۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
 تاسیس بانک خارجی منجر به تسهیل مبادلات می‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

تاسیس بانک خارجی منجر به تسهیل مبادلات می‌شود

بهروز محبی گفت: بانک مرکزی با افزایش اختیارات نیاز واقعی و کاذب را از هم منفک می‌کند و راحت‌تر می‌تواند تخصیص ارز را مدیریت کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره لایحه افزایش اختیارات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی متولی تخصیص و تامین ارز است، بنابراین باید متناسب با توانمندی‌های ارزی بهترین تصمیم را بگیرد. با افزایش اختیارات بانک مرکزی این توانایی تقویت خواهد شد، به این شکل که نیازها اولویت بندی شده و نیاز واقعی و کاذب از هم منفک می‌شود و در نهایت به کاهش التهابات ارزی، سفته بازی و دلالی از بازار می انجامد.

وی در ادامه ابراز کرد: شکی وجود ندارد که متولی بازار ارز برای انجام یک مدیریت حرفه‌ای و اجرای سیاست پولی و بانکی بنا بر مصالح کشور به اختیاراتی نیاز دارد، اما باید در نظر داشت که افزایش اختیارات بانک مرکزی در صورتی که به درستی هدایت شود، موجب ثبات اقتصادی با حفظ ارزش پول ملی خواهد شد، در غیر این صورت شاید با نتیجه عکس آن روبرو شویم. اخذ تصمیمات مهمی مانند تخصیص ارز نیاز به مشورت و کمک دیگر دستگاه‌ها دارد.

نماینده مردم سبزوار درباره راه اندازی بانک‌های خارجی و تاثیر آن در مبادلات تجاری بیان کرد: تضمین‌های اعتباری در تسهیل واردات و صادرات قطعا کمک کننده خواهد بود، علاوه بر این از آنجا که کشور ما مورد تحریم قرار دارد و از چرخه سوئیفت هم خارج شده، قطعا ورود بانک‌های خارجی از این حیث تاثیر مثبتی خواهد داشت و می‌تواند کمک خوبی به حساب آید. این مسئله در جایی بسیار مهم به حساب می‌آید که بانک توانمند باشد و در خارج از کشور دارای شعبه‌های ارزشمندی باشد.

محبی در خصوص تاثیر بانک خارجی بر مدیریت بازار ارز اظهار داشت: فعال شدن بانک‌های خارجی در کشور سبب خواهد شد تا ارز راحت‌تر جابه جا شود. یکی از مسائلی که ما را دچار مشکل کرده، همین بحث جابه جایی ارز است که یک بانک توانمند می‌تواند واسطه شود و کارهای مالی بین ما و دیگر کشورها را تسریع بخشد و با این روش ارزآوری را برای کشور تسهیل سازد. این مسئله کمک بسیار مهمی به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره اضافه کرد: هراندازه ارز بیشتری در داخل وجود داشته باشد، فراوانی ارز هم بالا خواهد رفت و نیازهای واقعی در حوزه عرضه و تقاضا با مشکل روبرو نخواهد شد و این مسئله به طور ناخودآگاه بر قیمت ارز تاثیر خواهد گذاشت.

کد خبر: ۲۲۴٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha