۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«نبود سرمایه گذار» پاشنه آشیل پروازهای گلستان | فقدان ایرلاین تخصصی حس می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

«نبود سرمایه گذار» پاشنه آشیل پروازهای گلستان | فقدان ایرلاین تخصصی حس می‌شود

گرگان- کاهش تعداد پروازهای گرگان- تهران در کنار افزایش تاخیر و لغو پرواز در ماه‌های اخیر مورد انتقاد متقاضیان این بخش قرار گرفته و مسئولان پاشنه آشیل این کمبودها را نبود ایرلاین تخصصی می‌دانند.

الهام رئوفی‌فر؛ بازار: حمل‌ونقل هوایی به‌واسطه سرعت عبور و مرور و دسترسی آسان در دهه‌های گذشته از مهم‌ترین نوع تردد به شمار می‌رود. براین‌اساس از نخستین اقدامات مسئولان استانی پس از تفکیک گلستان از مازندران، ایجاد فرودگاه در مرکز استان بود اما گویی باگذشت سه دهه از ایجاد این فرودگاه هنوز برخی زیرساخت‌ها نظیر وجود سرمایه‌گذار برای ایجاد مسیرهای پروازی ثابت، مهیا نیست.

گاهی خبری مبنی بر ایجاد پروازی جدید از گرگان به استانی دیگر منتشر اما پس از مدتی همین پرواز از لیست حذف می‌شود. تا چندی پیش پرواز گرگان به تهران که از مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین مسیرها است به‌خوبی انجام می‌شود اما آن هم در ماه‌های اخیر از نظم معمول خارج شده و تعداد پروازهایش محدود شده است.

باتوجه‌به ضرورت تردد فعالان اقتصادی و بازرگانان به پایتخت و اهمیت زمان در کسب‌وکار این افراد، اغلب حمل‌ونقل هوایی به‌واسطه افزایش سرعت در کارها، گزینه جذابی برای آنهاست بااین‌حال در ماه‌های اخیر تعداد پروازها در همین مسیر پرتقاضا هم کاهش‌یافته است.

ساعت پروازها مناسب نیست

یک بازرگان گلستانی با بیان اینکه شاید نیاز باشد برای انجام فرایند اداری در هفته چند بار به تهران تردد کند، به خبرنگار بازار می‌گوید: تا چند ماه قبل امکان انتخاب ساعت مناسب برای رفت‌وآمد در یک روز از طریق پرواز وجود داشت اما اکنون این‌گونه نیست.

جعفری، بازرگان: نهادهایی مانند استانداری و نمایندگان مجلس پای‌کار بیایند تا مسیر پروازهای ایجاد شده، حذف نشود

احسان جعفری از ساعات نامناسب پرواز انتقاد می‌کند و می‌افزاید: پرواز ساعت ۱۶ برای افرادی مثل ما که اکثرا کار اداری در تهران داریم مناسب نیست چرا که به‌این‌ترتیب یک روز کاری را از دست می‌دهیم البته کاهش تعداد پروازهای گرگان به تهران منجر به ایجاد چالش برای تولیدکنندگان و بازرگان می شود لذا با توجه‌ به تقاضای موجود به نظرم باید تعداد پروازهای این مسیر به روال گذشته بازگردد.

کاهش کیفیت با افزایش هزینه های پرواز

رئیس هیئت‌مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر دراین‌رابطه به خبرنگار بازار می‌گوید: باتوجه‌به اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی برای تسهیل در عبور و مرور از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند، ایجاد مسیر پروازی تنها در ساعات عصر برای این قشر بلااستفاده است.

شروین اردلان ضمن انتقاد از تأخیر در ساعت پرواز می‌افزاید: متأسفانه در برخی از مواقع پروازها کنسل می‌شود که این به قرار کاری فعالان اقتصادی لطمه وارد کرده و برنامه‌ریزی آنها را دچار اشکال می‌کند هزینه‌های پرواز افزایش‌یافته اما کیفیت آن کاهش‌یافته چرا که ساعت حرکت در چند پرواز اخیر بسیار جابه‌جایی داشت که باز هم پرواز در همان ساعتی نهایی اعلام شده نیز با تأخیر انجام شد.

وی اضافه می‌کند: درگذشته پرواز گرگان به شیراز و بندرعباس را داشتیم که به‌واسطه تردد بسیاری از تولیدکنندگان و بازرگانان به این شهرها روند کارمان را تسهیل کرده بود اما متأسفانه حذف شد؛ به نظرم دست‌کم هفته‌ای یکبار نیاز است چنین مسیر پروازی را داشته باشیم.

«نبود سرمایه گذار» پاشنه آشیل پروازهای گلستان | فقدان ایرلاین تخصصی حس می‌شود

ارتباط قوی بین توسعه گردشگری و حمل و نقل هوایی

گذشته از تأثیر حمل‌ونقل هوایی در توسعه اقتصادی و تسهیل عبور و مرور فعالان اقتصادی و بازرگانان از مرکز استان به پایتخت، تأثیر مسیر هوایی بر توسعه گردشگری منطقه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. هرچند که برخی مسیرهای گردشگری مانند کیش، قشم، بندرعباس و.. درگذشته در فرودگاه گرگان راه‌اندازی شده اما در مقاطعی این مسیرها خدمات پروازی ندارند که این فرایند برای گردشگران آزاردهنده شده است.

یک کارشناس گردشگری ایجاد مسیر پروازی گرگان به کیش، قشم، تبریز و چابهار را یک ضرورت می‌داند و به خبرنگار بازار می‌گوید: حمل‌ونقل هوایی به‌واسطه مزایایی نظیر کاهش زمان و افزایش سرعت نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های گردشگری و توریسم ایفا می‌کند. پیوند میان گردشگری و حمل‌ونقل هوایی ارتباطی قوی است چرا که تقاضا برای سفرهای هوایی و گردشگری مسیرهای موازی همواره بیشتر است.

علی‌اصغر پرتوی افزود: سهم ناوگان هوایی در اشتغال گردشگری و تولید ناخالص داخلی بسیار قابل‌توجه است بنابراین باید در ایجاد مسیرهای پروازی و استمرار در خدمات آن توجه ویژه شود البته فعالیت مقطعی پروازها در برخی استان‌ها مانند، شیراز، بندرعباس، چابهار، قشم و کیش قابل انتقاد است چرا که فعالیت موقت در این مسیر بیشتر آسیب‌زا خواهد بود.

این کارشناس گردشگری خواستار ایجاد بسترهای لازم برای استمرار مسیر پروازهایی ایجاد شده، می‌شود و اضافه می‌کند: در صورت نیاز، نهادهایی مانند استانداری و نمایندگان مجلس پای‌کار بیایند تا مسیر پروازهای ایجاد شده، حذف نشود.

راه جبران کمبود پروازها ورود سرمایه‌گذار است

اما معاون عملیات هوانوردی اداره کل فرودگاه‌های گلستان علت حذف برخی مسیرهای پروازی مانند کیش و بندرعباس را کاهش تقاضا و عدم صرفه اقتصادی شرکت هواپیمایی می‌داند و به خبرنگار بازار، می‌گوید: راه جبران کمبود پروازها ورود سرمایه‌گذار است.

معاون اداره کل فرودگاه‌های گلستان: کمبود ناوگان پروازی از دیگر دلایل حذف یا کاهش پرواز در برخی مسیرها است

عبدالخلیل صادقی در توضیح حذف برخی پروازهای فرودگاه گرگان، می‌افزاید: برخی مسیرها فصلی است به‌ عنوان‌ مثال در تابستان مسیرهای کیش، قشم و بندرعباس استقبال نمی‌شود اما در شش‌ ماهه دوم سال همواره مورد استقبال قرار می‌گیرد.

او علت کاهش پروازهای گرگان - تهران را چک دوره‌ای شرکت هواپیمایی آسمان اعلام می‌کند و می‌افزاید: شرکت هواپیمایی آسمان در ماه ۱۸۰ پرواز در فرودگاه گرگان داشت که به‌واسطه فرارسیدن زمان چک دوره‌ای آن، پرواز به آشیانه می کند همچنین کمبود ناوگان پروازی از دیگر دلایل حذف یا کاهش پرواز در برخی مسیرها است به‌طوری‌که در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است.

او راه‌حل کمبود پروازهای فرودگاه گرگان را ورود سرمایه‌گذار می‌داند و می‌گوید: بسیاری از استان‌ها دارای ایرلاین هستند براین‌اساس ما هم به جد پیگیر این موضوع هستیم تا با ورود بخش خصوصی، گلستان هم صاحب ایرلاین شود که در این صورت مشکلات فعلی، مرتفع خواهد شد.

با توجه‌ به اهمیت توسعه و رونق حمل‌ونقل هوایی در اقتصاد منطقه، انتظار می‌رود مدیران ارشد استانی و متولیان برای رفع موانع پیشروی مسیرهای پروازی موردنیاز گردشگران و فعالان اقتصادی تلاش کنند تا اقتصاد گلستان بیش از گذشته شکوفا شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha