۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
فروش متری مسکن طرحی شکست خورده/ استقبال  انبوه سازان از ورود مسکن به بورس
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

فروش متری مسکن طرحی شکست خورده/ استقبال انبوه سازان از ورود مسکن به بورس

بحث فروش متری مسکن در حالی این روزها مجددا از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده که این طرح در دولت اصلاحات شکست خورد و تعداد بسیار اندکی را صاحب مسکن کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در تیر ماه سال ۱۳۸۲ طرحی به نام طرح فروش متری مسکن مطرح و علی عبدالعلی زاده وزیر وقت مسکن و شهرسازی از آغاز فروش متری مسکن خبر داد و گفت که این طرح از تهران آغاز و سپس به سایر شهرهای کشور تعمیم داده خواهد شد. در آن طرح در ابتدا قرار شد خریداران متری مسکن با دریافت سند رسمی ضمن مشارکت در خرید و فروش واحدهای مسکونی صاحب خانه شوند. از سوی دیگر قرار بر این شد تا انبوه سازان مسکن پس از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ساختمان اقدام به فروش متری مسکن کنند و بانکهای منتخب وام مسکن تا ۵۰ درصد هزینه خرید متری مسکن را به صورت تسهیلات پرداخت کنند.

این طرح در آن روزها نیز مخالفان زیادی داشت بطوریکه برخی کارشناسان و اقتصاددانان بر این باور بودند که اجرای طرح فروش متری مسکن توسط دست اندرکاران بخش مسکن موفق نخواهد بود.

مهدی طالب زاده عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص طرح فروش متری مسکن معتقد بود که فروش متری مسکن ، پس انداز برای خرید متری مسکن نیست و این طرح با وجود نظام شفاف و روشن پیش فروش ساختمان توسط بخش خصوصی اجرای طرح موفق نخواهد شد. از آن روزها بیش از ۱۵ سال می گذرد و طبق آمارهای منتشر شده حتی یک هزار نفر هم از مسیر این طرح صاحب خانه نشدند.

بر اساس طرح فروش متری مسکن قرار بود که متقاضیان متری مسکن پس از اینکه ۵۰ درصد ملک را خریداری کردند بانک هاب عامل نیز ۵۰ درصد مابقی را وام و تسهیلات اعطا کند و واحد مسکونی به خریدار واگذار شود. اما در صورتی که در پایان پروژه خریدار موفق به خرید نیمی از واحد مسکونی نشده باشد، مقدار خریداری شده را بانک به قیمت روز از متقاضی خریداری و خریدار باید به دنبال پروژه دیگری برای مشارکت بگردد.

فروش متری مسکن هیچگاه موفق نبود
حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار  بازار با اشاره به اینکه فروش متری مسکن هیچ گاه موفق نبود گفت: در دهه ۸۰ و در زمان وزارت علی عبدالعلی زاده، وزارت مسکن و شهرسازی طرحی را اجرایی کرد به نام فروش متری مسکن که هیچگاه موفق نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که حال با توجه به اینکه یک بار فروش متری مسکن موفق عمل نکرده چرا باید مجددا چنین طرحی بعد از ۱۵ سال در وزارت راه و شهرسازی مطرح شود افزود: به هر حال پاسخ این که چرا مجددا این طرح مطرح شده و قرار است اجرایی شود مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی پاسخ دهند اما باید تاکید کنم که در آن دوران این طرح به هیچ عنوان در خانه دار شدن مردم موفق نبود و من مطمئن هستم که آمار خانه دار شدن از مسیر این طرح بسیار بسیار اندک بود.

طرح فروش متری مسکن در حالی چند روز پیش توسط پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مطرح شده که این طرح یک بار شکست خورده است. اصلانی از تشکیل کارگروه کارشناسی برای عملیاتی کردن ابزارهای بازار بورس و پیشنهاد قوانین و مقررات لازم خبر داده و گفته بود که ابزارهای عملیاتی شدن بازار سرمایه و بورس در بخش مسکن شامل اوراق سلف موازی استاندارد برای پیش فروش متری مسکن در اولویت قرار دارد که در آینده نزدیک در بخش مسکن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

شرکتهای شبه دولتی وارد بورس مسکن می شوند چرا که شرکتهای خصوصی چندان توانایی بالایی ندارند و قدرت ریسک ندارند و نمی توانند وارد بورس مسکن شوند

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که بورس مسکن چطور؟ آیا این طرح می تواند برای بخش مسکن و صاحب مسکن شدن مردم مفید باشد؟ اظهار داشت: راه اندازی بورس مسکن برای بخش مسکن مفید خواهد بود و قطعا شرکتهای انبوه ساز وارد بورس خواهند شد که قدرت خوبی داشته باشند. هر چند به اعتقاد بنده شرکتهای شبه دولتی وارد بورس مسکن می شوند چرا که شرکتهای خصوصی چندان قدرت ریسک ندارند و نمی توانند وارد بورس مسکن شوند.

محتشم افزود: به هر حال اگر بورس مسکن راه اندازی شود سرمایه خوبی وارد بخش مسکن خواهد شد و تولید مسکن می تواند به خوبی رونق بگیرد و عرضه مسکن سرعت خوبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: راه اندازی بورس مسکن بدین معنی نیست که سهامداران و افراد عادی می توانند صاحب مسکن شوند. بلکه سهامداران می توانند با خرید و فروش سهم خود سود کنند و در صورت نیاز و لزوم می تواند اقدام به خرید مسکن کند.

محتشم تصریح کرد: امیدواریم دولت راهکاری برای تولید و عرضه مناسب مسکن داشته باشد چرا که وقتی سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم هیچ گاه تعادل به بازار مسکن بازنخواهد گشت. پس عدم تعادل در بخش مسکن برای این بخش و در نهایت برای متقاضیان مسکن خطرناک خواهد بود و باید هر چند وقت بک بار منتظر جهش قیمت مسکن بود.

کد خبر: ۲۲٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha