۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کاهش مشارکت سرمایه گذاران در بافت فرسوده| پرواز پروانه های دور از دسترس به دور تسهیلات دورتر
«بازار» گزارش می دهد

کاهش مشارکت سرمایه گذاران در بافت فرسوده| پرواز پروانه های دور از دسترس به دور تسهیلات دورتر

افزایش مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده این روزها به معضلی اساسی برای انبوه سازان و کاهش مشارکت سرمایه گذاران تبدیل شده و سوال این است چرا آپشن های جدید، مشارکت را افزایش نداد؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: اگر چه سرعت نوسازی بافت فرسوده در چند ماه گذشته روند صعودی به خود گرفته و این موضوع را آمارهای صدور پروانه ساختمانی ثابت می کنند اما همچنان زمان بالای صدور پروانه ساختمانی مشکل بزرگ بازآفرینی محلات و مناطق محسوب می شود.

سرعت کُند نوسازی در بافت فرسوده باعث شده تا اغلب کارشناسان این ایراد را از دولت های گذشته و کنونی بگیرند که چرا این بافت ها با داشتن خدمات زیر بنایی و رو بنایی هیچگاه مورد توجه ذینفعان و سازندگان برای نوسازی و احیا قرار نمی گیرد و همواره این بافت های فرسوده از سرعت پایینی برای بازسازی و نوسازی برخوردار هستند.

کاهش مشارکت سرمایه گذاران در بافت فرسوده؟ | زمان صدور پروانه ساختمانی حداقل ۶ ماه!

ایجاد آپشن های جدید دولت در دو سال گذشته روند ورود سرمایه گذاران و انبوه سازان و اشتیاق آنها را به بافت های فرسوده افزایش داده است اما به نظر می رسد مدت بالای زمان صدور پروانه ساختمانی همچنان مانعی برای رونق بهتر نوسازی بافت های فرسوده است.

یکی از موانع نوسازی بافت فرسوده موضوع اسکان موقت است. یعنی در دوران نوسازی و کسانی که علاقمند هستند اگر خودشان یا سازنده ای که با آنها قرارداد می بندند در همان منطقه امکانی برای آنها فراهم کند که بتوانند سرکشی روزانه نسبت به پروژه خود داشته باشند

اکثر کارشناسان و مقامات مسئول دولتی بر این معتقد هستند که یکی از موضوعاتی که برای نوسازی بافت فرسوده مانع است و دغدغه ای که مردم دارند موضوع اسکان موقت است. یعنی در دوران نوسازی و کسانی که علاقمند هستند اگر خودشان یا سازنده ای که با آنها قرارداد می بندند و شریک می شود در همان منطقه و حوالی امکانی برای آنها فراهم کند که بتوانند سرکشی روزانه نسبت به پروژه خود داشته باشند. این اقدام کمک بزرگی به مردم است که بتوانند با رهن و اجاره اسکان موقت پیدا کنند و سازنده اگر ممکن باشد امکان آن را نداشته باشد در واقع دولت می تواند با تسهیلاتی که شاید عدد آن بالا نباشد این امکان را فراهم کند.

در تهران عدد تسهیلات اسکان موقت که سال گذشته رشد ۵۰ درصدی خوبی داشت و هنوز نسبت به این روزها عدد قابل توجهی نیست ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۵ میلیون تومان است

اما متاسفانه علیرغم رشد ۵۰ درصدی تسهیلات اسکان موقت شاهد هستیم که این رقم ها بسیار ناچیز و پایین است. در تهران عدد تسهیلات اسکان موقت که سال گذشته رشد ۵۰ درصدی خوبی داشت و هنوز نسبت به این روزها عدد قابل توجهی نیست ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۵ میلیون تومان است.

در دولت سیزدهم نشانه های خوبی با دادن بسته های تشویقی و دادن تخفیفات بالای ۵۰ درصد این نوید را به حوزه مسکن داده است که نوسازی بافت فرسوده سرعت خوبی خواهد گرفت. این نشانه ها را این روزها در افزایش بیش از ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی می توان به خوبی مشاهده کرد.

کاهش مشارکت سرمایه گذاران در بافت فرسوده؟ | زمان صدور پروانه ساختمانی حداقل ۶ ماه!

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده تهران یعنی ۹ درصد مساحت تهران می تواند نوسازی شود می گوید: به طور معمول صدور پروانه نوسازی شش ماه این موضوع زمان می برد که باعث کاهش مشارکت سرمایه گذاران شده است هر چند علیرغم تمام این موارد از مهرماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ درخواست صدور پروانه ها دو برابر و خانه های در سال ساخت و ساز ۲۱۴ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه: موضوعات اجتماعی و فرهنگی در کُندی نوسازی بافت فرسوده محتوایی تر است. دوره ۸۸ تا ۹۲ سرعت نوسازی در بافت فرسوده سرعت بالایی داشت

او در پاسخ به این پرسش که دلایل روند کُند نوسازی در بافت فرسوده چیست؟ در حالیکه بر اساس قانون باید سالانه ۱۰ درصد نوسازی صورت بگیرد؟ معتقد است که موضوعات اجتماعی و فرهنگی در کُندی نوسازی بافت فرسوده محتوایی تر است. دوره ۸۸ تا ۹۲ سرعت نوسازی در بافت فرسوده سرعت بالایی داشت. نصف عملکرد از این ۷۱۰ هزار واحد مسکونی(۳۵۳ هزار واحد مسکونی) بازسازی و نوسازی شده برای همان چهار سال است.

وی ادامه می دهد: به هر حال خط اعتباری مسکن مهر وارد نوسازی بافت فرسوده شد و به همین دلیل سرعت نوسازی بافت های فرسوده بیشتر شد.

آئینی تاکید کرد: به هر حال یکی از اساسی ترین مشکلات موضوع منابع است و یارانه عظیمی می طلبد. به هر حال منابع مالی مورد نیاز طرح نوسازی بافت های فرسوده ۱۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات، برآورد شده است بنابراین از بانک ها می خواهیم تا اعتبارات این میزان تسهیلات نوسازی را برای کمک به خانه دار شدن مردم، تامین کنند.

او معتقد است که باید در صندوق ملی مسکن اعتباری باشد که بتوانیم از آنجا تسهیلات یارانه ای بگیریم. مثلا ما ۲۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن را می پذیریم که از بافت فرسوده مسکن خریداری کنند به شرط اینکه یارانه آن تعلق بگیرد.

اغلب کارشناسان دلیل دیگر کُندی نوسازی بافت فرسوده را موازی کاری و عدم هماهنگی میان شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل می دانند.

آنها معتقد هستند که تولید مسکن با بازآفرینی شهری همسو نیست.

کاهش مشارکت سرمایه گذاران در بافت فرسوده؟ | زمان صدور پروانه ساختمانی حداقل ۶ ماه!

اما سید مهدی هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: در استان تهران موضوع تولید مسکن با بازآفرینی همسو شده است بنابراین در گذشته تولید مسکن با همراهی بافت های فرسوده مطابقت نداشت و لذا تمام اراضی شهر تهران که قابلیت تولید مسکن داشتند، واگذار و به نوعی ایجاد شهر جدید دیگر معقول نیست.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران: در گذشته تولید مسکن با همراهی بافت های فرسوده مطابقت نداشت و لذا تمام اراضی شهر تهران که قابلیت تولید مسکن داشتند، واگذار و به نوعی ایجاد شهر جدید دیگر معقول نیست

وی با بیان اینکه قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد بافت فرسوده ایجاد شده است، افزود: حدود ۶۰۰ هزار تفاهم نامه میان بافت فرسوده با قرارگاه منعقد شده و برای هر مجموعه حتی زمین ها هم مشخص است و تنها موانعی وجود دارد که ما باید آن موانع را برطرف کنیم.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه با ارائه بسته مشوقانه بافت فرسوده شهر تهران پس از ۱۰ سال شاهد افزایش ۶۲ درصدی صدور پروانه بودیم همچنین نسبت به فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۳۰۰ درصد صدور پروانه برای نوسازی بافت فرسوده بیشتر شده است، ابراز کرد: در تهران محله هایی هستند که ناکارآمد بودند مانند چمچاره در منطقه ۱۸، کوره آجر پزی یا دره اسلام آباد منطقه ۱۹ و یا مناطق ده ونک و ... که طرح های موضعی و موضوعی با مساحت سه هزار هکتار برای نوسازی این مناطق وضع شده است و امیدوار هستیم که یک جریان نوسازی در این مناطق به وجود بیاید.

آمارها نشان می دهد که در تهران حدود دو هزار هکتار تک پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته در تمام مناطق هم یافت می شود؛ به این معنا که در محله های این شهر همواره خانه ای وجود دارد که فرسوده و اصلاً مورد نوسازی نیز قرار نگرفته است.

به نظر می رسد اگر مدت زمان صدور پروانه ساختمانی کاهش یابد و در کنار آن بانک ها به خوبی در دادن تسهیلات با انبوه سازان و شرکت بازآفرینی شهری همکاری کنند بدون شک در سال های آینده علاوه بر استقبال انبوه سازان از نوسازی بافت فرسوده، روند نوسازی بافت فرسوده به قدری سرعت خواهد گرفت که مشکل کمبود مسکن در داخل شهرها برطرف و فاصله عرضه و تقاضا نیز کمتر و کمتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۴٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha