۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
اقتصاد مازندران در آستانه جهش| پتروشیمی به میانکاله می رود
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد مازندران در آستانه جهش| پتروشیمی به میانکاله می رود

بهشهر- موافقت سازمان بازرسی با ساخت پتروشیمی میانکاله، شرق مازندران را در آستانه جهشی بزرگ قرار داده تا به آنچه که تاکنون از آن محروم بوده دست یابد.

بازار؛ گروه استان ها: ساخت پتروشیمی در حاشیه شبه جزیره میانکاله به مصوبه دولت در در اسفند ۱۳۹۹ برمی گردد و وزارت نفت برای تامین زیرساخت های لازم و رفع نیازهای صنایع پایین دستی پتروشیمی این طرح را به دولت پیشنهاد داد.

همزمان با سفر استانی دولت عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی میانکاله بدون کسب مجوز از سازمان محیط زیست آغاز شد و این مسئله واکنش‌هایی را از سوی مردم محلی و فعالان محیط زیست داشته است.

از سوی دیگر زمانی هم قرار گرفتن نام سرمایه‌گذار در لیست ابر بدهکاران بانکی پروژه، پتروشیمی مازندران را به حاشیه کشاند و همه مسائل دست به دست هم داد تا دستگاه قضایی برای توقف عملیات اجرایی این طرح پیشقدم شود.سرانجام سازمان بازرسی درباره مسائل زیست محیطی پروژه پتروشیمی مازندران به عنوان داور انتخاب شد و در نهایت این سازمان نظر کارشناسی خود را در چند صفحه ارائه کرده است.

سازمان بازرسی نظر کارشناس داد

عضو مجمع نمایندگان مازندران ساخت پتروشیمی را حق مردم مازندران و شرق استان دانست و گفت: سازمان بازرسی کل کشور منصفانه نظرات خود را در قالب سه صفحه کارشناسی در زمینه پتروشیمی به رئیس جمهور ارائه کرده و این سازمان درباره پتروشیمی مازندران با حوصله کار کارشناسی کرده است.

غلامرضا شریعتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سازمان بازرسی حق را به مردم مازندران و شرق استان داده است، افزود: طبق نظریه سازمان اجرایی پروژه هیچ گونه مشکلات زیست محیطی ندارد و مغایر مقررات استقرار صنعت پتروشیمی نیست.

اقتصاد مازندران در آستانه جهش| پتروشیمی به میانکاله می رود

وی‌ گفت: طی یک سال گذشته سختی ها و فشار و فراوانی به مدیران استان درباره پتروشیمی وارد شده است ولی از اول سنگ بنای این کار بر اساس ضوابط قانونی و صحیح بوده است و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان داور و بی‌طرف درباره این موضوع قضاوت کرده است.

از اول سنگ بنای این کار بر اساس ضوابط قانونی و صحیح بوده است و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان داور و بی‌طرف درباره این موضوع قضاوت کرده است

شریعتی افزود: انشالله همه مردم استان برای اجرای این پروژه بزرگ کمک کنند زیرا این سرمایه گذاری برای شرق مازندران بسیار حیاتی است و به لطف الهی و مجلس رئیس جمهور امیدوارم این کار تسریع شود.

این نماینده مجلس انتظار داریم اجرای پروژه پتروشیمی سرگل مصوبات دولت در شهرستان باشد زیر منطقه در زمینه اشتغال و بیکاری وضعیت نامناسبی دارد و باید برای تسهیل روند سرمایه گذاری در شهرستان کمک به تلاش بیشتر شود.

وی گفت امیدواریم که در آینده بسیار نزدیک عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی مازندران اجرایی شود.

وی با اشاره ساخت شهرک سلیمانی در شرق استان گفت: دولت در زمینه سنگ تمام گذاشت و به رغم آن که مقرر شد سند زمین توسط بانک زمین منتقل شود ولی هنوز عملیاتی نشده است.

ساخت پتروشیمی مازندران این حال متوقف مانده است و مقرر شد همه جوانب اجرایی اشتغال رونق اقتصادی آلاینده نبودن بن و نداشتن اثرات اصول زیست محیطی بررسی شود. پتروشیمی میانکاله در حالیست که مازندران طی چهار دهه اخیر به بهانه حفظ محیط زیست و داشتن اراضی کشاورزی و منابع طبیعی از فرصت صنایع بزرگ محروم است از این رو باید به این حوزه محیط زیست و توسعه صنعت تعامل سازنده و برقرار شود.

اقتصاد مازندران در آستانه جهش| پتروشیمی به میانکاله می رود

اگرچه مخالفان از پروژه پتروشیمی مازندران به عنوان طرح عجیب و ناقص الخلقه یاد می کنند و نداشتن مجوز زیست محیطی را بهانه‌ای قرار می‌دهند تا ابعاد مثبت این پروژه نادیده گرفته درد شود اما مردم مازندران انتظار دارند که دعوای بین محیط زیست و صنعت برای همیشه در استان به پایان رسد.

ساخت پتروشیمی حق مردم مازندران است/ منتظر اعلام نظر دستگاه قضایی هستیم

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران ساخت پتروشیمی و صنایع بزرگ را حق مازندران و مردم استان بیان کرد و گفت برای احداث پتروشیمی نظر دستگاه قضایی و سازمان بازرسی فصل‌الخطاب محسوب می شود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی باید با مقررات زیست محیطی نظر کارشناسی احداث شود افزود این پروژه باید بررسی کارشناسی شود و با هر کسی که بخواهد سرمایه گذار را در این استان فراری د هند جلویش خواهیم ایستاد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در صنایع مادر نیاز به کارشناسان زیادی داریم و در صورت راه اندازی کارخانه بخش زیادی مشغول کار می شوند از سوی برای توسعه واحدهای صنعتی هیچ محدودیتی نداریم و پتروشیمی در مازندران مجوزهای مختلفی گرفت و مصوبه دولت را نیز دریافت کرد و اکنون منتظر اعلام نظر دستگاه قضایی هستیم.

پتروشیمی مازندران که در فاصله حدود پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله جانمایی شده به گفته موافقان اجرای این پروژه همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات را دارد ، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز نهایی ارزیابی زیست‌محیطی بارها اعلام کرد که هنوز مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه اجرا نشده و تا زمان تکمیل مطالعات نیز هیچ‌گونه عملیات عمرانی نباید انجام شو

پتروشیمی مازندران که در فاصله حدود پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله جانمایی شده به گفته موافقان اجرای این پروژه همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات را دارد ، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز نهایی ارزیابی زیست‌محیطی بارها اعلام کرد که هنوز مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه اجرا نشده و تا زمان تکمیل مطالعات نیز هیچ‌گونه عملیات عمرانی نباید انجام شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha