۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
راهکار برنامه هفتم برای مقابله با بحران کم‌آبی و افزایش تولید کشاورزی

راهکار برنامه هفتم برای مقابله با بحران کم‌آبی و افزایش تولید کشاورزی

رویکرد کلی برنامه هفتم ارتقای حکمرانی بر منابع آبی، کنترل برداشت‌های غیر مجاز و جلوگیری از آلوده کردن منابع سطحی و زیرزمینی است.

به گزارش بازار، یکی از سیاست‌های برنامه هفتم، ‌ تلاش برای رفع ناترازی انرژی و ناترازی در آب و حل بحران خشکسالی و کم آبی است، مهمترین برنامه در این زمینه اعمال مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی و صنعت است.

در حال حاضر بهره‌وری آب در کشاورزی حدود ۳۷ درصد است که با روش‌های مدیریت آب و روش نوین آبیاری مثل آبیاری نواری، قطره‌ای و تحت پلاستیک و معرفی بذرهای مقاوم به خشکی و کم آب بر، بهره‌وری آب در این بخش را افزایش دهیم، در بخش صنایع‌آب‌بر هم با بازچرخانی آب و استفاده از آب تصفیه شده فاضلاب در خط تولید، در مصرف آب مدیریت کنیم.

با نگاه به لایحه برنامه هفتم مشخص می شود، راهکارهای ارائه‌شده در پیش‌نویس سند برنامه هفتم توسعه، برای مقابله با بحران کم‌آبی، رویکردهای مدیریت آب تغییرات اساسی کرده و تمهیدات لازم برای مدیریت به هم پیوسته منابع آب با تقویت شورای عالی آب و مدیریت مبتنی بر حوضه‌های آبریز در نظر گرفته شده است.

بدون تردید بحران آب در جهان سال به سال رو به افزایش است، لذا کارشناسان برای تامین امنیت غذایی، ناگزیر هستند راهکارهایی برای مقابله با بحران کم‌آبی معرفی کنند.

بر این اساس؛ راهکارهای ارائه‌شده در حوزه مقابله با بحران آب، بر اساس راهکارهای علمی و نوین تدوین شده است، به طوری که در طول اجرای برنامه هفتم، آب مصرفی بخش صنعت و معدن از منابع آبی نامتعارف تامین خواهد شد و بازار مبادله آب‌های غیر متعارف با هدف تشویق به استفاده از آب‌های غیر متعارف و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی راه‌اندازی می‌شود.

به طور کلی رویکرد برنامه هفتم توسعه، ارتقا حکمرانی آب و کنترل برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب و جلوگیری از آلوده نمودن منابع سطحی و زیر زمینی است، لذا با اجرایی شدن برنامه هفتم شاهد تحولی بزرگی در حوزه حکمرانی بر منابع آب خواهیم بود.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha