۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۷
جای خالی «علم» در صنعت عطاآباد | صادرات بدون طراحی و خلاقیت ممکن نیست
بازار گزارش می دهد؛

جای خالی «علم» در صنعت عطاآباد | صادرات بدون طراحی و خلاقیت ممکن نیست

گرگان- شناسایی بازارهای هدف و آشنایی با سلایق مشتریان خارجی در کنار استفاده از نیروی متخصص برای طراحی بدیع مبلمان، عطاآباد گلستان را به منطقه ای خاص برای تولید و صادرات مبل تبدیل می کند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: اگرچه این روزها اشتغال و رونق اقتصادی حاصل از صنعت مبل عطاآباد گلستان بارقه ای امیدی در دل مردمان این خطه ایجاد کرد اما از آنجاییکه باید برای توسعه هر صنعت یک افق و برنامه بلند مدت نیاز داشت نمی توان از کاستی ها و مشکلات فعلی این صنعت صرف نظر کرد.

به باور کارشناسان هرچند که در حال حاضر نبود نقشه راهی مشخص و عدم استفاده از متخصصین باعث افول بخش هایی از این صنعت شده اما به واسطه کشش بازار داخل هنوز تولیدکنندگان مبلمان با مشکل جدی و بغرنجی مواجه نشدند. اما نگرانی ها نسبت به تداوم این روند و اُفت فروش و تقاضا، ظرف یک دهه دیگر است.

مطابق نظر متخصصین، وجود خلاقیت و نوآوری در طرح ها و توجه به توسعه تجارت خارجی و شناسایی سلایق بازارهای هدف باید در دستور کار صاحبان کارگاه های تولیدی مبلمان قرار گیرد تا درصورت اشباع نیاز داخل از طریق صادرات، تولید داخل لطمه ای نبیند بر این اساس بازاریابی یک ضرورت برای ایجاد تعاملات جاری گلستان با سایر کشورهای همسایه است.

بازاریابی برای استانی مانند گلستان که ظرفیت مجاورت با کشورهای همسایه را دارد به نظر خیلی دشوار نمی رسد مشروط بر اینکه تشکل های اقتصادی مانند اتاق بازرگانی نسبت به تشویق و ورود هیئت های تجاری به استان برای معرفی این ظرفیت و بازارشناسی این محصول در خارج از کشور اقدام کنند موضوعی که تولیدکنندگان هم به آن تاکید دارد.

بسترهای صادرات فراهم شود

مدیرعامل شرکت تولیدی مبلمان ماهان در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: طبعاً هر تولیدکننده‌ای که کالای باکیفیت تولید می‌کند به‌واسطه درآمد بیشتر علاقه‌مند به صادرات است اما مسئله مهم فراهم بودن بسترهای لازم در این زمینه است؛ کاری که دولت باید تسهیلگری آن را انجام دهد.

ماریه داز می افزاید: باتوجه‌به کشورهای همسایه استان، مطمئناً این ظرفیت و تقاضا در بازار خارجی وجود دارد اما باید اتاق بازرگانی گرگان و سایر دستگاه های مرتبط استانی برای ایجاد این بستر باید دست‌به‌کار شوند.

تولیدکننده: معرفی این صنعت به هیئت های تجاری و آگاه سازی آنها از وجود چنین ظرفیتی در استان باید توسط اتاق بازرگانی گرگان انجام شود

او معرفی این صنعت به هیئت های تجاری و آگاه سازی آنها از وجود چنین ظرفیتی در استان را یکی از راه های با توسعه صادرات می داند و ادامه می دهد: به نظرم اتاق بازرگانی باید به معرفی این صنعت به کشورهای همسایه بپردازند.

به باور این تولیدکننده مبلمان، حضور در نمایشگاه های خارجی و با حمایت دولت یکی دیگر از راه های معرفی این ظرفیت گلستان به شمار می رود.

هرچند موضوع معرفی محصولات تولید داخل به بازارهای خارجی و آگاه سازی هیئت های تجاری از ظرفیت تولیدات داخل بستر خوبی برای توسعه صادرات است اما پیش از هرچیز خلاقیت و نوآوری در طراحی و توجه به صنعتی سازی مبلمان از فاکتورهای مهمی است که باید برای صادرات محصولات ناحیه صنعتی عطاآباد باید آن را در نظر گرفت.

جای خالی «علم» در صنعت عطاآباد | صادرات بدون طراحی و خلاقیت ممکن نیست

تولیدکنندگان روحیه ریسک پذیری ندارند

مدیراستدیو طراحی بهمان استفاده از ظرفیت متخصصین برای طراحی مبلمان را یک ضروت می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: تولیدکنندگان به واسطه عدم برخورداری از روحیه ریسک پذیری، علاقه ای به تولید طرحی نو و بدیع ندارند.

فاطر سعادت با بیان اینکه صنعت مبل منجر به ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد، می افزاید: متاسفانه تولیدکنندگان کمتر به مقوله صادرات مبل توجه می کنند.

وی ادامه می دهد: صنعت مبل کشور علی رغم تمامی تلاش های متخصصین دانشگاهی، در چهل سال اخیر در یک چرخه تسلسل عدم نوآوری و خلاقیت گرفتار شده است.

این فعال اقتصادی استفاده از ظرفیت نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای طراحی مبلمان را منجر به تحول اقتصاد این بخش می داند و می افزاید: با توجه به ظرفیت تاریخی و فرهنگی کشور می توان از این پتانسیل برای طرح های جدید ایده گرفت.

تولیدکننده: اگر مجالی برای ظهور صنایع دستی در تولید مبلمان پیدا شود طبیعتا خیلی از واحدهای صنعتی منطقه ای امکان صادرات این کالا را به بازارهای هدف خواهند داشت

وی اضافه می کند: اگر مجالی برای ظهور صنایع دستی در تولید مبلمان پیدا شود طبیعتا خیلی از واحدهای صنعتی منطقه‌ای امکان صادرات این کالا را به بازارهای هدف خواهند داشت اما تولیدکنندگان به واسطه عدم برخورداری از روحیه ریسک پذیری، علاقه ای به تولید طرحی نو و بدیع را ندارند.

به گفته سعادت، تمامی کشورهایی که در حوزه صادرات مبلمان موفق هستند، روش اجرای سازه های مبلی را به سمت صنعتی سازی برده اند به این معنا که سازه مبلمان به صورت قطعات جدا ساخته شده و پس از تخلیه بار، امکان اتصال آن وجود دارد.

او معتقد است: در حال حاضر صادرات با طراح های فعلی مبل، صرفه اقتصادی ندارد، زیرا با چنین سازه هایی امکان حمل کالا محدود است و این قیمت تمام شده مبل را افزایش می دهد.

ناهمخوانی تولید با سلیقه مشتریان خارجی

یک بازرگان گلستانی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: برای صادرات باید در زمان تولید به سلیقه بازارهای هدف توجه کرد، زیرا تولیدات داخل با ذائقه کشورهای همسایه همخوانی ندارد.

رحمان قره باش با بیان اینکه تولیدکنندگان به واسطه کشش بازار داخل علاقه ای به صادرات ندارد، می افزاید: یکی از فاکتورهای صادرات مبل، موضوع حمل بار است که با توجه به تولید مبلمان به سبک فعلی امکان حمل بار به میزان انبوه در یک کانتینر ممکن نیست که این هزینه نهایی کالا را افزایش می دهد.

قره باش اضافه می کند: تولیدکنندگان مبل در کشوری مانند ترکیه، بسته بندی مبلمان های صادراتی را کوچک و قابل جمع آوری است درحالیکه هنوز تولیدکنندگان مبل ایران به فکر چنین طراحی نیافتاده اند.

بازرگان گلستانی: از آنجاییکه تقاضای بازار داخل در شرایط فعلی هنوز کشش دارد، تولیدکنندگان به فکر تلاشی برای نوآوری و خلاقیت در این صنعت نکردند

وی معتقد است: باید از ظرفیت متخصصین و نخبگان در طراحی جدید صنعت مبل به خصوص در بخش صادرات استفاده شود اما از آنجاییکه تقاضای بازار داخل در شرایط فعلی هنوز کشش دارد، تولیدکنندگان به فکر تلاشی برای نوآوری و خلاقیت در این صنعت نکردند.

مطالعه نیاز و سلیقه بازارهای هدف صادراتی موضوعی است که به جز تولیدکنندگان و بازرگانان مسئولان گلستانی هم به آن تاکید دارند.

صادرات به استمرار تولید منجر می شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه باید به فکر ایجاد بازارهای صادراتی مبل برای توسعه این صنعت در استان باشیم، می افزاید: مطالعه بازارهای هدف صادراتی برای استمرار و پایداری تولید و اشتغال صنعت مبل استان یک ضرورت است.

مدیرکل صمت گلستان: مطالعه بازارهای هدف صادراتی یکی از اقداماتی است که برای استمرار و پایداری تولید و اشتغال باید دنبال شود

درویشعلی حسن زاده، ادامه می دهد: مطالعه بازارهای هدف صادراتی یکی از اقداماتی است که برای استمرار و پایداری تولید و اشتغال باید دنبال شود بر این اساس عوامل تولید در نمایشگاه هایی که در سطح منطقه برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

او اضافه می کند: امیدواریم با شناخت بازار و تولید محصول کیفی و رقابت پذیر، صنعت مبل عطاآباد امکان رقابت در بازار جهانی را پیدا کند.

هرچند که کیفیت در صنعت موضوع قابل توجهی است اما تولید فاقد خلاقیت و نوآوری هم مساله ای است که به مرور جذابیتش را برای مشتریان از دست خواهد داد، این نکته ای است که کارشناسان نسبت به آینده صنعت مبل عطاآباد متصور هستند.

تولیدات کپی برداری است

استادیار گروه مستقل طراحی صنعتی دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درحال حاضر در صنعت مبلمان نوآوری وجود ندارد، می افزاید: آنچه از تولیدات مشاهده می کنید کپی برداری از کالاهای سایر کشورهاست.

علیرضا اژدری عدم برخورداری تولیدکنندگان از طراحی علمی را یک چالش اساسی می داند و می گوید: طراحان ما در بهترین حالت نقشه راه نوآوری برای صنایع پیش بینی نکرده اند.

او معتقد است: رشد و توسعه صنعت مبل عطاآباد در گرو استفاده از دانش فنی طراحان و متخصصان است چراکه تنها در این صورت تولیدات این منطقه منحصربه فرد و صادراتی خواهد شد.

مدیرعامل توسعه خوشه مبل عطاآباد: تلاش می کنیم تا آن دسته از افراد علاقه مند و نخبه در سطح کشور جذب این صنعت استان شوند

با توجه به تاکیدی که تحصیلکردگان دانشگاهی به تلفیق علم و صنعت دارند به نظر می رسد که برای توسعه صنعت مبل عطاآباد استفاده از متخصصان و نخبگان تحصیلکرده امری اجتناب ناپذیر است.

از ظرفیت نخبگان استفاده می شود

بر این اساس مدیرعامل توسعه خوشه مبل عطاآباد رایزی با دانشگاه های تخصصی برای استفاده از فارغ التحصیلان را از جمله اقدامات توسعه این بخش می داند و به خبرنگار بازار، می گوید: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه ای بین بنیاد نخبگان دانشگاه منابع طبیعی، شرکت شهرک های صنعتی و خوشه مبل با هدف تامین نیروی انسانی متخصص و جذب دانشجویان رشته‌های مهارتی منعقد شده است.

زلیخا عادلی با بیان اینکه در حال رایزنی با بنیاد نخبگان هستیم، می افزاید: تلاش می کنیم تا آن دسته از افراد علاقه مند و نخبه در سطح کشور جذب این صنعت استان شوند تا این کمبود م در عطاآباد جبران شود.

با توجه به ارزش افزوده ای که صنعت مبل دارد انتظار می رود تا با رفع چالش های پیش روی تولیدکنندگان و تشویق آنها به استفاده از نیروی متخصص و آگاه بتوان به زودی گلستان را به قطب تولید مبل کشور و منطقه ای صادراتی این کالا به کشورهای همسایه تبدیل کرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha