۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
هدف سامانه مودیان ، هوشمند کردن اخذ مالیات‌ از پر درآمدهاست

هدف سامانه مودیان ، هوشمند کردن اخذ مالیات‌ از پر درآمدهاست

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص با درآمد بالا با تمرکز بر سامانه مودیان و اطلاعات حساب صاحبان این مشاغل ممکن است

به گزارش بازار، محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مشاغل خاصی که درآمدهای بالایی دارند، مالیات اندکی می‌پردازند، گفت: سازمان امور مالیاتی برای ساماندهی مالیات این مشاغل خاص باید با استفاده از داده‌های مربوط به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی و با استفاده از دستگاه‌های پوز، اطلاعات حساب این افراد را استخراج و بر این اساس اقدام به اخذ مالیات از آن‌ها کند.

جوکار، درباره تاثیر سامانه مودیان مالیاتی بر هوشمند کردن فرایند اخذ مالیات‌ها گفت: متاسفانه در حال حاضر در کشور ما برخی از افراد هستند که برای حقوق حداقلی خود مالیات می‌پردازند، ولی عده زیاد دیگری هستند که درآمدهای کلان و عایدی زیادی در اختیار دارند، ولی مالیاتی پرداخت نمی‌کند که این مسئله‌ای کاملا ناعادلانه محسوب می‌شود.

جوکار در ادامه بیان کرد: راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی به نفع جامعه و دهک‌های پایین است و اخذ مالیات در این سامانه باعث ایجاد تعادل بین دهک‌های پایین و دهک‌های بالای جامعه می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این شیوه دریافت مالیات‌ها در حوزه عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی نیز تاثیر گذار است و همچنین تقویت کننده اقتصاد کشور و به جریان افتادن منابعی است که در حال حاضر به عنوان سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت سرمایه گذاری شناخته می‌شوند و در حوزه رشد اقتصادی تاثیر مطلوبی دارد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: هدف راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی، هوشمند کردن فرآیند اخذ مالیات‌ها است که از تمام دارایی‌ها و درآمد مردم به میزان منطقی مالیات اخذ شود و این فرایند عادلانه شود. مالیات‌ها می‌تواند منجر به کاهش شود، زیرا به افزایش درآمدهای پایدار دولت می‌انجامد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس با اشاره به فرار مالیاتی مشاغل خاص در کشور افزود: برخی از مشاغل خاص اعم از طلافروشان جز مشاغلی هستند که درآمدهای بالایی دارند، ولی مالیات اندکی می‌پردازند. سازمان امور مالیاتی برای ساماندهی مالیات این مشاغل خاص باید با استفاده از داده‌های مربوط به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی و با استفاده از دستگاه‌های پوز، اطلاعات حساب این افراد را استخراج و بر این اساس اقدام به اخذ مالیات از آن‌ها کند.

جوکار ادامه داد: در این شیوه دیگر نیازی به ممیزان مالیاتی و به عبارتی عوامل انسانی نیز وجود ندارد و با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی این اطلاعات هوشمند و به عبارتی فرآیند اخذ مالیات‌ها عادلانه می‌شود. غالباً در کشورهای پیشرفته دنیا مالیات بر درآمد همیشه وجود داشته است، البته به شکلی که اخذ این مالیات‌ها بر روی اقتصاد جامعه تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اخذ مالیات از عایدی مردم است. مالیات بر عایدی سرمایه که در اختیار اشخاص است اگر محبوس بشود منابعی برای تولید یا اقتصاد محسوب نخواهد شد و بیشتر به سمت بازارهای کاذب پیش می‌رود و مشکلاتی برای ما ایجاد خواهد کرد بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد تولید و اشتغال داشته باشد.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha