۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
سود وام مسکن ملی همچنان ۲۳ درصد| مخالفت بانک ها و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات
«بازار» گزارش می دهد

سود وام مسکن ملی همچنان ۲۳ درصد| مخالفت بانک ها و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات

بانک مرکزی با روش پلکانی سود وام مسکن ملی موافقت کرده اما سیستم بانکی همچنان مخالف کاهش نرخ سود وام مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بعد از افزایش سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان، دولت سیزدهم بر آن است تا نرخ سود این تسهیلات را نیز از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش دهد اما آنچه که به نظر می رسد بانک ها و بانک مرکزی همچنان مخالف این درخواست دولت هستند.

در اواخر روزهای سال ۱۴۰۱ بود که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا در شورای پول و اعتبار موضوع کاهش نرخ سود وام مسکن ملی از ۲۳ درصد را مطرح و به تصویب برساند.

او معتقد است که ۲۳ درصد بودن نرخ سود مسکن ملی باعث خواهد شد تا بازپرداخت اقساط برای متقاضیان مسکن ملی و دهک های میانی سخت و دشوار باشد. اما آنچه که این روزها مطرح است این است که بانک مرکزی با پلکانی شدن سود مسکن ملی موافقت کرده است اما هنوز نرخ سود مسکن ملی همان ۲۳ درصد سال قبل است.

سود وام مسکن ملی همچنان ۲۳ درصد| مخالفت بانک ها و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارنظر خود گفته است: پیشنهاد افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن تا ۵۵٠ میلیون تومان تصویب و ابلاغ شده‌ است. هدفگذاری بعدی ما در بخش تسهیلات کاهش نرخ سود با پلکانی کردن آن است و پلکانی کردن نرخ سود را بانک مرکزی قبول کرده‌ است.

بنابراین گزارش، اگر بانک مرکزی پلکانی شدن وام مسکن ملی را اجرایی و ابلاغ کند متقاضیان مسکن ملی در سال اول مبلغ کمتری پرداخت خواهند کرد و در سال‌های بعدی آن با تورم ارزش آن کمتر و فشار کمتری در بخش پرداخت به مردم وارد می‌شود.

فعلا بانک مرکزی با کاهش نرخ سود وام مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد مخالف است و معتقد است باید مابه التفاوت این نرخ سود به گونه ای برای بانک ها تامین اعتبار شود

اما آنچه که بر خلاف گفته ها شنیده می شود فعلا بانک مرکزی با کاهش نرخ سود وام مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد مخالف است و معتقد است باید مابه التفاوت این نرخ سود به گونه ای برای بانک ها تامین اعتبار شود.

سود وام مسکن ملی همچنان ۲۳ درصد| مخالفت بانک ها و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات

یکی از مسیرهای تامین این مابه التفاوت نرخ سود استفاده از منابع صندوق ملی مسکن است اما آنطور که گزارش ها و آمارها نشان می دهد این صندوق هنوز منابع و اعتبار چندانی ندارد که بتوان سود مسکن ملی را کاهش داد.

افزایش سقف وام تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار و افتتاح واحدهای مسکن ملی در ماه های خرداد و تیر ماه نشان می دهد که دولت در تحقق بخشیدن به وعده های خود جدیت دارد.

اما این جدیت به نظر می رسد کافی نیست و اگر شرایط فراهم نباشد چه بسا سرعت ساخت و ساز بسیار کُند خواهد بود. به نظر می رسد برخی عوامل در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست. به عنوان مثال این روزها صندوق مسکن ملی اعتبار کافی ندارد و مدام مقام مسئول این صندوق از خالی بودن این صندوق که قرار است پشتوانه تامین مالی طرح اقدام ملی مسکن باشد گلایه می کند.

سود وام مسکن ملی همچنان ۲۳ درصد| مخالفت بانک ها و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز با اشاره به اینکه به دستور رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار، مصوب شد میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یابد گفت: تاکید رئیس جمهور بر اقساط پلکانی تسهیلات بوده است، بطوریکه قسط اول کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق کارمندان و کارگران باشد.

تصمیم گرفته شد با ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانکها، سود نرخ تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یابد

نیکزاد همچنین گفت: تصمیم گرفته شد با ورود منابع صندوق ملی مسکن به اعتبارات بانکها، سود نرخ تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یابد.

«اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم صندوق ملی مسکن پایین آوردن میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن است گفت: از طریق یکپارچه کردن منابع صندوق و وامی که بانک ها پرداخت می کنند تامین می شود.

سود وام مسکن ملی همچنان ۲۳ درصد| مخالفت بانک ها و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات

او می گوید: یارانه سود بانک ها را باید صندوق مسکن ملی تامین کند در صورتی که این اقدام اجرایی شود ما نگرانی از اقساط بالای این تسهیلات دیگر نخواهیم داشت.

شاکری: منابع صندوق مسکن ملی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کم وصول شد این در حالی است که باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای وصول منابعی که پیش بینی شده اقدام کنند

شاکری بیان کرد: منابع صندوق مسکن ملی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بسیار کم وصول شد این در حالی است که باید وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای وصول منابعی که پیش بینی شده اقدام کنند که البته هیئت امنای صندوق پیگیر این موضوع خواهند شد.

افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی قبل از آغاز سال جاری و رسیدن آن به نرخ ۲۳ درصد این روزها دغدغه اصلی دولت برای ترغیب بانک ها و در نهایت بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود و در نهایت بازپرداخت اقساط آن است.

آمارها نشان می دهند تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه را واریز کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در مراحل مختلف ساخت به سر می‌برد

آنطور که آمارها نشان می دهند تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار نفر از متقاضیان، آورده اولیه را واریز کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در مراحل مختلف ساخت به سر می‌برد و قرار است خرداد ماه سال جاری تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن که طی یک تا دو سال گذشته کلنگ‌زنی شده در شهرهای مختلف افتتاح شود.

حال با توجه به افزایش سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان، انتظار دولت و وزارت راه و شهرسازی این است که شورای پول و اعتبار نیز با کاهش نرخ سود تسهیلات موافقت کند.

سرپرست بانک مسکن: نرخ سود که از اواخر پارسال ۲۳ درصد شده هنوز در نهضت ملی مسکن قرارداد با نرخ سود ۲۳ درصد بسته نشده است

آنطور که به نظر می رسد و طبق گفتگویی که خبرنگار خبرگزاری بازار با علی عسکری سرپرست بانک مسکن داشت مشخص شد که نرخ سود که از اواخر پارسال ۲۳ درصد شده هنوز در نهضت ملی مسکن قرارداد با نرخ سود ۲۳ درصد بسته نشده است.

محاسبه سود و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود

محاسبه سود و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند.

سود وام مسکن ملی همچنان ۲۳ درصد| مخالفت بانک ها و بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات

لازم به ذکر است که در بازپرداخت پلکانی تسهیلات، قسط ماهانه دوره دهم (سال دهم) بالغ بر ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است. قسط دوره ۱۵ (سال ۱۴۱۷ در صورت آغاز پرداخت تسهیلات از سال جاری) نیز ۱۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان خواهد بود.

در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات مذکور به روش ساده، مبلغ اقساط ماهانه معادل ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم ۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان است. به‌ عبارت دیگر سود تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است.

نگاه اجمالی نشان می دهد که سود تسهیلات مسکن ملی اگر ۲۳ درصد شورای پول و اعتبار باشد مبلغ اقساط وام مذکور برای متقاضیان نهضت ملی مسکن به بالای ۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. اما آنطور که از شواهد بر می آید شورای پول و اعتبار قصد دارد با نگاه ویژه تری کاهش نرخ سود مسکن ملی را بررسی کند تا بازپرداخت اقساط تا حدودی در توان متقاضیان باشد.

کد خبر: ۲۲۴٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شاکر IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      4 0
      با سلام اکثر متقاضیان مسکن ملی از طبقات پایین و متوسط هستند و فقط اعطای وام قرض‌الحسنه می‌تونه گره مردم را باز کنه. امیدوارم دولت به این خواسته به حق و مورد رضای پروردگار توجه نموده و وام قرض‌الحسنه و بلندمدت تصویب کنه.
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      1 0
      با سلام شما را به خدا تا نمردیم این مسکن را به سر انجام برسانید حالا نه دادین نه گرفتین دعوای سودش را میکنید
    • غلامحسین IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      6 0
      باسلام واحترام فقط وفقط برای مستأجران عزیز قدم برداریم واقعان فشارزیادی به مردم مستاجروارد میاد لااقل وام ۲۰۰ میلیونی بدین مستأجران ده ساله خانه اجاره بده دولت به مستأجران به شرط تملیک وصاحب خونه ها هم خدایی هوای مستأجران راداشته باشن
    • مهدی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      1 1
      سلام با این اقساط مردم توان پرداخت ندارند تو رو خدا تا میتوانید مبلغ قسط رو بیارید پایین همه که کارمند نیستند من که راننده تاکسی هستم چکار کنم
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      0 0
      مسکن‌توتهران متری ۱۰ بدید خودرو هم تهش ۲۰۰ بدید گرونترینش رو. ما راضی همه راضی میشن خیلی خوب میشه