۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
خیز بلند گلستان در انحصار تولید مبل | کمبودها از سرعت توسعه کاسته است
بازار گزارش می‌دهد؛

خیز بلند گلستان در انحصار تولید مبل | کمبودها از سرعت توسعه کاسته است

گرگان- باوجود تحولی که صنعت مبلمان سازی در اشتغال گلستان ایجاد کرده، هنوز تولیدکنندگان این صنعت از کمبودهای زیرساختی و مشکلاتی مانند عدم تخصیص وام کم بهره و فقدان فضای کار مناسب در مضیقه هستند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: صنعت تولید مبلمان در دو دهه پیش در قالب مشاغل خانگی در روستای عطاآباد شکل گرفت. ر آن دوره برخی افراد بومی استان چند دهه از عمر خود را صرف یادگیری و فعالیت در صنعت مبل در سایر استان‌ها کرده بودند که در نهایت تصمیم به راه‌اندازی این صنعت در استان گرفتند این روند تا جایی که ادامه یافت که امروز تعداد کارگاه‌های تخصصی به تعداد ۳۵۰ واحد در این منطقه رسیده که نزدیک به شش هزار نفر جمعیت را به‌صورت مستقیم مشغول به کارکرده است.

به‌رغم مزایایی که این صنعت برای استان در حوزه ارزش‌افزوده و اشتغال ایجاد کرده، تولیدکنندگان آن از مشکلاتی نظیر عدم زیرساخت‌هایی نظیر کمبود برق مواجه هستند؛ تولیدکنندگان نسبت به این کمبود نگرانند چراکه نوسانات برق به برخی دستگاه‌های آنها سارت وارد کرده است بااین‌حال مدیران گلستانی برای حل آن وعده رفع مشکل داده‌اند.

زیرساخت‌ها فراهم نیست

مدیرعامل شرکت تولیدی مبل آسا گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: متأسفانه زیرساخت‌های لازم در منطقه صنعتی عطاآباد فراهم نیست براین‌اساس هنگام فعالیت کارگاه‌های تولیدی نوسانات برق به بسیاری از دستگاه‌های برقی واحدها آسیب وارد کرده است.

هاجر پژوهان می‌افزاید: باتوجه‌به اینکه هزینه‌ها در سال‌های اخیر افزایش‌یافته و قیمت این دستگاه‌ها چندبرابر شده، هرگونه آسیب ناشی از نوسان برق خسارت جدی برای تولیدکنندگان صنعت مبل به همراه خواهد داشت.

پژوهان تولید کننده مبل: خرید مواد اولیه سرمایه در گردش و نقدینگی بالایی نیاز دارد که این برای بسیاری از تولیدکنندگان نوپا در صنعت مبلمان عطاآباد دشوار است

وی از افزایش قیمت مواد اولیه مبل با گرانی نرخ دلار خبر داد و گفت: بسیاری از فروشنده‌های ابزارآلات مبل به‌واسطه این نوسان نرخ، فقط خرید نقدی را می‌پذیرند که این نیاز به مبلغ بالای سرمایه در گردش یا نقدینگی دارد.

این تولیدکننده گلستانی اضافه می‌کند: خرید مواد اولیه سرمایه در گردش و نقدینگی بالایی نیاز دارد که این برای بسیاری از تولیدکنندگان نوپا در صنعت مبلمان عطاآباد دشوار است.

به باور فعالان حوزه صنعت مبل، ازآنجایی‌که افزایش نرخ تورم و گرانی در چند سال اخیر منجر به کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان شده، اگر این روند رشد نرخ دلار همچنان صعودی باشد به‌واسطه گرانی قیمت مواد اولیه صنعت مبل، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تعطیلی کارگاه‌های تولیدی این بخش خواهیم بود.

خیز بلند گلستان در انحصار تولید مبل | کمبودها از سرعت توسعه کاسته است

خسارت تولیدکنندگان از افزایش نرخ ارز

مدیرعامل شرکت تولیدی مبلمان برادران بابایی صحرای گلستان در این باره به خبرنگار بازار، می‌گوید: بی‌ثباتی بازار و افزایش نرخ ارز در سال گذشته باعث خسارت تولیدکنندگان ناحیه صنعتی عطاآباد شد.

محمود بابایی می‌افزاید: سال گذشته با وجود ثبت سفارش‌های زیاد، قادر به تولید نبودیم چراکه در مدت کوتاهی قیمت مواد اولیه به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و خریداران هم به‌محض اطلاع از تعرفه جدید، سفارش خود را لغو کردند.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه در سال گذشته دست‌کم ۷۰ درصد افزایش‌یافته، اضافه می‌کند: به‌واسطه این بی‌ثباتی قیمت در بازار، بسیاری از تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی سال، متحمل خسارت شدند.

نکته عجیب برای ناحیه صنعت مبل عطاآباد کمبود نیروی کار است، رغم اینکه بسیاری از مسئولان تلاش برای ایجاد اشتغال دارند و جوانان زیادی هم در استان جویای کار هستند، تولیدکنندگان مبلمان از کمبود نیرو در مضیقه هستند.

کمبود نیروی کار

مدیرعامل شرکت تولیدی مبلمان ماهان کمبود نیروی کار برای این صنعت را چالش جدی تولیدکنندگان می‌داند و می‌گوید: برای حل این معضل نیاز است تا نیروی متخصص توسط مراکز آموزشی و دانشگاه تربیت شود.

ماریه داز می‌افزاید: باوجوداینکه در کشور آمار از بیکاری جوانان مطرح می‌کنند، این صنعت استان نیازمند جمعیت زیادی از افراد بیکار برای اشتغال است که می‌توان از آن به‌عنوان ظرفیت برای رفع مشکل بیکاری بهره برد.

یک تولیدکننده مبل: دولت باید از تولیدکنندگان به‌واسطه رونق اقتصادی و اشتغال این صنعت حمایت کنند درحالیکه با تعیین جریمه‌های سنگین بابت عوارض ساخت کارگاه‌های تولیدی در روستای عطاآباد کار را برای فعالان اقتصادی دشوار کرده است

وی معتقد است: نیروی کار هم لزوماً نباید دارای تخصص باشد ضمن اینکه این صنعت پیچیدگی زیادی ندارد و یادگیری آن دشوار نخواهد بود.

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: اگر بنا به تدوین برنامه در افق بلندمدت برای توسعه این صنعت در استان باشد، وجود نیروی متخصص و تربیت و پرورش نیرو توسط مراکز آموزشی مرتبط یک ضرورت خواهد بود.

وی اضافه می‌کند: بناهایی که در عطاآباد ساخته شده به‌واسطه بافت روستایی آن، مناسب کار برای کارگاه‌های مبل‌سازی نیست به همین خاطر قرار شد شرکت شهرک‌های صنعتی استان با ایجاد یک شهرک مشکل فضای کار تولیدکنندگان را مرتفع کند.

مدیرعامل شرکت تولیدی مبلمان ماهان می‌افزاید: دولت باید از تولیدکنندگان این صنعت به‌واسطه رونق اقتصادی و اشتغالی که ایجاد می‌شود حمایت کنند اما با تعیین جریمه‌های سنگین بابت عوارض ساخت کارگاه‌های تولیدی در روستای عطاآباد کار را برای فعالان اقتصادی دشوار کرده است.

این فعال اقتصادی اضافه می‌کند: افزایش قیمت مواد اولیه، نیاز تولیدکنندگان را به سرمایه در گردش بیشتر کرده بنابراین نیاز است تا مدیران ارشد استان نسبت به تخصیص تسهیلات با بهره پائین و دارای تنفس اقدام کنند.

ضرورت تخصیص وام کم بهره

مدیرعامل توسعه خوشه مبل عطاآباد هم تخصیص تسهیلات کم بهره را یکی از ضروریات برای استمرار فعالیت صنایع تولیدی مبل این منطقه می‌داند و به خبرنگار بازار، می‌گوید: دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت و دارای تنفس باهدف حمایت از تولیدکنندگان عرضه کند.

زلیخا عادلی با بیان اینکه در حال حاضر این صنعت بدون دریافت تسهیلات و کمک‌های دولتی در استان رونق یافته، می‌افزاید: عرضه تسهیلات به صنایع، توسعه این صنعت را سرعت می‌بخشد.

وی ممنوعیت واردات پارچه مبلی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان عنوان می‌کند و می‌گوید: پارچه‌های تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار نیست به همین دلیل تولیدکنندگان ناگزیر به استفاده پارچه‌های قاچاق شدند که این قیمت کالا را چندبرابر افزایش داده است.

مدیرعامل توسعه خوشه مبل عطاآباد: وزارت صمت باهدف حمایت از تولید داخل واردات پارچه را ممنوع کرده غافل از اینکه تولید داخل امکان تأمین نیاز صنعت مبل را دارد یا خیر

به باور بازرگانان و تولیدکنندگان، ممنوعیت واردات پارچه تصمیمی نسنجیده و فاقد کارشناسی بود زیرا پیش‌ازاین اقدام، دولت باید نخست توان تولید داخل را در نظر می‌گرفت و اگر چنین ظرفیتی در کشور وجود داشت، واردات پارچه را ممنوع می‌کرد این موضوعی است که یک بازرگانی گلستان هم به آن تأکید دارد.

ممنوعیت واردات پارچه غیرکارشناسی است

مدیرعامل شرکت راد اترک گلستان به خبرنگار بازار، می‌گوید: تصمیم وزارت صمت به ممنوعیت واردات پارچه مبل بدون بررسی کارشناسی و نسنجیده بود.

سعید صفوی ادامه می‌دهد: وزارت صمت باهدف حمایت از تولید داخل واردات پارچه را ممنوع کرده غافل از اینکه تولید داخل امکان تأمین نیاز صنعت مبل را دارد یا خیر.

او با بیان اینکه این مسائل چیزی نیست که یک‌شبه آن را عملی کرد، می‌افزاید: تولید داخل توان تأمین نیاز بازار مبل کشور را ندارد درحالی‌که برای رقابت در بازار، تنوع کالا حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه گلستان قطب تولید مبلمان کشور است، می‌افزاید: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی در منطقه صنعتی عطاآباد مشغول به فعالیت است که تأمین مواد اولیه مبل نیاز اصلی آنهاست و این مهم وجود ندارد.

از صنایع حمایت می کنیم

اما باتوجه‌به اهمیت توسعه صنعت مبل در استان مسئولان گلستان تلاش برای رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان دارند. فرماندار آق‌قلا در گفتگو با خبرنگار بازار دراین‌رابطه می‌گوید: برای ایجاد زیرساخت‌هایی مانند حامل‌های انرژی در ناحیه صنعتی عطاآباد تمام تلاشمان را می‌کنیم.

سلیمان هاشمی نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه را مشکلاتی در سطح کلان کشور می‌داند و می‌گوید: برای حمایت از واحدهای تولیدی از هیچ کمکی مضایقه نخواهیم کرد و همواره در کنار بخش خصوصی خواهیم بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در خصوص ممنوعیت واردات پارچه و کالای بی‌کیفیت داخل به خبرنگار بازار، می‌گوید: برای رفع مشکلاتی از قبیل کاهش کیفیت پارچه داخل با شرکت نساجی صحبت خواهد شد تا مشکلات اینچینی را مرتفع کند.

درویشعلی حسن‌زاده می‌افزاید: قرار شد عاملیت فروش واحدهای تولیدی پارچه در استان ایجاد شود تا عرضه این کالا بدون واسطه و با قیمت مناسب انجام شود.

وی واردات مواد اولیه پارچه و تکمیل فرایند تولید آن در داخل را از جمله راهکارهایی برای جبران نیاز تولیدکنندگان اعلام می‌کند و اضافه می‌کند: در این طرح پس از واردات پارچه دستگاه‌های لمینت وارد می‌شود تا لایه‌های زیرین پارچه که امکان تأمین آن در داخل است توسط این دستگاه فرایند تکمیلی پارچه مبلی انجام شود.

باتوجه‌به نیاز استان به ایجاد صنایعی با اشتغال و ارزش‌افزوده بالا، به نظر می‌رسد نیاز است مدیران استانی برای حمایت از صنعت تولید مبلمان و توسعه آن تمام تلاش خود را به کار گیرند ضمن اینکه تدوین افقی بلندمدت برای توسعه صادرات این کالا از استان هم می‌تواند در رونق اقتصادی گلستان مؤثر واقع شود.

کد خبر: ۲۲۵٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha