۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
قطع شدن صادرات تخم مرغ به دلیل عدم تعیین مابه التفاوت ارز؛ شورای اقتصاد دست بجنباند
رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران با بازار مطرح کرد

قطع شدن صادرات تخم مرغ به دلیل عدم تعیین مابه التفاوت ارز؛ شورای اقتصاد دست بجنباند

نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران گفت: درحالیکه نرخ مصوب ۴۷۳۰۰ تومان است هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری کمتر از ۴۰هزار تومان از ما خریداری میشود که کاهش مصرف و قطع شدن صادرات عامل این افت قیمت است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی از ابتدای سال جدید قیمت انواع محصولات و کالاهای مصرفی در کشور روندی افزایشی به خود گرفته است که هیچ آینده مشخصی برای تولید و قیمت برخی از این محصولات نمی توان متصور شد. یکی از کالاهایی که مشمول قیمت گذاری دستوری است اما به گفته فعالان این روزها کمتر از نرخ مصوب از تولیدکننده ها خریداری می شود «تخم مرغ» است. به این معنا که در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مصرف‌ کننده نیز ۵۶ هزار تومان برای سال ۱۴۰۲ تعیین شده، اما طی هفته ‌های اخیر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۳۶ تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌ شود و کماکان ضرر تولیدکنندگان را در پی دارد. با این وجود مصرف کنندگان این کاهش قیمت را به هیچ وجه احساس نمی کنند و برای آنها قیمت ها همانند قبل است.

در حالی که نرخ مصوب هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ها ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان است الان با قیمتی کمتر از ۴۰ هزار تومان از ما خریداری می شود چرا که با قطع شدن صادرات و کاهش مصرف، عرضه تخم مرغ زیاد شده و کاهش قیمت طبیعی است

ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در خصوص وضعیت بازار تخم مرغ طی هفته های اخیر در گفتگو با بازار گفت: در ابتدا باید بدانیم که کالای ما یک کالای عرضه و تقاضا است و لذا عرضه و تقاضا است که قیمتها را تعیین می کند. اما متاسفانه در کشور به اصطلاح همه چیز به هم خورده است و بازار بسامان نیست.

نبی پور افزود: در واقع الان عرضه زیاد شده است و صادرات نیز عملا قطع شده و مازاد تولید داریم لذا پایین آمدن قیمت تخم مرغ در چنین شرایطی طبیعی است. البته اگر بازار را قبول داشته باشیم و بپذیریم دستوری نیست و عرضه و تقاضا است که قیمت ها را تعیین می کند.

وی با تاکید بر اینکه مازاد تولید با گرمای هوا همراه شده و گرمای هوا نیز مساوی است با کاهش مصرف تخم مرغ، گفت: از طرف دیگر بازارهای صادراتی هم قطع شده و به عبارتی همه چیز به هم ریخته است و قیمت ها روندی کاهشی گرفته است و متضررین اصلی هم تولید کننده های این بخش هستند.

نبی پور اذعان داشت: البته باید بدانید که تا به امروز هیچ گاه قیمت تخم مرغ به قیمت مصوب ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان نرسیده است و الان نیز با نرخی کمتر از ۴۰ هزار تومان از ما خریداری می شود.

شورای اقتصاد سریعتر تکلیف مابه التفاوت ارز را مشخص سازد

نبی پور در خصوص اصلی ترین بازارهای صادراتی تخم مرغ کشور نیز اظهار داشت: اصلی ترین بازار صادراتی ما در وهله اول عراق است و پس از آن نیز افغانستان است. البته به کشورهایی مانند قطر نیز صادرات محدودی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا صادرات محدود شده است گفت: این دو کشور یعنی عراق و افغانستان تا حدودی مصرف خود را کاهش داده اند. ضمن اینکه دولت مابه التفاوت ارز را مشخص نکرده است که صادر کننده بداند چگونه باید این مابه التفاوت را بدهد.

نبی پور ادامه داد: تا به حال مابه التفاوت ارز ۳ الی ۴ هزار تومان بود و هر میزان افزایش یابد صادر کننده باید آن را تامین کند و لذا مبهم بودن این مابه التفاوت خود مساله ساز شده است. لذا شورای اقتصاد باید زودتر تعیین تکلیف کند که صادر کننده بسنجد آیا می تواند محصول صادر کند یا خیر.

توان صادراتی ماهانه تا ۱۵ هزار تن تخم مرغ در کشور

وی همچنین در خصوص ظرفیت های صادراتی محصول تخم مرغ نیز گفت: در حال حاضر حداقل روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن مازاد تولید داریم که می توانیم صادر کنیم. به این ترتیب به راحتی می توانیم ماهانه ۱۴ تا ۱۵ هزار تن تخم مرغ صادر کنیم.

نبی پور ادامه داد: با این تفاسیر به دلیل قطع شدن صادرات در حال حاضر به اجبار این مازاد تولید وارد بازار داخل می شود و بازار را به هم می ریزد در نتیجه قیمت ها پایین آمده است. بنابراین اگر نرخ مابه التفاوت ارز سریعتر تعیین شود بازارهای صادراتی راه می افتد و بازار داخل نیز سامان می یابد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر قیمت تخم مرغ این روزها پایین تر از قیمت مصوب آمده چرا مصرف کنندگان کاهشی را حس نمی کنند، گفت: الان وضعیت خاصی رخ داده یعنی در حالی که میادین تره بار و مراکز توزیع مستقیما از مرغدار تخم مرغ را با قیمتی کمتر از ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می کنند اما فروش شان بر مبنای ۵۶هزار تومانی است که دولت اعلام کرده است! به این ترتیب این عزیزان از دو طرف منتفع می شوند.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha