۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
حمایت ۱۱۵۰ میلیارد تومانی از دانش بنیان ها با ایجاد ۲ صندوق بورسی؛ برنامه جهش ۳ برابری تولید و فروش
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری مطرح کرد

حمایت ۱۱۵۰ میلیارد تومانی از دانش بنیان ها با ایجاد ۲ صندوق بورسی؛ برنامه جهش ۳ برابری تولید و فروش

خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به بازار گفت: به زودی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان دو صندوق بورسی با مجموع ۱۱۵۰ میلیارد تومان ایجاد خواهیم کرد.

بازار؛ گروه صنعت: امسال به نام مهار تورم و رشد تولید مزین شده؛ سالی که قرار است با ادامه حمایت از شرکت های دانش بنیان تحولی بزرگ در صنایع کشور به ویژه صنایعی که با حوزه سلامت در ارتباط هستند ایجاد شود.

در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم برنامه های متنوعی را برای رشد تولید و فروش محصولات شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است. اولین گام برای رشد تولید دانش بنیان ها و کاهش مشکلات مالی آن ها نیز ایجاد دو صندوق بورسی با مجموع ارزش هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است.

در رابطه با سایر جزئیات حمایت های این صندوق از شرکت های دانش بنیان به ویژه در حوزه سلامت محمد صادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* امسال شرکت های دانش بنیان توانستند در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حضور پررنگ تری داشته باشند، بفرمایید برای موفقیت آن ها در این حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری چه برنامه های در دست اجرا دارد؟

زیست بوم نوآوری و دانش بنیان در حوزه سلامت امروز به یک زیست بوم بالغ تبدیل شده است. اگر بخواهیم درباره اجزای تشکیل دهنده این زیست بوم که متشکل از خود شرکت های دانش بنیان این حوزه هستند آماری بدهیم حدود ۱۰ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت دارند؛ یعنی حدود ۸۵۰ شرکت در این حوزه فعال هستند.

۱۰ درصد کل خدماتی که صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری می دهد به دانش بنیان های حوزه سلامت است

به همین ترتیب آن حمایت ها و خدماتی که صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت ها می دهد حدود ۱۰ درصد کل خدماتی است که به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود؛ یعنی این تناسب در حوزه خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز رعایت می شود.

همچنین از لحاظ نهادهای تامین مالی تخصصی ۴ صندوق پژوهش فناوری حوزه سلامت را در کشور داریم و به تازگی نیز خود ما در ایجاد دو صندوق خصوصی بورسی مشارکت کرده ایم.

* درباره ارزش این دو صندوق خصوصی بورسی جدید برایمان بگویید و بفرمایید اکنون چند پارک علم و فناوری در حوزه سلامت در کشور داریم؟

یکی از صندوق های خصوصی بورسی به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان و دیگری به ارزش ۳۵۰ میلیارد تومان است که مراحل ثبت آن در سازمان بورس دنبال می شود. همچنین ۱۲ پارک علم و فناوری در حوزه سلامت فعال هستند و نزدیک به ۱۰۰ مرکز رشد تخصصی حوزه سلامت فعالیت دارند.

همگی این ها نشان دهنده این است که ظرفیت نخبگان و فعالیت های اقتصادی در حوزه سلامت با تاکید بر فناوری و دانش بنیان در کشور گسترده شده و توسعه یافته است که به تناسب آن اجزای این اکوسیستم و زیست بوم نیز رشد کرده و شاهد توسعه اجزای زیست بوم هستیم.

حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت یکی از اولویت های کشوری است

ما در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بر حسب ماموریت و وظیفه ذاتی خود باید از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم و به طور حتم حوزه سلامت یکی از اولویت های کشور است؛ چرا که حوزه نیاز و مساله اصلی کشور است که شامل بخش های مختلف تشخیص و درمان، داروها و مواد پیشرفته و تجهیزات پزشکی می شود که همگی جزو زنجیره سلامت هستند. با این شرایط می توان به سادگی درک کرد که همه زنجیره ها و شرکت های دانش بنیان را فعالانه حضور دارند و ما هم پیوسته کمک به توسعه آن ها می کنیم.

* علاوه بر حمایت مالی از دانش بنیان ها به واسطه صندوق های بورسی و صندوق های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، چه برنامه های دیگری برای تسهیل تولید تا فروش دانش بنیان ها در دست دارید؟

یکی از محورهای ماموریتی علاوه بر تامین مالی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، موضوع توسعه بازار شرکت ها است که ابزارهای مختلفی برای توسعه بازار طراحی کرده ایم. برای مثال یکی از ابزارهای ما، ابزار لیزینگ است؛ یعنی به واسطه این ابزار می توان نسبت به تشویق و ترغیب خریداران از دانش بنیان ها اقدام کرد. ابزار لیزینگ صندوق نوآوری می تواند به عنوان مشوق در این حوزه کمک کند.

* با توجه به اینکه خیلی از تولیدات دانش بنیان ها ظرفیت صادرات دارد آیاد در حوزه صادرات هم برنامه ای دارید؟

در حوزه صادرات نیز بسته صادرات را به صورت خاص تهیه می کنیم و شرکت های توانمند بسیار خوبی در حوزه صادراتی داریم و باید زمینه سازی برای حضور آن ها در بازار های بین المللی را انجام دهیم. این حضور می تواند در نمایشگاه های بین المللی و پذیرش هیئت های خارجی و غیره باشد.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بهم رسانی خریداران بازار دانش بنیان و تولیدکنندگان این حوزه باعث توسعه صادرات می شود

بنابراین به نوعی وظیفه خودمان را بهم رسانی خریداران بازار دانش بنیان و تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان گذاشته ایم و آن ها را از این طریق بهم متصل خواهیم کرد. این کار با ابزارهای مختلف از جمله حمایت های بلاعوض، حمایت های توانمند سازی برای توسعه صادرات و توسعه بازار شرکت های دانش بنیان انجام می شود.

* صندوق نوآوری شکوفایی به صورت اخص در راستای تحقق شعار امسال یعنی مهار تورم و رشد تولید چه برنامه ای دارد؟

در خصوص اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در راستای شعار امسال یعنی مهار تورم و رشد تولید؛ یکی از برش های بسیار جدی و تاثیرگذار آن در حوزه دانش بنیان است.

ما به طور خاص در حوزه رشد تولید دانش بنیان بسته ای را در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آماده کرده ایم و امیدواریم بر اساس آن در پایان سال جاری گزارش بسیار خوبی را از رشد تولید محصولات دانش بنیان به مردم عزیز ایران ارائه دهیم. بر اساس این برنامه مقرر شده تا پایان سال جاری حداقل بتوانیم رشد ۲ الی ۳ برابری را در تولید و فروش محصولات دانش بنیان شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha