۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
نقدینگی مشکل مهم دانش بنیان های تازه تاسیس| نبود چشم انداز صادراتی با عدم ثبات در تامین مواد اولیه
رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان:

نقدینگی مشکل مهم دانش بنیان های تازه تاسیس| نبود چشم انداز صادراتی با عدم ثبات در تامین مواد اولیه

نیکخواه رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان ورناتک به بازار گفت: نقدینگی مشکل مهم شرکت های تازه تاسیس دانش بنیان  شده و صادرات مواد اولیه مورد نیاز تولید کننده داخلی چالش زا شده است.

بازار؛ گروه ایران: شرکت های دانش بنیان، به ویژه آن هایی که تازه تاسیس هستند اغلب با عدیده ای از چالش ها مواجه می شوند. چالش هایی که بخش عمده آن ها مرتبط با کمبود نقدینگی در مسیر تامین مواد اولیه تا توسعه تولید است.

در این راستا شرکت ورناتک نیز به رغم تولید محصولات بازار پسند اما با چالش های عدیده ای مواجه بود. چالش هایی که بخشی از آن ها در درون شرکت مرتفع شدند و بعضی دیگر که خارج از توان مدیران مجموعه بود با حمایت های بنیاد برکت کاهش یافت.

در رابطه با فعالیت های شرکت و چالش های مجموعه دانش بنیان محسن نیکخواه رییس هیئت مدیره شرکت دانش ‌بنیان ورناتک به بازار گفت: ورناتک در زمینه ‌ی تولید افزودنی‌ ها و طعم دهنده‌ های طبیعی صنایع غذایی فعالیت می کند.

وی افزود: همانطور که می دانید شرکت‌ های دانش بنیان عمده‌ سرمایه و آورده شان در زمینه دانش فنی و حوزه‌ ی منابع انسانی است. بنابراین همواره در بحث افزایش تولید و توسعه محصولات با چالش‌ های جدی ای در زمینه قانونگذاری، دریافت مجوز ها، تامین سرمایه یا تسهیلات برای توسعه کارشان مواجه هستند.

دانش بنیان ها زیر بار فشار قوانین دست و پا گیر

رییس هیئت مدیره شرکت دانش ‌بنیان ورناتک بیان داشت: همینطور که در این چند سال اخیر قوانین مختلفی در کشور تصویب شده و صندوق های نوآوری و سرمایه‌ گذاری زیادی شکل گرفتند اما همچنان یکی از چالش ‌های جدی که امروز داریم این هست که تامین نقدینگی به دلیل عدم ثبات حوزه ‌ی کارهای کلان اقتصادی موجب شده که مواد اولیه و هزینه‌ های تولید به شدت افزایش پیدا کند.

وی افزود: شرکت‌ ها برای تامین سرمایه خود به اجبار باید با بانک ‌ها تعاملات خود را افزایش دهند. از طرفی به این دلیل که قانونی که در حوزه ‌ی تصویب دارایی نا مشهود تصویب شده به عنوان دارایی‌ های قابل ثبت در اسناد حسابداری شرکت‌ ها باشد تا کنون اجرایی نشده است.

بسیاری از بانک ‌ها از پذیرش اعتبار شرکت ‌ها خودداری می‌ کنند و فقط به دنبال اسناد ملکی هستند

نیکخواه ادامه داد: لذا بسیاری از بانک ‌ها از پذیرش اعتبار شرکت ‌ها خودداری می‌ کنند و صرفا اسنادی همچون سندهای ملکی می خواهند که تهیه آن ها برای مجموعه هایی همچون ما بسیار سخت است. بنابراین این موضوع یک چالش جدی در حوزه ‌ی شرکت‌ های دانش بنیان است.

این تولیدکننده دانش بنیان تاکید کرد: امروزه چالش های دانش بنیان ها از مرحله استارت‌ آپ به مرحله ‌ی رشد و در واقع بلوغ توسعه یافته و به عنوان یک محدودیت مطرح می شود.

وی با تاکید بر چالش های دیگر دانش بنیان ها افزود: به عنوان شرکت دانش بنیان همواره به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستیم؛ چرا که قیمت تمام شده پایین تری در منطقه داریم و همین نکته از ظرفیت خیلی خوبی برای صادرات محصولات خبر می دهد.

توسعه تولید در گرو تسهیل قوانین

هرچند تولیدات شرکت های دانش بنیان گزینه های خوبی برای ارزآوری و صادرات آن ها به کشورهای منطقه است اما با این حال چالش های تامین مواد اولیه برنامه های صادراتی آن ها را مختل می سازد.

نیکخواه با تاکید مطالب فوق گفت: متاسفانه برای زنجیره‌ ی مواد اولیه تا محصولات مختلفی که در این زنجیره تولید می شود ثبات و مدیریت یکپارچه ‌ای وجود ندارد نتیجه این می شود که هر بار که به سمت صادرات حرکت می کنیم بخش زیادی از مواد اولیه برای تولید کارخانجاتی که در این زنجیره هستند تامین نمی شود.

یکی از مشکلات جدی که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم تامین مواد اولیه است

وی افزود: لذا یکی از مشکلات جدی که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم تامین مواد اولیه است که عمدتا به دلیل قیمت خوبی که دارند صادر می شوند. این موضوع باعث شده توسعه شرکت ‌های دانش بنیان بر پایه این مواد اولیه با محدودیت تولید روبرو شوند.

این تولیدکننده دانش بنیان ادامه داد: اگر قوانین و بخش نامه های تصویب شده و تفاهم نامه هایی که به امضا رسیده بین سازمان های مختلف اجرایی شوند، صدور مجوز ها تسهیل شود و مواردی از این دست انجام شود می توان به سمت تولید محصولات جدید و ایجاد نوآوری حرکت کرد.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha