۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
کسری بودجه به آینده نفت بستگی دارد| راهکار دولت برای جبران کسری، بدون متمم و اصلاحیه
رییس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با بازار:

کسری بودجه به آینده نفت بستگی دارد| راهکار دولت برای جبران کسری، بدون متمم و اصلاحیه

منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در صورت کاهش قیمت نفت کمتر از پیش بینی در بودجه، تخصیص اعتبار به دستگاه ها را طبق اختیاراتش تعدیل می کند و این مسئله به اصلاحیه بودجه نیاز ندارد.

بازار؛ گروه صنعت: برای بودجه سال ۱۴۰۲ قیمت نفت ۸۵ دلار پیش بینی شده بود و حالا چند وقتی هست که قیمت نفت در محدوده ۷۰ دلار معامله می شود و تخفیف ایران برای فروش هم به چالش درآمد نفتی بودجه افزوده است، هرچند در زمان تدوین بودجه به دلیل فشار جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بود.

منظور: در شرایطی که قیمت نفت کمتر از پیش بینی بودجه می شود تخصیص اعتبار به دستگاه ها هم تعدیل می شود و این مسئله به اصلاحیه بودجه ربطی ندارد

رییس سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اینکه آیا دولت متمم برای اصلاح قیمت نفت در بودجه به مجلس ارائه می دهد یا خیر؟ گفت: قیمت نفت در بودجه هر ساله بر مبنای پیش بینی ها تعیین می شود و از آنجایی که ممکن است قیمت نفت در زمان اجرای بودجه بالاتر یا پایین تر بیاید، مکانیسم تخصیص در بودجه برای کنترل آن در نظر گرفته شده است و در شرایطی که قیمت نفت کمتر از پیش بینی بودجه می شود تخصیص اعتبار به دستگاه ها هم تعدیل می شود و این مسئله به اصلاحیه بودجه ربطی ندارد، بلکه استفاده از اختیارات دولت برای کاهش ردیف های بودجه برای دستگاه هاست.

درباره میزان کسری بودجه و اینکه بیشتر یا کمتر از سال گذشته باشد به بازار آینده نفت بستگی دارد اما شرایط کنونی قیمت نفت خوب نیست

داود منظور با بیان اینکه پیش بینی می شود که در ماه های آینده قیمت نفت افزایش یابد، افزود: درباره میزان کسری بودجه و اینکه بیشتر یا کمتر از سال گذشته باشد به بازار آینده نفت بستگی دارد اما شرایط کنونی قیمت نفت خوب نیست.

او درباره اینکه آیا کاهش تخصیص بودجه به دستگاه ها منجر به تعویق در اجرای پروژه های آن دستگاه ها یا فشار بر فعالیت آنها نخواهد شد؟ تصریح کرد: این روش در بودجه همواره اجرا شده و دستگاه ها کاملا با آن مانوس هستند، به همین دلیل مشکلی در تطابق وجود نخواهد داشت.

موضع مجلس در قبال کسری درآمد نفت

در حال حاضر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که دولت باید برای جلوگیری از رشد پایه پولی و تورم موضوع کسری بودجه را مدیریت کند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دولت بودجه را پیشنهاد داده حتما باید برای مدیریت آن برنامه داشته باشد و در راستای جبران کسری درآمد نفت می تواند تخصیص های خود را به دستگاه ها تعدیل کند یا منابع درآمدی جدید جایگزین کند

مهرداد گودرزوند چگینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره کاهش قیمت نفت به رقم پایین تر از بودجه و اثرات آن بر عملیات بودجه گفت: دولت بودجه را پیشنهاد داده حتما باید برای مدیریت آن برنامه داشته باشد در این راستا می تواند تخصیص های خود را به دستگاه ها تعدیل کند یا منابع درآمدی جدید جایگزین کند.

او افزود: البته هنوز زود است درباره میانگین قیمت نفت در بودجه قضاوت کنیم، زیرا خیلی از سال نگذشته و احتمال افزایش دوباره قیمت نفت وجود دارد، از طرف دیگر دولت به دنبال اجرای طرح مولدسازی دارایی هاست که بر مبنای آن می تواند منابع برای اجرای پروژه های عمرانی و... را تامین کند.

براساس این گزارش دولت در ماه های آینده باید تکلیف قیمت نفت در بودجه را روشن کند، هرچند در روزهای اخیر شنیده می شود که مذاکراتی بین ایران، عربستان و سایر اعضای اوپک پلاس همچون روسیه در جریان این که بر مبنای آن پیش بینی شده عرضه نفت در بازار جهانی کاهش می یابد و همین موضوع منجر به تغییراتی در قیمت جهانی نفت هم شده است حالا باید در آینده شاهد چه واکنشی از سوی طرف تقاضا یعنی اروپا، چین و... خواهیم بود و از طرف دیگر آیا آمریکا تلاش می کند که تولید نفت شل خود را بالا ببرد یا خیر.

کد خبر: ۲۲۴٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha