۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
وزارت راه کارکرد سامانه ملی املاک را برای مردم تشریح کند
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

وزارت راه کارکرد سامانه ملی املاک را برای مردم تشریح کند

ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تشویق مالکان به عقد اجاره‌ بلند مدت را یکی از اهداف طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری، در خصوص طرح کنترل ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی گفت: با توجه به نا به سامانی حاکم در بازار مسکن و به ویژه حوزه اجاره بها، طرحی در کمیسیون عمران مجلس با حضور کارشناسان متخصص تدوین شده که هم اکنون در حال بررسی در صحن علنی مجلس است.

نماینده مردم کردکوی، بندر ترکمن و بندرگز و گمیشان در مجلس ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در این طرح به آن اشاره شده ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای سوق دادن مالکان و مشاوران املاک به ثبت اطلاعات ملکی و قراردادهای اجاره در سامانه ملی املاک و اسکان بوده که به کامل‌تر و شفاف‌تر شدن اطلاعات وزارت راه جهت اتخاذ تصمیم‌های مناسب برای تنظیم‌گری کمک می‌کند. البته کارکرد این سامانه باید به صورت شفاف و دقیق توسط مجموعه وزارت راه در رسانه ملی و فضای مجازی تبیین و ابهامات موجود در افکار عمومی بر طرف شود.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: یکی دیگر از ابتکارات و اهداف طرح مذکور تشویق مالکان به اجاره های بلند مدت بوده که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز مرسوم است. اختصاص ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی مسکن به مالکانی که قرارداد اجاره ۳ ساله و اختصاص ۵۰ درصد معافیت مالیاتی مسکن برای قراردادهای ۲ ساله اجاره با مستاجران منعقد می‌کنند، از جمله ابزارهای تشویق برای این امر مهم است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شناسایی و عرضه زمین‌های بایر با کمک شهرداری‌ها و اخذ عوارض از آنها از جمله برنامه‌های دیگر این طرح برای ساماندهی بازار مسکن بوده که نقش بسیار مهمی در افزایش عرضه زمین خواهد داشت. همچنین تعیین تعرفه مشاوران املاک و قطع وابستگی حق الزحمه بنگاه‌های ملکی به قیمت مسکن گام بلند دیگری بود که در این طرح برای ساماندهی بازار پر تلاطم و پر دلال مسکن برداشته شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با تصویب سایر مواد باقی مانده و تایید شورای نگهبان، تاثیر بسیار خوبی در بازار مسکن شاهد باشیم؛ هم اکنون نیز در برخی از مناطق تهران که قیمت خانه‌ها به صورت کاذب افزایش پیدا کرده بود، روند نزولی داشته که در صورت عرضه بیشتر مسکن با تکمیل واحدهای طرح نهضت ملی این سیر کاهشی تداوم داشته و تابستان آرام‌تری را نسبت به سال‌های گذشته در حوزه مسکن به ویژه اجاره‌خانه‌ها که سهم زیادی از سبد خانواده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، مشاهده می‌کنیم.

کد خبر: ۲۲۵٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha