۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
بازارساز به دنبال مهار تورم با سرکوب بورس!
دلایل ناتوانی گروه ریالی بورس در جذب سرمایه

بازارساز به دنبال مهار تورم با سرکوب بورس!

 

در حالی که خبرهای مثبت مبنی بر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در آینده  نه چندان دور منتشر شده اما معاملات گروه ریالی بورس چندان رمقی ندارد که ناشی از نقش بازارساز در مهار تورم با سرکوب بورس است.

بازار؛ گروه بورس: معاملات بورس در حال کم رمق شدن است و رفته رفته حجم معاملات کاهش داشته و ارزش معاملات به زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان کشیده شده که نشان می دهد حداقل در کوتاه مدت خبری از رشد بازار نیست. هرچند تثبیت قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان می تواند به تغییر روند گروه های ریالی کمک کند اما به دلیل اینکه گروه هایی همچون خودرو و بانک به صورت نوسانی عمل می کنند عملا منجر به شکل دیگری روند صعودی نشده اند که بخشی از این مسأله ریشه در تلاش بازار ساز برای کنترل شاخص و مهار تورم دارد.

اما اگر آزادسازی ۱۷ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی به واقعیت بپیوندد به طور قطع قیمت ارز در بازار آزاد اصلاح خواهد داشت و پیرو آن نمادهای ریالی هم حرکت خواهند کرد و روند اصلاحی اخیر هم فرصتی برای تغییر مالکیت حقوقی ها به وجود آورده و سهامداران خرد بیشتر به بازارهای مطمئن جدید ورود می کنند.

به گفته آقابزرگی وضعیت بازارهای کالایی تورمی است و همچنین افزایش سودآوری شرکت ها در یک سال اخیر برخلاف اصلاح بازار است و تا زمانی که اقتصاد رو به بهبود نرود روند تورمی ادامه می یابد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اصلاح شاخص کل بورس در مقطع کنونی تنها می تواند زمانی باشد، گفت: وضعیت بازارهای کالایی تورمی است و همچنین افزایش سودآوری شرکت ها در یک سال اخیر برخلاف اصلاح بازار است و تا زمانی که اقتصاد رو به بهبود نرود روند تورمی ادامه می یابد.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه ثبات بازارهای دیگر بیشتر به رشد بورس کمک می کند، افزود: بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از نقدشوندگی بالاتری برخوردار است، به همین دلیل در شرایط رکودی سرمایه ها بیشتر وارد این بازار می شود.

او با تاکید بر اینکه برخی نمادهای بورسی رشد بسیار کمتری نسبت به شاخص داشته اند، تصریح کرد: به همین دلیل جا برای اصلاح همه نمادها وجود ندارد از این رو برخی تک نمادها در همین بازه زمانی رشد می کنند و نمادهای که بیشتر از ارزش ذاتی خود رشد کرده اند اصلاح خواهند داشت.


نقدینگی جامعه کجا می رود؟

در چند روز معاملاتی گذشته گروه های ریالی بیشتر مورد توجه گرفته اند اما این مسئله منجر به افزایش تقاضای سنگین در بورس نشده است، به طوری که سرانه های خرید حدود ۳۱ میلیون تومان شده و نزدیک به سرانه های فروش است و تا زمانی که قدرت خریداران افزایش نیابد اتفاق خاصی در بازار نمی افتد.

محمود مرادی معتقد است که در هفته های اخیر گروه های ارزی بیشترین افت ارزش معاملات را داشته اند و این موضوع در واکنش به کاهش قیمت ارز بوده که تحت تاثیر خبر مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی رخ داده است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه از ۱۸ اردیبهشت بازار سهام سیگنال اصلاح داده است، گفت: در ابتدای هفته جاری ارزش معاملات بورس به حدود ۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته های قبل نزولی بوده و نشان می دهد که بورس وارد یک اصلاح زمانی شده، البته احتمال اصلاح قیمت هم وجود دارد اما به صورت تدریجی و خیلی کم خواهد بود.

محمود مرادی با بیان اینکه تا ارزش معاملات افزایش نیابد روند نزولی ادامه می یابد، تصریح کرد: در هفته های اخیر گروه های ارزی بیشترین افت ارزش معاملات را داشته اند و این موضوع در واکنش به کاهش قیمت ارز بوده که تحت تاثیر خبر مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی رخ داده است.

در حال حاضر اقتصاد کشور در حالت انتظار برای تعیین تکلیف برخی مسائل سیاسی قرار دارد همین مسأله روی بازارهای مالی هم تاثیر گذاشته اما با توجه به اینکه بورس پیشتر اصلاح عمیقی داشته عدم تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی هم نمی تواند عاملی برای اصلاح بازار باشد

او با تاکید بر اینکه قیمت دلار بعید به نظر می رسد به کمتر از ۵۰ هزار تومان برسد، اظهار کرد: شاید در کوتاه مدت قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان برسد اما مقطعی خواهد بود و دوباره روند صعودی می گیرد، به همین دلیل احتمالا جذب سرمایه در این بازار وجود دارد.

به گزارش بازار، در حال حاضر اقتصاد کشور در حالت انتظار برای تعیین تکلیف برخی مسائل سیاسی قرار دارد همین مسأله روی بازارهای مالی هم تاثیر گذاشته اما با توجه به اینکه بورس پیشتر اصلاح عمیقی داشته عدم تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی هم نمی تواند عاملی برای اصلاح بازار باشد و چند وقت اخیر تنها رویکرد بازارساز مانع رشد بورس شده است.

کد خبر: ۲۲۴٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فکری IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 1
      ۳ سال است بورس و سرمایه مان را زمین زدند منفی و بی ارزش کردند و مدتهاست بازی دادند تمام رشد بیش از ۱۰ برابری قیمت کالاها را ببنیدهیچ کاری برای سهامداران نکردند...فقط انان را به خدا واگذار کنید که بهترین است