۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
بهره مندی از رنگ های طبیعی و نقشه های خاص ویژگی اصلی فرش دستباف کردستان است
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

بهره مندی از رنگ های طبیعی و نقشه های خاص ویژگی اصلی فرش دستباف کردستان است

سنندج – رئیس مرکز ملی فرش ایران، با اشاره به ویژگی های فرش دستباف کردستان گفت: بهره مندی از رنگ های طبیعی و نقشه های خاص ویژگی اصلی فرش دستباف کردستان است.

به گزارش خبرنگار بازار، فرحناز رافع شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح خانه خلاق فرش کردستان، اظهار کرد: اقدامات مطلوبی در حوزه فرش استان همچون راه اندازی خوشه فرش ایجاد خانه خلاق و حضور فعال حوزه فرش در نمایشگاه بین المللی انجام شده است و باید این روند به صورت جدی تر تداوم پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این استان طرح و نقشه های قدیمی فرش که مربوط به هزاران سال گذشته بوده احیا شده است، افزود: هم در شیوه بافت و هم انتخاب طرح و نقش در فرش دستبافت کردستان نوآوری و خلاقیت مشاهده می شود.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های فرش دستباف کردستان افزود: نقشه فرش دستبافت کردستان در سطح ملی و بین‌المللی بی‌نظیر است و می‌تواند برای توسعه و ایجاد زنجیره ارزش آن در استان تلاش بیشتری انجام شود.

رافع بهره مندی از رنگ های طبیعی را از دیگر ویژگی های منحصر به فرد فرش دستباف در کردستان عنوان کرد و افزود: نقشه های فرش کردستان خاص بوده و دارای ویژگی های منحصر به فردی است که باید روی این ویژگی ها و تفاوت ها در بازارهای داخلی و خارجی برنامه ریزی بهتری صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: کتابی در این استان تهیه شده که حاوی طرح ها و نقشه های قدیمی فرش دستبافت است و برای توسعه بازار این هنر ارزشمند نیاز به ایده های جدید با الهام گرفتن از طرح های قدیمی داریم.

رافع راه اندازی رشته فرش دستباف در دانشگاه بیجار را از دیگر فعالیت‌های تاثیرگذار انجام شده در این استان خواند و گفت: ما هم تاکنون نقشه های فرش دستباف سنندج و بیجار را ثبت ملی کرد ایم و هزینه ثبت جهانی آن را هم پرداخت کردیم تا عنوان و نشان تجاری و مشخصی بر روی این فرش ها برای عرضه در بازارهای بین المللی داشته باشیم.

وی یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که در استان کردستان انجام شده راه اندازی کارگزاری تخصصی فرش است تا گواهی اصالت و شناسنامه داشته باشند و با ارزش افزوده بالاتری به فروش برسد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در حوزه زنجیره ارزش فرش دستباف در این استان باید اقدام بیشتری انجام شود که خوشبختانه در همین راستا در شهرک صنعتی بیجار اقداماتی آغاز شده است و باید این روند همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه این مراسم، بختیار خلیقی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در راستای توجه به فرش دستباف و حمایت از رشد تولید این محصول در استان را ارائه نموده و از برنامه ریزی ها برای تقویت این مهم خبر داد.

کد خبر: ۲۲۴٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha