۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
لزوم تشویق مرغداران به پرورش مرغ لاین

لزوم تشویق مرغداران به پرورش مرغ لاین

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره لزوم تشویق مرغداران به احیای نژاد مرغ ایرانی آرین، گفت: زمانی که مرغ لاین آرین مورد پسند مردم قرار گیرد خودبه‌خود تولید آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش بازار، در کشور ما مرغ به‌عنوان یکی از اقلام اصلی تأمین‌کننده پروتئین در سبد کالای خانوارها شناخته می‌شود به همین خاطر، باتوجه‌به وضعیت تحریم‌ها و تأثیر بالای خوراک افراد بر سلامت جامعه، اهمیت خودکفایی کامل در تولید محصولات استراتژیک مانند مرغ بیش از گذشته آشکار شده است.

ایران جزو معدود کشورهای دارنده «مرغ لاین» به نام «آرین» است که می‌تواند مبدأ تولید گوشت مرغ در کشور باشد.

«حیوانات لاین» به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) اطلاق می‌شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملاً مشخص بوده و صرفاً با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می‌کنند قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند.

گرچه تنها درصد کمی از مرغداران ایرانی از نژاد آرین برای پرورش مرغ گوشتی استفاده می‌کنند؛ اما بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان، این نژاد دارای جایگاه بسیار ویژه‌ای در پدافند غیرعامل کشور بوده و وجود آن به‌عنوان یک امتیاز بالقوه برای تأمین نیازهای مرغداری‌های کشور به جوجه‌های اجداد سبب شده تا شرکت‌های خارجی نتوانند از اعمال فشارهای تحریمی بر صنعت مرغ ایران استفاده کنند.

علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در این نژاد مرغ به‌صورت خاص تمام ویژگی‌های ژنتیکی و صفات موردنیاز برای صنعت مرغداری جمع‌آوری شده است.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha