۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
ضرورت استفاده از طراحی بدیع در صنعت مبل| تولیدکنندگان روحیه ریسک پذیری ندارند
مدیراستدیو طراحی بهمان مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از طراحی بدیع در صنعت مبل| تولیدکنندگان روحیه ریسک پذیری ندارند

گرگان- سعادت، مدیراستدیو طراحی بهمان خواستار استفاده از ظرفیت متخصصین برای طراحی مبلمان شد و گفت: تولیدکنندگان به واسطه عدم برخورداری از روحیه ریسک پذیری، علاقه ای به تولید طرحی نو و بدیع ندارند.

فاطر سعادت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مبلمان صنعتی است که در مقایسه با برخی واحدهای تولیدی با سرمایه کمتر، می توان کالایی با ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

مدیراستدیو طراحی بهمان موقعیت جغرافیایی ایران را برای واردات مواد اولیه مبل مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه کشور ما در یک چهارراه تاریخی قرار گرفته که از شمال به روسیه متصل می شود و بر این اساس مواد اولیه صنعت مبل مانند چوب امکان تامین از این بخش را دارد.

این مدرس دانشگاه ضمن یادآوری این نکته که ناحیه صنعتی عطاآباد بسیار نزدیک به بازار مواد اولیه مبل است، افزود: این صنعت موقعیت جغرافیایی، ناحیه صنعتی عطاآباد را بیش از سایر مناطق صنعتی مبل، منحصر به فرد می کند.

او با بیان اینکه صنعت مبل منجر به ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد، ادامه داد: متاسفانه تولیدکنندگان کمتر به مقوله صادرات مبل توجه می کنند.

وی شناسایی ذائقه و سلیقه مشتریان بازار جهانی را از مهمترین فاکتورهای صادراتی دانست و اضافه کرد: صنعت مبل کشور علی رغم تمامی تلاش های متخصصین دانشگاهی، در چهل سال اخیر در یک چرخه تسلسل عدم نوآوری و خلاقیت گرفتار شده است.

سعادت خواستار استفاده از ظرفیت نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای طراحی مبلمان شد و خاطرنشان کرد: با وجود پرورش نیروهای متخصص و خلاق در مراکز آموزش عالی و دانشگاهی، تولیدکنندگان علاقه ای به استفاده از طرح های نو و بدیع در صنعت مبلمان ندارند.

او به وجود ظرفیت تاریخی و فرهنگی در کشور برای استفاده در صنایع مبل اشاره کرد و گفت: صنعت فرش ایران به عنوان یکی از عناصر دکوراسیون داخلی شناخته شده با اینحال تاکنون از این پتانسیل در طراحی و تولید مبلمان استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: اگر مجالی برای ظهور صنایع دستی در تولید مبلمان پیدا شود طبیعتا خیلی از واحدهای صنعتی منطقه ای امکان صادرات این کالا را به بازارهای هدف را خواهند داشت اما تولیدکنندگان به واسطه عدم برخورداری از روحیه ریسک پذیری، علاقه ای به تولید طرحی نو و بدیع را ندارند.

مدیراستدیو طراحی بهمان افزود: در بحث صادرات یکی از مولفه های قابل توجه، افزایش بهره وری است که در این بخش اجرای سازه صنعتی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: تمامی کشورهایی که در حوزه صادرات مبلمان موفق عمل می کنند ساخت مبلمان و روش اجرای سازه های مبلی را به سمت صنعتی سازی برده اند به این معنا که سازه مبلمان به صورت قطعات جدا ساخته شده و پس از تخلیه بار، امکان اتصال آن وجود دارد.

سعادت در خاتمه با بیان اینکه در حال حاضر صادرات با طراح های فعلی مبل، صرفه اقتصادی ندارد، افزود: با چنین سازه هایی امکان حمل کالا به میزان محدود است و این قیمت تمام شده مبل را افزایش می دهد.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha