۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
صرفه جویی ۲۰هزار میلیارد تومانی با حمایت از تولید بایوتک ها| رفع مشکلات دارو در گرو همکاری دولتی ها
بازار گزارش می دهد

صرفه جویی ۲۰هزار میلیارد تومانی با حمایت از تولید بایوتک ها| رفع مشکلات دارو در گرو همکاری دولتی ها

در شرایطی بر مشکلات صنعت دارو روز به روز افزوده می شود که محمدی رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است بدون همکاری همه دستگاه های تصمیم گیر، سازمان غذا و دارو نمی تواند مشکلی را برطرف کند.

بازار؛ گروه صنعت: نمایشگاه ایران بیوتکنولوژی با حضور سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اکبر عبداللهی اصل رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور و جمعی از مدیران عرصه داروسازی و داروسازان کشور آغاز به کار کرد.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به موجب قانون وزارت بهداشت مسئول تامین است و هیچ کجا به فکر تولید کننده و بحث های اقتصاد کلان دارو نیست. همچنین در وزارت صمت نیز به تازگی یک مدیرکل دارو گذاشتند و قبل از آن ساختاری در این زمینه نداشت.

وی افزود: حتی وقتی فاطمی امین وزیر صمت سابق برنامه ریزی وزارت را داده بود جایی برای دارو قرار نداده بود که این نشان می دهد کمتر به این حوزه توجه شده است. بنابراین هیچ وقت وزیر مخاطب این که وضعیت صنعت به چه شکل است نیست. بعد که بحث معاونت علمی پیش آمد، مسئول شرکت های دانش بنیان و فناوری های پیشرفته و غیره است.

قانعی ادامه داد: جایی که باید دستاوردهای بیوتکنولوژی با توجه به حجم ارزآوری و کاهش ارزبری برای آن حائز اهمیت باشد سازمان برنامه و بودجه است. این درحالی است که این سازمان تاکنون به این حوزه ورود نداشته است. بنابراین برنامه را به آنجا بردیم و این اتفاق سبب تفاهم وزیر بهداشت، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه شد. بر این اساس اکنون مستندی در دست است که با همکاری این بخش ها کاهش ارزبری تحقق می یابد.

صرفه جویی میلیاردی با حمایت از تولید

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت اظهار داشت: مساله دیگری که بر سر این صنعت سایه انداخته این است که دولت به بحش قیمت گذاری ورود می کند و به نوعی دستش در جیب تولیدکننده قرار می گیرد. این درحالی است که کاهش ارز بری از اول باید انجام شود.

اگر دولت می خواهد ارزبری هر کالایی را کاهش دهد باید ۷۰ درصد قیمت ارزبری را به تولیدکننده داخلی بدهد

وی افزود: قیمت ریالی که خریداری می شود از اول باید در دولت بسته شود؛ ‌ چرا که یک کمیسیون قیمت گذاری است که نباید به این حوزه ورود کنند. دلیل این موضوع هم این است که نباید به این کمیسیون ورود کنند. بنابراین اگر دولت می خواهد ارزبری هر کالایی را کاهش دهد باید ۷۰ درصد قیمت ارزبری را به تولیدکننده داخلی بدهد. البته پلاسما و انسولین جزو این موارد نیستند و باید به قیمت جهانی خریداری شود که در این مورد هم با سازمان غذا و دارو صحبت شده است.

قانعی با تاکید بر اینکه مسیر اقتصاد باید از اول مشخص شود ادامه داد: ساز و کاری که صندوق نوآوری در این حوزه داشت قبل از اینکه کسی تولید کند باید قیمت را به آن اعلام کنیم. نه اینکه تولید کننده محصول را به بازار ارائه بدهد و بعد چانه زنی را شروع کنیم. بنابراین اگر می خواهیم یک تولیدکننده را نجات دهیم از ابتدای تولید باید موافقت قیمت را گرفته باشد و اگر ببیند اقتصادی نیست اصلا به این حوزه ورود نکند.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات خوبی که در راستای حمایت از داروسازان انجام شد این است که صندوق های بورسی و فرابورسی برای سرمایه گذاری در شرکت ها تشکیل شود. بنابراین برای منابع مالی، نحوه حمایت، برگشت پول و غیره همگی مدل داشته باشیم و شفاف باشد. این سرفصل مطالبی است که به ارقام اقتصادی تبدیل شده است. بر این اساس اگر از تولید داخل با ۷۰ درصد قیمت منطقه ای حمایت کنیم ۲۰ هزار میلیارد تومان در بیمه صرفه جویی خواهد شد.

ایجاد مشکل در حوزه دارو خارج از سازمان غذا و دارو

سید حیدرمحمدی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حوزه تولید یک نهاد متولی نیست و همه ارکان متولی حمایت از تولید هستند. سازمان غذا و دارو در جایگاه خود وظیفه حمایتی دارد اما نمی توانیم بگوییم بانک مرکزی در این حوزه نقش ندارد. بنابراین همه نقش دارند و بعضی از دستگاه ها نقش واضح تر و پررنگ تری دارند. اما امروز مشکلی کهک در حوزه دارو به آن مبتلا هستیم این است که بیش از ۹۰ درصد آن خارج از دست سازمان غذا و دارو است. یعنی دستگاه های متولی حمایت از تولید هستند که به وظیفه خودشان به درستی عمل نمی کنند.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه ارز، ‌ تامین نقدینگی، انتقال ارز و حمایت های بیمه ای افزود: عمده وظیفه ای که سازمان غذا و دارو در حوزه تولید دارد پیگیری نقش دستگاه های دیگر است؛ هیچ وقت سازمان غذا و دارو به این حدی که در بانک مرکزی و دستگاه های دیگر پیگیری انجام می دهد دنبال نمی شده است.

امروز بیش از ۷۰ درصد از اعتبارات تامین شده بانکی به مقصد حواله نشده است

محمدی ادامه داد: امروز بیش از ۷۰ درصد از اعتبارات تامین شده بانکی به مقصد حواله نشده است. هیچ وقت به این عمق ورود نمی کردیم و تولیدکننده می گفت می خواهم ارزی برای تولید و تامین مواد اولیه دریافت کنم و سازمان غذا و دارو فقط مجاز بودن شرکت را تایید می کرد و کاری نحوه دریافت شرکت نداشت. با این حال اکنون در تخصیص، در تامین و غیره ورود خواهیم کرد. حتی در مورد اینکه کی پول به مقصد می رسد را پیگیری می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: یکی دیگر از نقش های ما در حمایت از تولید شرکت ها تقویت شرکت ها برای توان تامین سرمایه در گردش است. در این رابطه تفاهم نامه ای با بانک مرکزی داشتیم و همچنان در حال پیگیری هستیم تا این مهم محقق شود. بحث دیگر پیگیری بیمه است و به دلیل ضعف بیمه ای مجبوریم سر قیمت با شرکت های تولیدکننده چانه زنی کنیم. در صورتی که برای مثال همین صنعت بایوتک در تمام دنیا مورد حمایت مالی است. البته در ایران هم مورد حمایت محدود قرار می گیرد.

وی افزود: اگر سازمان های بیمه گر نقش خودشان را خوب اجرا کنند و ما به این یقین برسیم که مصرف کننده نهایی تحت فشار قرار نمی گیرد و دچار مشکل نمی شود دستمان برای قیمت گذاری محصولات که برای اولین بار در کشور تولید می شوند باز است. در این رابطه حتی روس ها هم خیلی علاقه مند به پیشرفت های حوزه دارویی به ویژه حوزه بایوتکنولوژی در ایران هستند. این افتخار برای ما هست و نیاز به حمایت دارد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم باید به این حوزه کمک بیشتری کنند.

دعوت از داروسازان برای نگارش قانون برنامه هفتم

سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست بیان داشت: امروز در هیچ حوزه فناوری و نوآوری در کشور به اندازه زیست فناوری و بیوتکنولوژی پیشرفت نکرده ایم؛ یعنی نتوانسته ایم پژوهش و کار دانشگاهی را به تولید محصول موفق برسانیم.

وی در خصوص سیاست گذاری حوزه بیوتکنولوژی افزود: ما یک چالشی را در ریاست های قبلی سازمان غذا و دارو بر سر استانداردهای دارویی باز شود. این درحالی است که گاهی اوقات یک سیاست می تواند یک حوزه بزرگ در کشور را متحول کند. لیست ای دی ال بسته بود بنابراین تحقیق و توسعه بر روی داروهای جدید توجیه نداشت. بنابراین با عدم سرمایه گذاری بر روی داروهای جدید در عمل نیروی مختصص کشور کاری در خور خود نمیافت. بنابراین توسعه فناوری در حوزه بیوتک دچار ضربه می شد.

گاهی اوقات اگر یک خط در سیاست کلی تغییر کند یک مسیر کسب و کار و اقتصاد در کشور تغییر می کند

دهنوی تاکید کرد: بعد از باز شدن این لیست برخی از داروهای جدید امکان صادرات را فراهم کرد. وقتی لیست را باز کنید و اجازه دهید داروهای جدید وارد آن شوند سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه برای شرکت ها توجیه پیدا می کند.

این نماینده مجلس افزود: گاهی اوقات اگر یک خط در سیاست کلی تغییر کند یک مسیر کسب و کار و اقتصاد در کشور تغییر می کند. الان کشور یک برنامه ریزی مهمی برای ۵ سال آینده کشور با عنوان قانون برنامه هفتم انجام می دهد که باید همه داروسازان و فعالان صنعت برای تدوین قانون خوب کمک کنند.

کد خبر: ۲۲۴٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha