۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۱
جلوگیری از بالارفتن حجم نقدینگی نیازمند استقلال بیشتر بانک مرکزی است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

جلوگیری از بالارفتن حجم نقدینگی نیازمند استقلال بیشتر بانک مرکزی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جلوگیری از افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی در کشور نیازمند استقلال بیشتر بانک مرکزی و عدم استقراض دولت از آن است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: رشد نقدینگی در سایه افزایش پایه پولی اتفاق می‌افتد و افزایش پایه پولی نیز معلول سه عامل و علت است.

وی افزود: بدهی دولت به بانک مرکزی، بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی و افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی عواملی هستند که باعث افزایش پایه پولی و در نتیجه افزایش حجم نقدینگی در کشور می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به این معنا است که دولت دلارهای خود را به بانک مرکزی بفروشد و این مسئله باعث افزایش پایه پولی و در نتیجه افزایش حجم نقدینگی در کشور می‌شود.

قادری خاطرنشان کرد: استقراض دولت از بانک‌مرکزی نیز خود یکی از عوامل مهم افزایش پایه پولی است که در نتیجه موجب افزایش حجم نقدینگی و تورم در کشور می‌شود.

وی افزود: زمانی جلوی این استقراض‌ها از بانک مرکزی گرفته می‌شود که بانک مرکزی ما از استقلال بیشتری برخوردار باشد و جلوی این رفتارها ایستادگی و مقاومت کند. البته دولت هم برای مدیریت بهتر اقتصاد کشور باید خود جلوی این استقراض‌ها را بگیرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha