۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
صرفه جویی ۱.۸ میلیارد دلاری دانش بنیان ها در حوزه بیوتکنولوژی
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت مطرح کرد

صرفه جویی ۱.۸ میلیارد دلاری دانش بنیان ها در حوزه بیوتکنولوژی

قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت به بازار گفت: باید ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور طی ۵ سال آینده به تولید محصولات بیوتکنولوژی اختصاص یابد.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت بیوتکنولوژی به عنوان یکی از صنایع نوپا و پیشرو در حوزه های دارویی، کشاورزی، غذایی و غیره معرفی می شود. صنعتی که باعث شده طی سال های اخیر خدمات دارویی و درمانی که مردم دریافت می کنند از کیفیت و دقت مطلوب تری برخوردار شود و آینده روشن تری را برای این حوزه ها ترسیم کند.

مشابه همین پیشرفت ها را در حوزه های کشاورزی و غذایی نیز شاهد هستیم. پیشرفت هایی هنوز در گام های ابتدایی آن قرار داریم و همچنان صنعت بیوتکنولوژی جای کار بسیار زیادی دارد. از این رو انتظار می رود مسئولان کشور برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت جامعی در این حوزه در نظر داشته باشند.

یکی از بخش هایی که می تواند به توسعه صنعت بیوتکنولوژی کشور سرعت بهتری بدهد دانش بنیان ها هستند که طی سال های اخیر توانسته اند در این حوزه خوش بدرخشند. در این رابطه مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

دانش بنیان باعث شدند موقعیت بیوتکنولوژی ایران در آسیا در مقام سوم و چهارم قرار گیرد

* بفرمایید شرکت های دانش بنیان چقدر توانسته اند طی سال های اخیر به پیشرفت صنعت بیوتکنولوژی در تمام حوزه های دارویی، غذایی، کشاورزی و غیره کمک کنند؟

شرکت های دانش بنیان با دانش و پیشرفت هایی که طی سال های اخیر کسب کردند باعث شدند موقعیت بیوتکنولوژی ایران در آسیا در مقام سوم و چهارم قرار گیرد. این در حالی است که بر اساس قانون برنامه، قرار بود فقط در منطقه اول شویم و انتظار کسب رتبه در قاره را نداشتیم.

نکته جالب اینجاست که ایران به جز حوزه های نظامی و بیوتکنولوژی در هیچ حوزه دیگری فناوری ای ندارد که توانسته باشد این موقعیت بین المللی را کسب کند. همین موضوع بر پیشرفت قابل توجه این حوزه تاکید دارد.

* اشاره کردید که رتبه ایران در صنعت بیوتکنولوژی طی سال های اخیر با پیشرفت چشمگیری رو به رو شده است، بفرمایید ثمره این پیشرفت ها به ویژه به کمک دانش بنیان ها در حوزه کاهش ارزبری چقدر بوده است؟

شرکت های دانش بنیان باعث شدند تا امروز ۱.۸ میلیارد دلار ایران در حوزه بیوتکنولوژی صرفه جویی ارزی انجام دهد. همچنین در بحث صادرات هم سهم ریالی صادرات دانش بنیان ها در بیوتک است.

اقتصاد زیستی باید ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی آینده کشور را به خود اختصاص دهد

* در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید چه تدابیری انجام شود تا بتوانیم شرکت های دانش بنیان را در حوزه بیوتکنولوژی تقویت کنیم؟ به طور کلی برای پیشرفت شرکت های دانش بنیان در این حوزه چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد مشخص ما این است که از دارو خارج شویم، دارو به اندازه کافی رشد کرده است. اکنون نیاز است که به اقتصادی زیستی توجه بیشتری داشته باشیم. اقتصاد زیستی باید ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص دهد؛ اقتصادی که به معنای کلی واکسن ها، کشاورزی و غیره را در بر می گیرد.

* با این تفاسیر توصیه می کنید باید اصل برنامه کشور را بر روی تولید ۱۰ درصد ناخالص بر اساس اقتصاد زیستی قرار داده شود؟

بله همینطور است. باید اصل برنامه کشور را بر روی ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی بر اساس اقتصاد زیستی بگذارند و طی برنامه ۵ ساله آینده کشور به این حوزه زیستی توجه بیشتری شود تا سهم قابل توجهی در اقتصاد بیابد.

کد خبر: ۲۲۵٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha