۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
توسعه سریع فناوری‌های غیرلمسی در فرودگاه‌ها/ حذف صف‌های فرودگاهی
تکنولوژی‌های تازه به کمک فرودگاه‌ها می‌آیند

توسعه سریع فناوری‌های غیرلمسی در فرودگاه‌ها/ حذف صف‌های فرودگاهی

در جریان همه‌گیری کرونا مرزهای کشورها بسته شد و فرودگاه‌ها تعطیل شد. حال که شاهد از سرگیری بسیاری از پروازها هستیم، فرودگاه‌ها هم با تغییرات زیادی مواجه خواهند شد. تغییراتی که تجربه سفر را نیز متفاوت از قبل می‌کند.

بازار؛ گروه بین المللهمه گیری ویروس کرونا نیازهای تازه ای را در دنیا ایجاد کرد. نیاز به تغییر در بخشهای پر تردد در دنیا و توسعه سطح تکنولوژی در بخشهایی که قبلا با نیروی انسانها کار می کردند. به گزارش سی ان بی سی  بیشترین میزان تغییر در فرودگاه های دنیا اتفاق خواهد افتاد و به نظر می رسد سرعت تغییرات در فرودگاه ها بیش از دیگر بخشها باشد. 

 طبق این گزارش انتظار می رود استفاده از تکنولوژی های تاچ لس یا غیر لمسی در فرودگاه ها  رواج پیدا کند. ابراهیم ابراهیم مدیر عامل بخش طراحی پورتلند که یک مرکز مشاوره مهندسی در لندن است می گوید: «نوآوریها و پیشرفتهای تکنولوژیکی که انتظار می رفت طی پنج سال آینده اتفاق بیفتد، در نتیجه همه گیری ویروس کرونا ظرف پنج ماه اتفاق افتاد. تغییراتی که بدون شک پایدار خواهد بود و برای همیشه در زندگی ما باقی می ماند. از جمله این تغییرات را می توان در سازو کار فرودگاهها، پروازهای بین المللی و حتی محیط های کاری تجربه کرد.»

 وی ادامه داد:« اولین و اصلی ترین مساله در انتقال ویروس کرونا تماس با سطوحی است که ممکن است افراد بیمار به آن دست زده باشند یا به نوعی ویروس روی آن وجود داشته باشد. به همین دلیل توسعه استفاده از تکنولوژی های غیرلمسی در مرحله پذیرش، چک امنیتی و حتی مرحله بوردینگ فرودگاه ها  به سرعت اتفاق خواهد افتاد. به عنوان مثال در مرحله های مختلفی که در فرودگاه طی می شود ، تکنولوژی تشخیص صورت و تطابق آن با تصویر و اطلاعات پاسپورت وجود دارد که از سال ۲۰۱۸ در فرودگاه جورجیای امریکا ایجاد شده است و مطالعات نشان داده است که ۷۲ درصد از مسافران استفاده از این سیستم غیر لمسی  و شناسایی بایومتریک برای  سوار شدن در هواپیما را به سیستم های قدیمی ترجیح می دهند.»

هم اکنون بسیاری از فرودگاه های امریکا در تغییر سیستم های  فرودگاهی و تبدیل کردن آنها به سیستم های غیر لمسی هستند و در بسیاری از کشورهای صنعتی دیگر هم این سیستم به سرعت جایگزین سیستم های قبلی می شود.

گوشی های موبایل، نقش پر رنگ تری ایفا خواهند کرد
سیستم دیگری که می تواند جایگزین روشهای معمول چک های امنیتی در فرودگاه ها یا بوردینگ شود با استفاده از گوشی های موبایل است. گوشی های موبایل می توانند نقش کنترل کننده را برای برنامه ریزی سفرهای هوایی شما بر عهده بگیرند.

 اندرو اوکانر، مدیر بخش مطالعات حمل و نقل هوایی در موسسه سیتا در امریکا به سی ان ان گفت: «شما می توانید از طریق گوشی های خود با بخش Check-in یا بخش تحویل بار ارتباط داشته باشید و میزان تماس خود را با سطوح به حداقل برسانید. اما ظرف چند ماه آینده گوشی ها به یک هویت دیجیتال برای افراد تبدیل می شوند و این هویت دیجیتال در گوشی ها حفظ می شود و می تواند در فرودگاه استفاده شود.»

موسسه مطالعاتی سیتا در گزارش خود در مورد تغییراتی که در فرودگاه ها ایجاد خواهد شد نوشت:« تجربه فرودگاه ، در ماه های آینده متفاوت از تجربیات قبلی ما خواهد بود. در فرودگاه ها دیگر از صف های طولانی خبری نیست و هویت افراد ظرف چند ثانیه تایید می شود و مسافران بدون نیاز به توقف یا صرف زمان طولانی در فروگاه می توانند به سرعت تمامی پروسه را طی کنند. در واقع حضور در فرودگاه ها بیشتر مانند یک پیاده روی با سرعت پایین است، پیاده روی بدون نیاز به توقف و برای زمانی کوتاه. »

این تکنولوژی  تازه شناسایی از طریق گوشی های موبایل smart path نام دارد که فرودگاه های آتن، بریزبن، دوحه، مسقط، اورلاندو، میامی و بوستون از آن استفاده می کنند. فرودگاه بین المللی دوبی هم یک تونل هوشمند طراحی کرده است که از اطلاعات بیومتریک برای روند کنترل های امنیتی استفاده می کند و هر فرد می تواند ظرف ۱۵ ثانیه هویتش تایید و ثبت شود. در سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیون مسافر در فرودگاه دوبی از این تونل هوشمند برای کنترل پاسپورت خود از این تونل هوشمند استفاده کردند. انتظار می رود ظرف چند ماه آینده تمامی فرودگاه های بزرگ و پر تردد دنیا از این تکنولوژی استفاده کنند و دیگر خبری از صف های طولانی و صرف زمانهای طولانی در فروگاه ها نخواهد بود.

از صف های طولانی و ضرورت حضور در فرودگاه دو ساعت قبل از پرواز خبری نخواهد بود
اما یکی از بزرگترین معضلاتی که در فرودگاه های امروزی دیده می شود، حضور  مسافران برای چندین ساعت در فرودگاه برای چک های امنیتی و طی کردن مراحل مختلف است که خود احتمال ابتلا به ویروس های مختلف را بیشتر می کند. برای حل این معضل چه راهی وجود دارد؟

مایک لیدل یکی از پژوهشگران حوزه حمل و نقل در این مورد به بلومبرگ گفت: «خطوط هوایی  از اطلاعیه هایی که به خط موبایل مسافران ارسال می کنند، زمان بوردینگ را اطلاع می دهند و از آنجا که روند ارزیابی های امنیتی و چک کردم پاسپورت خیلی کم طول می کشد، دیگر نیازی نیست مردم ساعتها در فرودگاه منتظر بمانند. این مساله ازدحام را کم می کند و افراد به سرعت می توانند سوار هواپیما شوند و خطر انتقال ویروس در فرودگاه کاهش پیدا می کند.»

در واقع تنها در این صورت است که فرودگاه ها می توانند کار خود را از سر بگیرند و پروازها دوباره آغاز شود. البته خطوط هوایی برای اینکه مسافران را بپذیرند از آنها می خواهند که آزمایش کوید -۱۹ بدهند و در صورت منفی بودن نتیجه به آنها اجازه سوار شدن می دهند.

 این تغییرات تنها بخشی از تغییراتی است که در فرودگاه های دنیا اتفاق خواهد افتاد و در گزارشهای دیگر به بقیه تغییراتی که در فرودگاه های دنیا  اتفاق خواهد افتاد می پردازیم. همه این تغییرات باعث می شود تا سفر در روزهای پسا کرونا هم تجربه متفاوتی نسبت به روزهای قبل از همه گیری باشد. 

کد خبر: ۲۲٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha