۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱
۱۵ میلیارد دلار صادرات و واردات گمرکات استان بوشهر در یکسال گذشته
معاون وزیر کشور در گفت‌وگو با بازار:

۱۵ میلیارد دلار صادرات و واردات گمرکات استان بوشهر در یکسال گذشته

بوشهر- کوشش‌تبار معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: در سال گذشته، ۲۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر و ۶۳۷ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار نیز وارد شده است.

محسن کوشش‌تبار در حاشیه بازدید از طرح‌های اقتصادی و تولیدی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در نقاط مختلف استان بوشهر، طرح‌های اقتصادی ارزشمندی اجرایی شده که تداوم این روند موجبات رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

وی با اشاره به نرخ بیکاری در استان بوشهر افزود: نرخ بیکاری در استان بوشهر در زمستان ۱۴۰۱ به ۷.۳ درصد رسید که بوشهر رتبه سوم کشور را به خود تخصیص داد.

معاون اقتصادی وزیر کشور خاطر نشان کرد: نرخ تورم نیز در بوشهر در اردیبهشت امسال به ۴۵.۷ درصد رسید که میانگین تورم کشوری در این بازه زمانی، ۴۹.۱ بوده و بوشهر رتبه دوم کشور را دارد.

کوشش‌تبار در ارتباط با تحقق تعهدات اشتغال استان نیز تصریح کرد: تعهد اشتغال استان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۵ هزار نفر هدفگذاری شده بود که در پایان سال بیش از ۱۶ هزار نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شد.

۱۴۱ درصد تعهدات اشتغال استان بوشهر محقق شد

وی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱، تعهد اشتغال ۲۱ هزار و ۶۷۴ نفر برای استان تعیین شد که ۳۰ هزار و ۵۶۹ نفر ثبت سامانه شده‌اند و ۱۴۱ درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است.

کوشش تبار گفت: این درحالی است که استان بوشهر در مجموع در شاخص‌های ترکیبی حوزه اشتغال، تعهد اشتغال، پایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری رتبه اول کشور را داراست.

معاون اقتصادی وزیر کشور ابراز داشت: استان بوشهر از لحاظ حمایت از بنگاه‌های اقتصادی نیز بر اساس گزارش وزیر کشور به رئیس جمهور در اوایل خرداد امسال، رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی در ارتباط با وضعیت صادرات و واردات استان بوشهر نیز بیان کرد: استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ با صادرات ۲۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد دلار، رتبه اول کشور را از لحاظ ارزش ارزی صادرات کسب کرده و با واردات ۶۳۷ هزار تن کالا به گمرکات استان بوشهر با ارزش ۲ میلیارد دلار، این استان رتبه پنجم کشور را دارد.

کوشش‌تبار افزود: بوشهر ۲۲ درصد حجم صادرات و ۲ درصد حجم واردات کالا به کشور را در اختیار دارد.

سرمایه‌گذاری ۵.۸ میلیارد دلاری در طرح‌های اقتصادی استان بوشهر

معاون اقتصادی وزیر کشور خاطر نشان کرد: از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری نیز استان بوشهر با ۷.۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی در طرح‌های افتتاحی دهه فجر، رتبه دوم کشور را کسب کرد و از نظر سرمایه‌گذاری ارزی نیز با ۵.۸ میلیارد دلار که شامل ۹۸ درصد منابع ارزی کل کشور است، رتبه نخست کشور را به دست آورد.

وی یادآور شد: بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در خرداد ماه سال جاری، استان بوشهر رتبه سوم کشور در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار را با کمترین تاخیر در بررسی درخواست‌های ثبت شده در درگاه ملی مجوزها داشته است.

کوشش‌تبار با تقدیر از وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزا در استان نیز تصریح کرد: استان بوشهر در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه با ۱۱۵۰ پرونده به مبلغ ۷۰۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۳۱ درصد تعهدات ابلاغی را محقق کرده است.

وی اضافه کرد: در پرداخت تسهیلات جزء ۱ و ۲ بند ب تبصره ۱۶ نیز در سال گذشته، به ۱۲ هزار نفر، تسهیلات به ارزش ۱۱۵۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۴ درصد در استان بوشهر پرداخت شده است.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha