۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
شکست تلاش آمریکا برای مسدود کردن تجارت خارجی چین
گلوبال تایمز گزارش داد

شکست تلاش آمریکا برای مسدود کردن تجارت خارجی چین

ایالات متحده آمریکا صرفاً صادرات محصولات چینی به ایالات متحده را مسدود نمی کند، بلکه این محاصره را در سطح جهانی با هدف محدود کردن فروش محصولات چینی گسترش داده است.

بازار گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با عنوان «تلاش آمریکا برای مسدود کردن تجارت خارجی چین محکوم به شکست است» را منتشر نموده است. در این مقاله آمده است: مشکلی که در تجارت آمریکا و چین منعکس می‌شود این است که ایالات متحده می‌خواهد جهان بیشتر کالاهای ساخت آمریکا بخرد نه کالاهای ساخت چین را. ترجمه متن کامل مقاله در ادامه می آید.

«وانگ ونتائو» وزیر بازرگانی چین اخیرا با «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا در واشنگتن دی سی دیدار کرد. سپس وانگ با «کاترین تای»، نماینده تجاری ایالات متحده در دیترویت ملاقات کرد. باید گفت سیاست اقتصادی و تجاری ایالات متحده آمریکا در قبال چین نگرانی اصلی طرفین در هر دو دیدار بود.

نگرانی های اصلی طرف چینی عبارتند از: سیاست نیمه هادی ایالات متحده آمریکا، کنترل صادرات، بررسی سرمایه گذاری خارجی، موضوعات مرتبط با تایوان در حوزه های اقتصادی و تجاری، چارچوب اقتصادی هند و اقیانوس آرام و تعرفه ها. این نگرانی ها منعکس کننده تغییر اساسی در استراتژی ایالات متحده آمریکا در قبال چین است: استفاده از قدرت مالی و اقتصادی و همچنین حلقه متحدان برای مهار تجارت خارجی جهانی چین.

ایالات متحده آمریکا دیگر صرفاً صادرات محصولات چینی به ایالات متحده را مسدود نمی کند، بلکه این محاصره را در سطح جهانی با هدف محدود کردن فروش محصولات چینی گسترش داده است.

ایالات متحده آمریکا از متحدان خود خواسته جهت مقابله با نگرانی های امنیتی و جلوگیری از پذیرش فناوری و تجهیزات ۵G هوآوی در بازار جهانی، نیروهای خود را ملحق کنند

به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا از متحدان خود خواسته جهت مقابله با نگرانی های امنیتی و جلوگیری از پذیرش فناوری و تجهیزات ۵G هوآوی در بازار جهانی، نیروهای خود را ملحق کنند. ایالات متحده آمریکا فرض کرده است که تمام محصولات تولید شده در سین کیانگ آلوده به کار اجباری است و واردات محصولات مرتبط با سین کیانگ را به بهانه مسائل به اصطلاح حقوق بشر ممنوع کرده است.

این موانع به طور قابل توجهی بر صادرات جهانی به ایالات متحده که از کالاهای واسطه ای تولید شده در چین استفاده می کنند، تأثیر گذاشته است. تا مارس سال جاری، داده‌های گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده نشان می‌دهد که ۳۲۳۷ محموله به ارزش ۹۶۱ میلیون دلار تحت قانون پیشگیری از کار اجباری اویغور از زمان اجرایی شدن آن در ژوئن ۲۰۲۲، توقیف شده است.

به عبارت ساده‌تر و واضح‌تر مشکلی که در تجارت آمریکا و چین منعکس می‌شود این است که ایالات متحده می‌خواهد جهان بیشتر کالاهای ساخت آمریکا را بخرد نه کالاهای ساخت چین را. اما داده های تجارت در حال تغییر جهان، نشان دهنده وضعیت چین و ایالات متحده و همچنین دیدگاه هر کشور به دیگری است.

بر اساس داده های موسسه Lowy؛ قبل از سال ۲۰۰۰ ایالات متحده آمریکا در راس تجارت جهانی قرار داشت، زیرا بیش از ۸۰ درصد کشورها و مناطق بیشتر از چین با ایالات متحده تجارت می کردند. تا سال ۲۰۱۸، این رقم به ۳۰ درصد کاهش یافت.

در حال حاضر چین بزرگترین شریک تجاری ۱۲۴ کشور و منطقه بوده و موقعیت چین در تجارت جهانی اکنون از ایالات متحده در اوج تجارت بین المللی پس از جنگ جهانی دوم فراتر رفته است

در حال حاضر چین بزرگترین شریک تجاری ۱۲۴ کشور و منطقه بوده و موقعیت چین در تجارت جهانی اکنون از ایالات متحده در اوج تجارت بین المللی پس از جنگ جهانی دوم فراتر رفته است. این موقعیتی است که از زمان کشف جهان جدید توسط کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ دیده نشده و چین از طریق کار سخت و توسعه صلح آمیز آن را به دست آورده است.

تغییر دیگر در تجارت جهانی که از زمان مشارکت چین و تبدیل شدن آن به محرک مهم جهانی شدن رخ داده این است که هر محصولی که اکنون در چین تولید می‌شود، مطمئناً ارزان‌ترین و در دسترس فقیرترین و پایین‌ترین جمعیت جهان قرار دارد.

با گذشت سه سال از بیماری همه گیر کووید ۱۹، تجارت خارجی چین نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته و بازار آن گسترش یافته است. بر اساس آمار گمرک چین در سال ۲۰۲۲، تجارت عمومی چین به ۲۶.۸۱ تریلیون یوان رسید که ۱۱.۵ درصد افزایش داشت. در سال گذشته چین صادرکننده شماره یک خودروها و لوازم جانبی انرژی نو در جهان شد.

واقعیت این است که چین تبدیل به کشور شماره یک تجارت در جهان شده است. پیگیری واشنگتن برای محاصره کالاهای ساخت چین اساساً علیه روند جهانی شدن، قانون توسعه سرمایه و قانون اقتصاد است.

با توجه به مسائل تجاری آمریکا و چین، نگرانی اصلی واشنگتن باید این باشد که چگونه صعود چین را درک کند. علاوه بر این، باید این سوال را مطرح کرد که آیا اتخاذ یک استراتژی هژمونیک برای ممانعت از تجارت خارجی چین که سیستم تجارت جهانی را تضعیف می‌کند، ایالات متحده را قادر می‌سازد تا موقعیت خود را به عنوان قدرت تجاری پیشرو در جهان بازیابد. چرا یک چین در حال توسعه صلح آمیز همیشه باید به رتبه دوم پس از ایالات متحده آمریکا سقوط کند؟

کد خبر: ۲۲۴٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha