۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۱
کشاورزی گلستان در گرو تکنولوژی روز است | حمایت دولت از توسعه زراعت مدرن
مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان در بازار مطرح کرد؛

کشاورزی گلستان در گرو تکنولوژی روز است | حمایت دولت از توسعه زراعت مدرن

گرگان- کارشناسان معتقد هستند استفاده از تکنولوژی در کشاورزی این روزها یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تداوم صنعت کشاورزی و تولید در این حوزه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: باتوجه‌به تغییر اقلیم و خشکسالی گلستان در سال‌های اخیر استفاده از تکنولوژی یک ضرورت در صنعت کشاورزی به شمار می‌رود زیرا تنها از این روش می‌توان به تولید انبوه با کمترین میزان مصرف منابع آبی دست‌یافت بنابراین بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین هم امری اجتناب‌ناپذیر است. این روزها هزینه‌های بالای روش نوین و نقدینگی محدود کشاورزان، قدری زارعان را در تهیه یا استفاده از تکنولوژی مستأصل کرده است اقدامی که به باور کارشناسان، با حمایت دولت عملیاتی می‌شود. براین‌اساس راهکارهایی نظیر تسهیلات کم‌بهره و کمک بلاعوض منجر به ایجاد انگیزه کشاورزان برای جایگزینی کشاورزی مدرن به‌جای سنتی خواهد بود.

در این گفتگو «نسترن فرامرزی» مدیرعامل شرکت هماهنگ دشت گلستان از مزایای استفاده از تکنولوژی در کشاورزی و تأثیر آن در افزایش تولید برایمان می‌گوید. این فعال حوزه کشاورزی در بخشی دیگر از سخنانش به تمکین دولت به قیمت پیشنهادی کیلویی ۱۷ هزار تومان از سوی کشاورزان تأکید دارد و اعتقاد دارد در صورت اصرار دولت به خرید گندم کیلویی ۱۵ هزار تومان، شاهد خروج این محصول از چرخه مصرف انسانی یا قاچاق آن به کشورهای همسایه خواهیم بود. مشروح این مصاحبه را در زیر بخوانید.

* باتوجه‌به شرایط خشکسالی و تغییر اقلیم استان چه راهکارهایی برای صنعت کشاورزی به نظرتان می‌رسد؟

ازآنجایی‌که بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد به نظرم باید نسبت به مدیریت مصرف در این حوزه توجه ویژه شود متأسفانه در حال حاضر کشاورزی در گلستان به روش سنتی انجام می‌شود که با توسعه آبیاری نوین می‌توان مصرف آب در این بخش را مدیریت کرد ضمن اینکه در آبیاری به روش سنتی علاوه بر اینکه هدررفت آب، استفاده بهینه هم نداریم زیرا در کشاورزی برخی اراضی دارای پستی‌وبلندی است که این باعث می‌شود تا برخی زمین‌ها به‌خوبی آبیاری نشود و در برخی ماندآبی ایجاد شود.

کمبود آب بیشترین تأثیر را در بخش کشاورزی می‌گذارد

از طرفی میزان نیاز گیاه به آب در دوره‌های مختلف رشد متفاوت است که تأمین این نیاز از طریق آبیاری سنتی غیرقابل‌کنترل است درحالی‌که در آبیاری نوین می‌توان این موارد را به‌خوبی مدیریت کرد؛ حتی زمان آبیاری میزان آب موردنیاز به گیاه قابل‌کنترل است.

کشاورزی گلستان در گرو تکنولوژی روز است | حمایت دولت از توسعه زراعت مدرن

* باتوجه‌به این قابلیت‌ها چرا تاکنون این روش در استان توسعه‌نیافته است؟

به دلیل اینکه روش آبیاری نوین هزینه بالایی می‌طلبد ضمن اینکه مصرف برق یا نفت را نیاز دارد که این هزینه‌های کشاورزی را افزایش می‌دهد. اما باتوجه‌به خشکسالی و تغییر اقلیم، توسعه آبیاری نوین در منطقه یک ضرورت است چراکه وقتی در این شرایط خشکسالی هستیم ناگزیر باید از سیستم‌های آبیاری نوین بهره برد. اما این روش مزایایی هم دارد. به‌عنوان‌مثال آبیاری قطره‌ای علف هرز مزرعه کاهش می‌یابد که این منجر به کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد زیرا برای وجین علف از کارگر یا سموم باید استفاده کرد.

نرخ جهانی گندم بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است

یک نوع از آبیاری تحت‌فشار بارانی هم داریم که استفاده از آن در فصل ابتدای کشت، به حفظ ساختمان خاک کمک کرده و مانع از شکستگی خاک می‌شود. صرف‌نظر از هزینه‌های اولیه این روش، می‌توان افزایش تولید، حفظ خاک و کاهش مصرف آب را از مزایای این روش دانست. برای جبران هزینه روش آبیاری نوین در کشاورزی باید حمایت‌هایی نظیر کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره را به‌صورت جدی دنبال کند. چرا که کمبود آب بیشترین تأثیر در بخش کشاورزی می‌گذارد.

* کم‌آبی و خشکسالی امسال در بخش گندم چه آسیب‌هایی داشت؟

امسال گندم به دلیل شرایط آب‌وهوایی و خشکسالی عملکرد پائینی داشت. زیرا در بخش کشت دیم برداشت بین یک و نیم و تا یک و ۷۰۰ تن بود درصورتی‌که این عدد در سال‌های گذشته چهار تن بوده است. در کشت آبی گندم هم میانگین برداشت بین سه تا سه و نیم‌تن بود که همین میزان هم باتوجه‌به قیمت پیشنهادی دولت برای کشاورزان به‌صرفه نیست و بسیاری از آنها تمایل به استفاده در بخش خوراک دام دارند.

* به نظرتان رقم منصفانه خرید تضمینی گندم چه عددی است؟

با توجه‌ به اینکه نرخ جهانی گندم بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است به نظرم خرید کیلویی ۱۷ هزار تومان گندم منصفانه خواهد بود و اگر دولت نخواهد این تغییر قیمت را لحاظ کند متأسفانه گندم به مسیر انحرافی یعنی، قاچاق یا خوراک دام خواهد رفت. دولت قیمت ۱۵ هزار تومان را به کشاورز پیشنهاد داده، کشوری نظیر عراق و ترکیه کیلویی ۳۰ هزار تومان خرید گندم را پیشنهاد داده‌اند که این احتمال قاچاق را بیشتر می‌کند به نظرم بهتر است دولت رقم درخواستی کشاورزان را بپذیرد چراکه در غیر این صورت در آینده ناچار به واردات آن هم با رقمی بسیار بیشتر خواهد بود.

نیاز کشور به گندم حدود ۱۲ میلیون تن است که از این میزان هشت میلیون تن به خبازی، یک و نیم‌میلیون تن در بخش صنعت و یک و نیم‌میلیون تن هم برای بذر استفاده می‌شود حالا اگر تولید کشور از این میزان کمتر باشد باید واردات کنیم بنابراین بهتر است تا آنچه در داخل تولید شده به قیمت منطقی خریداری شود تا مازاد نیاز فقط واردات شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha