۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
اعلام فهرست محصولات کشاورزی با بالاترین بهره وری آب در کشور

اعلام فهرست محصولات کشاورزی با بالاترین بهره وری آب در کشور

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: پنج محصول هندوانه، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، چغندرقند و برنج از محصولاتی با بالاترین بهره‌وری فیزیکی آب، آبیاری در کشور هستند.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری از اجرای طرحی خبر داد که در آن میزان مصرف آب ۳۵ محصول کشاورزی تعیین شده است در این طرح، محصولات از نظر شاخص میزان مصرف آب در هکتار و سطح زیر کشت مورد بررسی قرار گرفته و دسته‌بندی شده‌اند.

عباسی گفت: دلیل اینکه بهره‌برداران روی کشت بعضی محصولات مثل هندوانه، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، چغندرقند و برنج خیلی اصرار دارند و این محصولات را کشت می‌کنند، بهره‌وری فیزیکی بالای آب آبیاری و اقتصادی بودن کشت این محصولات است.

اعلام اسامی محصولات کشاورزی دارای بالاترین بهره وری آب در کشورمجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با اعلام این که دو شاخص اندازه‌گیری آب مصرفی محصولات زراعی و باغی با توجه به اهمیت مصرف آب در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد، اضافه کرد: یک شاخص اینکه نیاز تبخیر و تعرق محصول در واحد سطح اندازه‌گیری و مشخص خواهد شد بهره‌بردار چقدر به محصولات مختلف آب داده و شاخص دیگر نیاز کلی تولید این محصولات در سطح کشور است که با توجه به سطح زیر کشت محصولات و نیاز به آبیاری در واحد سطح، این رقم سنجیده می‌شود.

عباسی به مصرف حدود ۴۷۰۰ متر مکعب آب در هکتار در محصول هندوانه براساس ارزیابی‌ها اشاره کرد و گفت : اگر شاخص مقدار آب مورد نیاز در واحد سطح را اندازه بگیریم، محصولی مثل هندوانه یک محصول آب‌بر به حساب نمی‌آید از نظر ما هندوانه در بین ۳۵ محصول مورد مطالعه از نظر مصرف آب، جزو چند محصول ردیف آخر است، گندم، جو، سویا، هندوانه، زعفران و کلزا در ته لیست ۳۵ محصولی قرار دارند در عوض محصولاتی مثل نیشکر، خرما، انار، یونجه و چغندر از لحاظ آب‌بری در گروه پرآب‌خواه‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری اضافه کرد: با نگاهی دیگر به این محصولات و لحاظ کردن سطح زیر کشت، محصولی مثل گندم که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت آبی آن است، در رتبه یک از لحاظ آب‌بری قرار می‌گیرد، اما این محصول استراتژیک است و ما حتما باید آن را تولید کنیم و برنج دیگر محصول آب‌بر و در رتبه دوم است یونجه، خرما و پسته از منظر سطح زیر کشت در رده محصولات آب‌بر قرار می‌گیرند.

به گفته عباسی، پنج محصول آب‌بر از لحاظ حجم آب در واحد سطح شامل؛ نیشکر، خرما، انار، یونجه، چغندر و پیاز به ترتیب در رتبه‌های اول تا ششم قرار می‌گیرند و پنج محصول آخر شامل گندم، جو، سویا، هندوانه، زعفران و کلزا است.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha