۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
نرخ تورم در اقتصاد ایران بسیار بالاست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

نرخ تورم در اقتصاد ایران بسیار بالاست

دانش جعفری، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نرخ تورم در برخی از کشورها بین سه تا پنج درصد و نرخ تورم در اقتصاد ایران بالای ۱۵ درصد و حتی به بیش از ۳۰ درصد هم در برخی مقاطع رسیده است.

به گزارش بازار «داوود دانش جعفری» گفت: تورم بالا ضد تولید و بسیاری از مشکلات دیگر در کشور است که باید کنترل شود.

وی اظهارداشت: اگر هر سال تورم ایران ۲۰ درصد بالا رود معنا و مفهوم آن اینکه کالایی که در داخل تولید می شود قیمت آن بطور متوسط به همان اندازه بالا می رود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی قیمت کالای تولید داخل بالا باشد کشورهای خارجی به دلیل گران بودن این محصولات را خرید نخواهند کرد در نتیجه میزان صادرات و رقابت پذیری کالای ساخت داخل روز به روز پائین خواهد آمد.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا راهی وجود دارد که این مشکلات در کشور برطرف شود، افزود: بدون شک راهکار وجود دارد.

دانش جعفری بیان داشت: راه همان است که مقام معظم رهبری فرمود که به مرور باید از وابستگی نفت خلاص شد.

وی ادامه داد: بجای فروش نفت بصورت خام ضرورت ایجاب می کند این ماده ارزشمند در چرخه اقتصاد داخلی استفاده و ارزش افزوده آن بیشتر شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بدون شک نفت خام را می توان در داخل به انواع و اقسام فرآورده نفتی، مواد پتروشیمی و غیره تبدیل و سپس روی ریل صادرات قرار داد.

وی بر ضرورت توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی و فرآورده های نفتی در کشور تاکید کرد و افزود: با این سازو کار هم میزان تولید، هم تعداد اشتغال و هم حجم صادرات افزایش پیدا خواهد کرد.

دانش جعفری اظهارداشت: برای توسعه صنایع پائین دستی نفت و گاز به «فناوری» و «منابع مالی» نیاز است که خوشبختانه کشور در هر دو زمینه امکانات و ظرفیت های خوبی دارد.

وی تصریح کرد: صنعت نفت و گاز کشور امروز ضمن داشتن تجربه مناسب و ذی قیمت با بالاترین فناوری های روز دنیا نیز آشنا هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از حیث منابع مالی هم فرصت های بسیار خوبی در کشور وجود دارد برای مثال فرصت های که به تازگی در بازار سرمایه ایران فراهم شده می توان در راستای توسعه صنایع پائین دستی صنعت نفت به احسن وجه استفاده کرد.

وی افزود: وقتی در یک روز ۲۰ هزار میلیارد تومان سهم فروش می رودمعنایش اینکه می توان همین ۲۰ هزار میلیارد تومان را برای سهام یک پتروشیمی، پالایشگاه و صنعت جدید سهام جدید منتشر و پول مورد نیازآن را از این طریق تامین کرد.

دانش جعفری بیان داشت: توجه به مردمی کردن اقتصاد، سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و جلوگیری از توسعه بی رویه اندازه دولت در کشور امری بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: بجای اینکه پول نفت را دولت خود مصرف کنند و به کارمندان بدهد به مرور باید کاری کرد که همه جای دنیا می کنند یعنی پول نفت در اختیار بانک ها قرار گیرد و بانک ها هم از طرف دولت به تولید کنندگان تسهیلات اعطا کنند تا کشور آباد شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای رسیدن به چنین شرایطی باید از همه فرصت ها منجمله انتخابات به خوبی استفاده کرد.

وی افزود: مردم در انتخابات های مختلف به کسانی رای دهند که بتوانند این تحولات را بوجود آورند.

دانش جعفری یادآورشد: اندازه دولت و استفاده درست از منابع نفت از مباحث اصلی کشور است از اینرو تا مسائل مزبور رفع نشود اقتصاد ایران روی خوش به خود نخواهد دید.

کد خبر: ۲۲٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha