنیم

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که برای مقابله با ناترازی گاز چه اقداماتی باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: اولین کاری که می توانیم انجام دهیم جمع آوری گازهای فلر است. با گاز صرفه جویی ناشی از فلرینگ می توان بازار بسیاری از کشورهای همسایه را بدست آورد و مشکلاتی که در تامین خوراک پتروشیمی ها و نیروگاه ها وجود دارد را برطرف کنیم. ضمن اینکه آلایندگی های محیط زیستی خود را کاهش دهیم.

او ادامه داد: راه کار دوم و البته اصلی صرفه جویی در مصرف گاز خانگی است. با این وضعیت مصرف نه تنها در توسعه صنعت پتروشیمی لکه در تامین گاز حتی برای مصارف خانگی هم دچار مشکل می شویم.

خسارت ۴۵۰ میلیارد دلاری تحریم ها به ایران

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تحریم ها اشاره کرد افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته ایران در ۱۰ سال گذشته ایران درآمدی ۴۵۰ میلیارد دلاری را تحت تاثیر تحریم‌ها در حوزه نفت از دست داده است. به معنی ساده در شرایطی که ما می‌توانستیم با استفاده از فروش نفت این درآمد را وارد اقتصاد کشور کنیم اما به دلیل تحریم ها از این درآمد بی نصیب ماندیم. در مقابل کشورهای همسایه در نبود ما توانستند از فرصت ویژه ای که بازار در اختیار آنها قرار داده بود به خوبی استفاده کنند.

کد خبر: ۲۲۵٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      2 15
      وقتی تیم سه دولت اصلاحات با سرمایه گذاری کوچک بخش خصوصی طی ۲۴ سال مخالفت کردند نتیجه اش همین می شود
    • یعقوب IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      11 1
      ایران باید سیاست تنش زدایی واقعی رادنبال بکند تا ضرفیت سرمایه گذاری سایر کشورها در آن افزایش یابد در غیر این صورت چندی بعد ایران خود به وارد کننده تبدیل خواهد شد متاسفانه
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      2 0
      ماهم درموشک سازی وتشنج درمنطقه ومحورمقاومت درمنطقه اول هستیم
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 0
      هوش و توانای ملت ایران در دنیا مطرح بوده و هست ولی متاسفانه حکومت ما توجه به زندگی و زندگی کردن را برای مردم بدور از معنویت و مقام انسانی دانست و آن را نشانه دنیا دوستی و زیاده خواهی تعبیر کرد و این همه استعداد را به راحتی نادیده گرفتن و با توهین و تهمت و سنگ اندازی مغزهای نخبه را از ایران فراری دادن که حالا عربستان بتواند مقام پنجم در پتروشیمی را یدست بیاورد