۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
اولین مانور نظامی مشترک آسه آن در دریای چین جنوبی

اولین مانور نظامی مشترک آسه آن در دریای چین جنوبی

با افزایش تنش ها بر سر قاطعیت فزاینده چین در منطقه، کشورهای آسه آن با برگزاری اولین مانور نظامی مشترک خود در دریای چین جنوبی موافقت کرده اند.

به گزارش بازار به نقل از خبرگزاری دولتی آنتارا، مقامات اندونزی اعلام کردند که با افزایش تنش ها بر سر قاطعیت فزاینده چین در منطقه، کشورهای جنوب شرق آسیا با برگزاری اولین مانور نظامی مشترک خود در دریای چین جنوبی موافقت کرده اند.

یودو مارگونو، فرمانده ارتش اندونزی پس از نشست روسای دفاعی اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در بالی گفت: «ما رزمایش‌های نظامی مشترکی را در دریای ناتونای شمالی برگزار خواهیم کرد».

او گفت که این رزمایشها در ماه سپتامبر برگزار خواهند شد و تمام ۱۰ عضو بلوک و همچنین عضو ناظر تیمور شرقی در آن شرکت خواهند کرد. این موضوع شامل میانمار تحت حاکمیت حکومت نظامیان می شود؛ کشوری که ارتش یک رهبر غیرنظامی را سرنگون کرده و بر سرکوب خونین مخالفان نظارت دارد که منجر به تحریم های گسترده ایالات متحده و اتحادیه اروپا شده است.

مارگونو اعلام کرد که این تمرینات بر امنیت و نجات دریایی متمرکز بوده و شامل عملیات رزمی نخواهد شد؛ ضمن اینکه این رزمایش در مرکزیت آسه آن است.

اعضای این بلوک قبلاً با ایالات متحده مانورهای دریایی برگزار کرده اند، اما هرگز به عنوان یک بلوک به تنهایی تمرینات نظامی انجام نداده اند.

این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که واشنگتن از پکن خواست تا رفتار «تحریک آمیز» در آبراه مورد مناقشه را پس از برخورد نزدیک با یک کشتی فیلیپینی و مانور خطرناک یک خلبان جنگنده چینی در نزدیکی یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی متوقف کند.

کشتی‌های چینی نیز گهگاه به آب‌های ناتونای شمالی یعنی منطقه ای که رزمایش‌ها در آنجا برگزار می‌شود، نفوذ کرده‌اند که اعتراض‌هایی را در جاکارتا برانگیخته است. در همین راستا، چین می گوید با وجود ادعاهای رقابتی کشورهای آسیای جنوب شرقی از جمله اندونزی، ویتنام، فیلیپین و مالزی، بیشتر دریای چین جنوبی متعلق به خودش است.

کشتی‌های پکن در این منطقه گشت‌زنی کرده‌ اند و با «خطوط ۹ گانه» چین_ منطقه‌ای که ادعا می‌کند اما توسط همسایگانش مورد مناقشه قرار می‌گیرد-برای توجیه حقوق تاریخی ادعایی خود در آب‌ها استفاده کرده‌اند.

در نشست ماه گذشته، رهبران آسه آن درباره حوادث جدی در دریای چین جنوبی و مذاکرات جاری با هدف کاهش خطر درگیری در این دریا بحث کرده اند.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha