۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
صدور برگ تشخیص مالیاتی برای مالکان ۶۳ هزار واحد مسکونی خالی
سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

صدور برگ تشخیص مالیاتی برای مالکان ۶۳ هزار واحد مسکونی خالی

موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: با همکاری وزارت راه و شهرسازی، برای مالکان ۶۳ هزار واحد مسکونی خالی برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.

به گزارش بازار، مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر گفت: بدون هیچ اغماضی مترصد دریافت اطلاعات پالایش شده از سامانه ملی املاک و اسکان هستیم تا بتوانیم برگ مطالبه برای مالکان واحدهای مسکونی خالی صادر کنیم.

موحدی افزود این موضوع بیش از هر زمان دیگری در اولویت سازمان امور مالیاتی است و رئیس سازمان امور مالیاتی در این باره عزم جدی دارد تا به بازار مسکن کمک شود.

وی گفت درباره روند مالیات ستانی از خانه‌های خالی جلسات و مراودات هفتگی و شاید روزانه انجام می‌شود تا اطلاعات پالایش شده دریافت و ترتیبات اجرایی مالیات‌ستانی انجام شود.

به گفته موحدی اطلاعات پالایش شده سال ۱۴۰۰ از وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته که شامل بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی است و این اشخاص بالای دو خانه خالی دارند. سخنگوی سازمان امور مالیاتی افزود برای این مالکان حدود ۳۳ هزار برگه مطالبه صادر شده است.

موحدی گفت بر اساس برآوردها مالکان این واحدهای خالی باید رقمی رد حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات بپردازند.

به گفته موحدی امکان اعتراض و دادرسی برای مالکان این واحدها وجود دارد، اما در صورت احراز خالی بودن خانه ها، باید مالیات پرداخت شود.

اتصال برخط وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی
ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم در این برنامه از اتصال برخط سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت اطلاعات خانه‌های خالی به صورت وب سرویسی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

نوروزی گفت: قوانین مربوط به مالیات ستانی از خانه‌های خالی از سال ۱۳۵۲ در کشور ما وجود داشته، ولی هیچ وقت اجرایی نشده است.

نوروزی گفت این دولت با توجه به اینکه رویکرد مقابله با سوداگری و احتکار مسکن را در دستور کار دارد، شناسایی خانه‌های خالی را به صورت منظم انجام داده و اطلاعات آن را برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند.

وی افزود تاکنون ۴۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی مسکن و اقامت افراد در سامانه املاک و اسکان ثبت شده که پالایش و تقاطع گیری این اطلاعات منجر به اتصال کد پستی و کد ملی ۷۳ میلیون ایرانی شد.

نوروزی گفت میان کد پستی و کد ملی ۱۱ میلیون نفر اتصال برقرار نشده و محل اقامت این افراد در پایگاه سامانه املاک و اسکان ثبت نشده است.

به گفته نوروزی در سامانه املاک و اسکان، برای بیش از یک میلیون واحد مسکونی، اقامتی ثبت نشده و وزارت راه و شهرسازی روی این یک میلیون واحد تمرکز کرد.

نوروزی گفت به مالکان این یک میلیون واحد مسکونی که اقامتی در آن‌ها ثبت نشده، با اولویت کسانی که تعداد واحد مسکونی خالی بیشتری دارند، پیامک ارسال شده است.
به گفته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، به این مالکان هشدار داده شد که ملک خود را به بازار اجاره یا فروش عرضه کنند و پس از این هشدار حدود ۵۰۰ هزار ملک تعیین تکلیف شد.

نوروزی افزود مالکان این ۵۰۰ هزرا واحد یا ملک خود را عرضه کردند یا با مراجعه به سامانه املاک و اسکان اطلاعات خود را تدقیق کردند.

نوروزی افزود مالکان ۵۷۰ هزار واحد باقیمانده، با وجود هشدارهای وزارت راه و شهرسازی اقدامی برای عرضه یا تدقیق اطلاعات در سامانه املاک و اسکان انجام ندادند.

وی گفت پس از هشدار اولیه، مالکان این ۵۷۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند که پس از معرفی، حدود ۳۰۰ هزار واحد به عرضه واحد مسکونی یا تدقیق اطلاعات در سامانه املاک و اسکان اقدام کردند.

نوروزی گفت در حال حاضر ۶۳ هزار واحد مسکونی که مالکان آن‌ها بالای ۲ واحد مسکونی خالی دارند، به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و سازمان امور مالیاتی برای مالکان این واحدها برگ تشخیص صادر کرده است.

به گفته نوروزی اطلاعات حدود ۱۹۰ هزار تا نزدیک ۲۰۰ هزار ملک خالی هم در حال تدقیق برای ارسال به سازمان امور مالیاتی است و این افراد کسانی هستند که یک ملک خالی دارند. نوروزی افزود در صورت وجود تناقض در اطلاعات واحد مسکونی، افراد می‌توانند در سامانه املاک و اسکان موضوع را پیگیری کنند.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha