۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
یک استان پیشتاز در واردات لنت ترمز خودرو
دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج اعلام کرد

یک استان پیشتاز در واردات لنت ترمز خودرو

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج گفت: به رغم مازاد تولید، ثبت سفارش واردات لنت ترمز در برخی استان‌های کشور انجام می‌شود که استان ایلام ۹۰ درصد واردات لنت ترمز را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بازار، مسعود حسن پور دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج گفت: واردات لنت ممنوع نیست بلکه محدود است؛ یعنی ضوابط آن مشمول کارتابل فنی می‌شود؛ ضوابط کارتابل فنی می‌گوید اگر وسیله نقلیه خاصی وجود دارد که لنت آن در داخل تولید نمی‌شود، باید واردات انجام داد و در صورت تولید داخل آن، واردات آن ممنوع است.

وی افزود: اگر قرار است به کلی واردات لنت ممنوع شود باید در گروه کالایی ۲۷ قرار گیرد؛ اما اتفاقی که افتاده و تولیدکنندگان از آن گلایه‌مند هستند این است که از سال ۱۳۹۸ که واردات لنت مشمول کارتابل فنی شده است نظارت بر مجوزهای لازم برای واردات لنت اعمال نمی‌شود.

حسن پور ادامه داد: این گونه اقدامات موجب ایجاد رانت برای برخی شرکت‌ها شده و توانسته اند ثبت سفارش برای واردات لنت انجام دهند و تولیدکنندگان گلایه دارند که چرا سازمان صمت ۳۱ استان که مجوز ثبت سفارش دارند، قبل از اجازه ثبت سفارش از تولیدکنندگان داخلی استعلام نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: برخی استان‌ها این مقررات را اعمال نکرده و ثبت سفارش کرده اند و کالاهایی که نیاز به واردات آن را نداریم و به اندازه کافی با کیفیت مطلوب تولید شده اند را وارد می‌کنند؛ بارها مکاتبه کرده ایم، اما این روند همچنان ادامه دار است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج گفت: سیستم ثبت سفارش توسط سازمان صمت استان‌ها کنترل می‌شود و تنها برخی سوداگران و بازرگانان می‌توانند از این رانت استفاده کنند؛ بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۱، میلیون‌ها دلار ثبت سفارش برای واردات لنت انجام شده که محدود به چند استان است و استان ایلام بیشترین واردات لنت را داشته است.

حسن پور افزود: با توجه به مکاتبات صورت گرفته با سازمان صمت استان ایلام، مطلع شدیم در اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز برای واردات لنت ثبت سفارش انجام شده و درخواست ما از مسئولان این است که این موضوع را پیگیری و مانع واردات لنت‌هایی شوند که امکان تولید آن‌ها در داخل وجود دارد.

وی ادامه داد: تنها ۵ الی ۶ شرکت هستند که موفق به ثبت سفارش برای واردات لنت می‌شوند سوال اینجاست، چرا؟

حسن پور افزود: تولید لنت در کشور، مازاد بر نیاز کشور است و آن چیزی که اتفاق می‌افتد و تخلف در واردات لنت باعث می‌شود که سهم فروش تولیدکننده داخلی در بازار کاهش یابد.

وی ادامه داد: تولید داخل این کالا در کشور با کیفیت و کمیت در حال انجام است و انحصاری در این حوزه وجود ندارد؛ زیرا ده‌ها تولید کننده لنت در کشور که پروانه و مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دارند، در حال تولید این کالا هستند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج اضافه کرد: استاندارد یعنی حداقل کیفیت لازم؛ خودروسازان علاوه بر آن استانداردهای مازاد نیز دارند و تولیدکنندگان لنت با توجه به استاندارهای خودروسازان، لنت تولید می‌کنند.

وی گفت: درخواست ما از مسئولان این است که به طور جدی جلوی ثبت سفارش و واردات غیرقانونی گرفته شود؛ واردات از طریق تعاونی ها، بازارچه‌های مرزی، مناطق ویژه و آزاد تجاری، ته لنجی یا کوله بری گرفته شود.

حسن پور افزود: وقتی کالایی از لحاظ کیفی مورد تایید سازمان ملی استاندارد است و به میزان لازم نیز تولید می‌شود، نباید اجازه ثبت سفارش برای واردات آن را داد؛ چرا باید تنها در چند استان ثبت سفارش واردات لنت صورت گیرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاج ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار، در اختیار لنت‌های وارداتی و قاچاق است و در حال حاضر نمی‌توان تشخیص داد که لنت موجود در بازار قاچاق است یا تقلبی و کدام شرکت آن را تولید کرده است.

وی افزود: با وجود لنت‌های تولید داخل که استاندارد و کیفیت لازم را دارد بازهم خرید لنت‌های وارداتی به صرفه است یا خیر؟ جواب این است که لنت‌های وارداتی قیمت مشخصی ندارند.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha