۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
۴۵ روز کار و ۶۰ میلیون تومان درآمد از هر هکتار زمین
درآمد خیره کننده از پیله‌های کرم ابریشم در کردستان

۴۵ روز کار و ۶۰ میلیون تومان درآمد از هر هکتار زمین

کردستان- کردستان یکی از استان‌های مستعد در پرورش کرم ابریشم است که توسعه این مهم علاوه بر تحقق جهش تولید می‌تواند منجر به افزایش درآمد خانوارها و بهره‌برداران کشاورزی در این استان شود.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کردستان به دلیل داشتن اراضی مرغوب و بارش مناسب یکی از استان‌های مستعد برای نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی  به شمار می‌رود و چند سالی است فعالیت در این بخش در استان بار دیگر احیا شده است.

ایجاد و توسعه نوغانداری مستلزم وجود درختان توت است چراکه برگ این درخت منبع اصلی تغذیه کرم ابریشم است و در این راستا سازمان جهاد کشاورزی کردستان اقدام به توزیع رایگان نهال توت کرده و می کند و طی چند سال اخیر پرورش کرم ابریشم در شهرستان های مریوان و بانه انجام آغاز شده و در بانه نوغانداران توانستند ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم پیله خشک را برداشت کنند که این میزان برابر متوسط تولید کشوری بوده است.

تعداد درختان  توت مثمر در این استان کم نیست ولی از آنجا که زمانی به برگ‌های این درخت برای تغذیه کرم ابریشم نیاز است که وارد مرحله میوه‌دهی می‌شود و همین باعث  شده باغداران بیشتر ترجیح به کسب در آمد از محصول این درخت کنند تا اینکه در بخش نوغانداری آنرا مصرف کنند.

بنابراین آنچه به گفته کارشناسان برای توسعه صنعت نوغانداری در این منطقه طی سال های آینده ضروری است وجود نهال توت غیرمثمر است که کشت آن از سال گذشته آغاز شده و سه سال زمان نیاز می برد تا امکان برداشت از برگ‌های آن فراهم شود.

با تحقق وعده جهاد کشاورزی تولید کرم ابریشم افزایش می یابد
سید غریب حسینی یکی از نوغانداران شهرستان بانه است که از سال گذشته با کاشت حدود ۱۰۰ اصل نهال در اراضی کشاورزی خود در روستای کانی سیب فعالیتش را در حوزه پرورش کرم ابریشم آغاز کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه برای چهار نفر در کارگاه پرورش کرم ابریشم اشتغال ایجاد کرده است، اظهار داشت: امسال دو جعبه که هر کدام از آنها حاوی بیش از ۲۰ هزار تخم نوغان هستند، دریافت کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه نیروی انسانی و زمین مورد نیاز برای پرورش کرم ابریشم در اختیار دارد، افزود: پرورش کرم ابریشم شامل پنج مرحله است که در مراحل نخست باید برگ‌های توت را به قطعات کوچک تقسیم کرد تا بتواند از آن تغذیه کند.

وی با بیان اینکه در مراحل آخر پرورش این کرم برگ توت به طور کامل در به آنها داده می‌شود، اضافه کرد: دما و رطوبت محیط هم نقش تاثیرگذاری در پرورش کرم ابریشم دارد.

پیش بینی تولید ۴۰ کیلوگرم ابریشم
این نوغاندار بانه‌ای ضمن تشکر از راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان گفت: یک هفته آینده نتیجه تلاش و زحمات‌های خود را خواهیم دید و پیش بینی شده ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم برداشت کنیم.

حسینی میزان هزینه‌ای که تاکنون برای پرورش کرم ابریشم کرده را ۸۰ میلیون ریال اعلام کرد و یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی استان وعده اختصاص قلمه توت غیرمثمر بیشتری را به ما داده است که اگر تحقق یابد میزان تولید ابریشم در سنوات آینده افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: ۱۰۰ نهال توت موجود در مزرعه دو ساله هستند و اگر بیش از سه سال عمر داشته باشند تا حدودی برگ‌های آن می‌تواند بخش زیادی از نیاز کرم ابریشم را تامین کند.

این نوغاندار گفت: به دلیل داشتن شرایط لازم برای پرورش کرم ابریشم و همچنین خرید تضمینی آن از سوی جهاد کشاورزی تمایل به فعالیت در این حوزه پیدا کردم.

توزیع رایگان نهال توت در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در هر هکتار می توان  پنج تا هشت هزار نهال توت اصلاح شده را کشت کرد، اظهار داشت: برای هر جعبه تخم نوغان ۲۰۰ نهال توت اصلاح شده جوابگو است.

فرید سپری با بیان اینکه هر جعبه تخم نوغان دارای ۲۴ تا ۲۷ هزار تخم است، اضافه کرد:  اگر از این تعداد ۲۰ هزار لارو به پیله بروند، با توجه به وزن ۱.۸ تا ۲.۲ گرم هر پیله کرم ابریشم، حدود ۴۰ کیلوگرم پیله تر خواهیم داشت.

وی مکان مناسب پیله تنی برای هر جعبه ۲۰ مترمربع فضا است، افزود: در صورت مهیا بودن این میزان فضا از ۴۰ کیلوگرم پیله تر حدود ۱۶ کیلوگرم پیله خشک برداشت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه تفریخ تخم نوغان ۱۰ تا ۱۲ روز، پرورش ۲۴ تا ۲۷ روزو پیله تنی ۷ روز زمان می‌برد، اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال به عنوان سال جهش تولید،  در اسفند ماه  سال ۹۸ اقدام به توزیع رایگان نهال توت اصلاح شده کردیم و در اردیبهشت ماه امسال هم تخم های نوغان و مواد و وسایل ضدعفونی را به طور رایگان در اختیار نوغانداران قرار دادیم.

سپری با بیان اینکه نهال های توت بعد از سه سال قابلیت برداشت دارند، افزود: زمین های درجه سه و همچنین حواشی اراضی باغی و زراعی برای کاشت این نهال ها که بسیار مقاوم هستند بسیار مناسب است.

وی با اشاره به اینکه طی ۴۰ تا ۴۶ روزی که برای این کار صرف می شود در هر هکتار با حداقل قیمت موجود در بازار می توان ۶۰ میلیون تومان سود بدست آورد، گفت: در شهرستان بانه ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم پیله خشک برداشت کردند و این نشان از ظرفیت بالای استان در پرورش کرم ابریشم است و باید آن را تقویت کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: توسعه پرورش کرم ابریشم منجر به بهبود وضعیت اشتغال و افزایش درآمد مردم استان خواهد شد بنابراین پیشرفت در این مسیر هم جزو برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است.

تغذیه کرم ابریشم بزرگترین مشکل نوغانداری در کردستان است

مسوول مرکز جهاد کشاورزی پایگلان در شهرستان سروآباد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نوغانداری در این شهرستان دو سال است آغاز شده که سال گذشته دو جعبه تخم کرم ابریشم از سوی جهاد کشاورزی تحویل بهره برداران داده شد.

کاوه حسن پور اضافه کرد: تخم های ابریشم در یکی ا زاین جعبه ها تلف شد و بخشی از تخم ها جعبه دوم هم به دلیل مسمومیت تغذیه ای از بین رفتند و همین باعث شد برداشت قابل ملاحظه ای نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امسال چهار نوغاندار فعالیت خود را در این منطقه آغاز کردند، افزود: برای تامین تغذیه یکی، دو جعبه تخم کرم ابریشم به یک هزار اصله نهال توت نیاز است که چنین بستری نه تنها در سروآباد در استان هم مهیا نیست.

حسین پور اظهار داشت: چندین نهال توت سال گذشته در این منطقه کشت شدند که شاید از آنها امسال بتوان دو کیلوگرم برگ برداشت کرد که این میزان جوابگوی نیاز تغذیه ای کرم های ابریشم نیست.

توسعه نوغانداری در استان مستلزم وجود نهالستان های توت غیرمثمر است
وی گفت: طی چند سال اخیر به دلیل مساعد شدن شرایط بارندگی و آب و هوای منطقه درختان توت موجود تولید مطلوبی داشتند و تعداد خریداران این محصول هم افزایش پیدا کردند و همین باعث شده کشاورزان تمایل زیادی پرورش کرم ابریشم نداشته باشند.

حسینی یادآور شد: در حال حاضر درخت توت غیرمثمر به اندازه کافی در استان وجود ندارد به همین دلیل برای تغذیه کرم های ابریشم با مشکل تغذیه مواجه هستیم هر چند فعلا از برگ های درختان مثمر استفاده می کنیم.

آزمون و خطا در پرورش کرم ابریشم
وی اظهار داشت: اراضی کشاورزی این منطقه مرغوب هستند و کمتر کسی حاضر می شود در آن اقدام به کشت توت غیرمثمر کند و بیشتر کشاورزان تمایل به کشت نهال های مثمر  و محصولاتی هم چون توت فرنگی دارند.

این کارشناس حوزه نوغانداری در کردستان اضافه کرد: ولی از آنجا که امکان کشت درخت توت غیرمثمر در حاشیه اراضی کشاورزی وجود دارد می توان پرورش کرم ابریشم را در کنار سایر فعالیت های کشاورزی انجام داد.

حسینی گفت: هم اکنون پرورش کرم ابریشم تنها در روستای پایگلان شهرستان سروآباد انجام می شود که بی شک موفقیت آن منجر به ترغیب دیگر کشاورزان روستاهای اطراف هم به فعالیت در این عرصه خواهد شد.

وی اظهار داشت: پرورش کرم ابریشم در کردستان به صورت آزمون و خطا در حال اجرا است که در صورت کسب نتیجه موفقیت آمیز بی شک در سنوات آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از کشاورزان در این بخش خواهیم بود.

ضرورت مهیا کردن بستر پرورش کرم ابریشم در کردستان 
تامین نهال توت و توزیع آن بین نوغانداران عامل اساسی در پایداری و رونق تولید در صنعت نوغانداری است  که وعده انجام این مهم توسط سازمان جهاد کشاورزی داده شده و علاوه براین  پیله تر ابریشم هم به طور تضمیمی توسط سازمان نوغانداری کشورخریداری می‌شود و این موارد عامل مهمی در ترغیب بهره‌برداران به فعالیت در این بخش است.

با توجه به اینکه کردستان نیز یکی از استان‌های مطرح کشور در صنعت فرش است در صورتیکه تولید پیله تر ابریشم در آن افزایش یابد می تواند مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را خود تولید کند و دیگر نیازی به واردات آن نداشته باشد و این یکی از مهمترین فواید توسعه نوغانداری در این استان محسوب می‌شود.

نبود توتستان و عدم تمایل کشاورزان کردستانی به کشت توت غیرمثمر از جمله مشکلات پیش روی توسعه صنعت نوغانداری دراین استان به شمار می‌رود و هنوز تمایل کشاورزان به فعالیت در این صنعت سودآور کم است ولی امید می‌رود با ترویج هر چه بیشتر فواید و سودآوری این صنعت بین بهره‌برداران کشاورزی و روستاییان شاهد توسعه آن در استان باشیم.

کد خبر: ۲۲٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha