۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
افزایش ۱۵ درصدی قیمت طلا تا سه ماه آینده| طلا به زودی دلار را تحقیر می کند
مدیر عامل کارخانه پالایش طلا پیش بینی کرد

افزایش ۱۵ درصدی قیمت طلا تا سه ماه آینده| طلا به زودی دلار را تحقیر می کند

مدیر عامل کارخانه پالایش طلا: براساس پیش بینی کارشناسان حوزه طلا، به زودی دلار جایگاه خودش را در جهان از دست داده و طلا جایگزین آن خواهد شد و لذا بانک مرکزی در فروش طلاهایش باید بیشتر تامل کند.

بهناز صفری؛ بازار: سال هاست که دلار آمریکا بدون هیچ پشتوانه واقعی، بازارهای جهان را درنوردیده و روز به روز بر ارزشش افزوده می شود. ولی گویا بسیار از دولتمردان جهان از حقه آمریکایی ها برای پیشتاز بودن دلار آگاه شده و در صدد خالی کردن خزانه های بانک مرکزیشان از دلار و جایگزین کردن طلا هستند.

زیرا طلا و نقره ازجمله فلزات گرانبهایی است که به ذاته ارزشمند بوده و از قدیم به عنوان پشتوانه ای مهم برای دولت ها و ملت ها به حساب می آمده است. برای همین با آگاهی دولت ها و براساس پیش بینی کارشناسان و تحلیگران حوزه های اقتصادی و حوزه طلا، به زودی دلار جایگاه خودش را در جهان از دست داده و طلا جایگزین آن خواهد شد. برای همین با توجه به این که طی هفته گذشته طلا با کاهش قیمت روبه رو بوده است، اما محمد رسولی زاده ، مدیرعامل کارخانه پالایش طلا بر این اعتقاد است که طی سه ماه آینده قیمت طلا مجددا روند افزایشی گرفته و تا ۱۵ درصد بر قیمت این فلز گرانبها افزوده خواهد شد.

* ارزیابی شما از وضعیت طلا طی ماههای آینده چیست؟ به خصوص این که طی یک سال گذشته جهش قیمت طلا بسیار زیاد بوده است؟ آیا باز هم باید منتظر افزایش قیمت طلا باشیم یا کاهش قیمت در انتظار این فلز گرانبهاست؟

سال های زیادی است بسیاری از مردم چه در جهان و چه در ایران به خاطر ارزش ذاتی طلا از آن به عنوان پس انداز استفاده می کنند. دلیل پس انداز طلا برای مردم این است که مردم به خاطر حفظ سرمایه و حفظ پول های خودشان سمت خرید طلا و فلزات گرانبها می روند تا در گذر زمان ارزش آنها کم نشده و بلکه بیشتر هم شود. زیرا بسیاری از چیزها پس از گذشت زمان تا حدودی از ارزش خودشان کاسته می شود، اما طلا جزو آن دسته از فلزاتی است که با گذر زمان به ارزش آن افزوده می شود چرا که ذات ارزشمندی دارد.

بازار طلا به صورت جهانی تا سه ماه آینده حدود ۱۵ درصد دیگر نیز جهش قیمت خواهد داشت . افزایش قیمت طلا صد در صد خواهد بود که تا پایان تابستان با جهش جهانی قیمت طلا روبه رو خواهیم شد

با این تعاریف درحالی که طی یک سال گذشته ، قیمت طلا با جهش فراوانی روبه رو شده است، بازار طلا به صورت جهانی تا سه ماه آینده حدود ۱۵ درصد دیگر نیز جهش قیمت خواهد داشت . افزایش قیمت طلا صد در صد خواهد بود که تا پایان تابستان با جهش جهانی قیمت طلا روبه رو خواهیم شد. گرچه درحال حاضر تا حدودی با کاهش این فلز گرانبها روبه رو هستیم.

* علت این که طلا با چنین سرعتی رو به بالا جهش قیمت دارد چیست؟

این مساله به خاطر از دست دادن ارزش ذاتی قیمت دلار است. زیرا قیمت طلا را با دلار ارزیابی می کنند. بنابراین پولی که آمریکا در دولت خودش چاپ می کند فقط کاغذ و جوهر است و بدون پشتوانه ساخته می شود، بنابراین دولت ها و ملت های دیگر متوجه این مساله شده اند که دلار ارزش ذاتی ندارد و بدون این که هیچ پشتوانه محکمی داشته باشد چاپ می شده است. در نتیجه چنین عملکردی به نوعی کلاهبرداری جهانی محسوب می شود که خوشبختانه بسیاری از مردم و دولتمردان جهان متوجه چنین کلاه برداری بزرگی شده و در صدد تحریم دلار هستند .

بسیاری از کشور های جهان، بانک های خودشان را از دلار خالی می کنند. وقتی مشتری دلار کم شود، ارزش خودش را از دست می دهد و چون طلا دارد با این پول ارزش گذاری می شود، نشان می دهد که ارزش دلار رو به پایین و ارزش طلا رو به بالاست

برای همین، بسیاری از کشورهای جهان، بانک های خودشان را از دلار خالی می کنند. وقتی مشتری دلار کم شود، ارزش خودش را از دست می دهد و چون طلا دارد با این پول ارزش گذاری می شود، نشان می دهد که ارزش دلار رو به پایین و ارزش طلا رو به بالاست. زیرا بانک مرکزیِ بسیاری از کشورها خزانه های خودشان را از دلار خالی کرده و به طلا و نقر ه تبدیل می کنند که به ذات خودشان ارزشمند هستند . ولی دلار به ذات خودش ارزش ندارد.

* بازار طلا و صنف تولید کنندگان طلا در ایران با چه مشکلاتی رو به رو هستند؟

مهمترین مشکل، فروش بی موقع طلاهای بانک مرکزی در بازار است که به عنوان ارز وارد کشور می کند. نمایندگان این ها وقتی به بازار می آیند طلا را به قیمتی می فروشند که از خریداران پیشنهاد می دهند و این مساله به شدت در بازار شوک آور است. بنابراین ، این بزرگ ترین مشکل تولیدکنندگان طلا و پالایش کنندگان طلا است.

یعنی زمانی که بانک مرکزی، بدون هماهنگی با تولید کنندگان طلا، این گونه قیمت گذاری انجام می دهند کاملا به ضرر این صنف است. البته بانک مرکزی به عنوان دارنده کالا، حجم وسیعی از طلا یا نقره را وارد بازار می کند و به قیمتی که بازار خریداری می کند می فروشد که چنین معاملاتی برای بازار طلا بسیار شوک آور است. در نتیجه بسیاری از کارگاه های تولید طلا در چنین شرایطی تعطیل

می شوند.

در چنین اوضاعی قیمت ها به شدت پایین می آید ؛ زیرا قیمت یک عدد شمش با قیمت طلای آب شده ۱۷ یا ۱۸ عیار یک قیمت می شود. بنابراین چنین مواردی را وقتی بانک مرکزی انجام می دهد، بازار طلا بسیار آسیب می بیند و شرایط سختی را برای این صنف ایجاد می کند.

* به نظر شما به عنوان یکی از کارخانه داران طلا که در بخش پالایش طلا فعالیت می کنید برای حل این مشکلات چه راه حل هایی وجود دارد؟ یعنی راه حلی که هم به بازار طلا ضربه وارد نشود و هم تولید کنندگان بتوانند فعالیت خودشان را به سرانجام برسانند؟

بانک مرکزی باید با طمانینه بیشتری، طلاهای خودش را بفروشد، یعنی از طریق افرادی که در بازار دفتر دارند، طلاها را به فروش برساند. حتی به این افراد کمیسیون ندهد، ولی از این طریق فروش هایش را انجام دهد. زیرا این طوری است که قیمت ها یک دفعه افت نمی کند. یا بیایید کارخانه هایی که رگ و ر یشه دارند و قدیمی هستند را شناسایی کند، بعد بگوید می خوا هم فلان مقدار جنس به فروش برسانم، که اجناس توسط افرادی که در بازار دفتر دارند، هم در شهرستان ها و هم در تهران فروخته شود و جنس یک باره وار د بازار نشده و شوک ایجاد نکند . این مورد از جمله مسائلی است که صنف طلا را خیلی اذیت می کند و بهتر است راهکاری برای این معضل بزرگ در نظر گرفته شود.

زیرا وقتی چنین افت هایی در بازار ایجاد می شود، کارگاه ها به تعطیلی کشیده می شوند و در نتیجه ارزش افزوده کار این صنف از بین می رود. وقتی طلا پالایش می شود یک ارزش افزوده ای به آن اضافه می شود. ولی وقتی بانک مرکزی، طلا را به قیمت پایین می فروشد، ارزش افزوده کارمان به طور کلی از بین می رود. در نتیجه این مساله باعث می شود که کارگاه های تولید و پالایش طلا به تعطیلی کشانده شوند که این مساله خودش بحران های اجتماعی فراوانی نیز ایجاد می کند.

* در حوزه ماشین آلاتی که برای پالایش طلا استفاده می کنید ایا کمبودی وجود ندارد؟

دستگاه هایی که ما استفاده می کنیم ایتالیایی است، ولی به علت بالا رفتن قیمت ارز، مواد اولیه ای که برای پالایش طلا استفاده می کنیم ، مثل فرچه، مثل دیگچه های ذوب و سایر وسایلی که در این صنعت استفاده می شود، هزینه پالایش بسیار بالا در می آید و باعث گرانی پالایش می شود. گاهی اوقات شرایط به گونه ای می شود که ما فقط تلاش می کنیم حقوق کارگران را در بیاوریم تا کار نخوابد.

* آیا در بخش پالایش طلا در ایران مشکلی وجود دارد؟ یا این که کارخانه ها براساس استانداردهایی جهانی فعالیت می کنند؟

در بخش پالایش طلا کشورمان، هیچ مشکلی وجود ندارد و ما مطابق استانداردهای جهانی، طلاهایمان را پالایش می کنیم. یعنی همان دستگاه هایی که سایر کشورهای دنیا استفاده می کنند، در ایران هم مورد استفاده قرار می گیرد. تنها تفاوتی که بین کار ما با کشورهای پیشرفته وجود دارد در حجم کارمان است. که ما در حجم کمتری کار انجام می دهیم. مثلا آنها کامیون دارند و ما وانت داریم، ولی برندی که استفاده می کنیم همان برند است. از نظر کیفیت و زیبایی کار، عیار و سایر موارد اصلا عقب نیستیم. گفتنی است، کار پالایش طلا این است که هر کس طلای عیار پایین بیاورد از آنها خریداری می کنیم و سپس با پالایش، آنها را به شمش ۹۹۹ ممیز ۹ تبدیل کرده و به بازار عرضه می کنیم که این کار در سایزهای مختلف انجام می گیرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ف IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      3 0
      مطالب خیلی خوب بود