۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
فرصت ۴ ماهه شرکت‌های بورسی برای برگزاری مجمع عمومی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

فرصت ۴ ماهه شرکت‌های بورسی برای برگزاری مجمع عمومی

تمام شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ۱۲ ماه سال مالی خود را فعالیت می‌کنند تا بعد از آن عملکرد یک هیات مدیره و آن شرکت در گزارش‌های حسابرسی خود و بالاخص مجمع عمومی سالیانه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش بازار، المیرا حضرتی با اشاره به اینکه فصل مجامع فصل بسیار مهمی برای شرکت‌ها محسوب می‌شود، تصریح کرد: زمانی که شرکت، گزارش‌های حسابرسی شده خود را ارایه می‌کند، لازمه آن بررسی و ارزیابی گزارش‌ها و ادامه فرایندآن شرکت بورسی در یک جلسه عمومی است.

وی افزود: طبیعتا سود یک ساله شرکت‌های بورسی، در مجمع عمومی بررسی و سپس این سود به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود؛ بخشی از این سود برای هزینه‌های عمومی شرکت مثل هزینه روزنامه کثیرالانتشار، بخشی برای پاداش هیئت مدیره و حق حضور اعضای هیئت مدیره و بخشی هم برای اندوخته قانونی در نظر گرفته می‌شود و در نهایت مابقی آن هم بین سهامداران تقسیم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به همین سبب، اینکه درصد تقسیمی شرکت در مجمع چقدر می‌تواند باشد؛ برای سهامداران بسیار حائز اهمیت است، چون سهامداران تمایل به دریافت سود تقسیمی بیشتری در مجامع دارند؛ اما از این سو، شرکت‌های بورسی نیز تمایل دارند مبلغ بیشتری را به سمت اندوخته قانونی هدایت کنند تا بتوانند آن اندوخته را در ماه‌های آتی صرف اموراتی مانند طرح توسعه و سایر موارد خود شرکت کنند.

حضرتی تصریح کرد: وقتی شرکت سال مالی اش تمام می‌شود تا ۴ ماه فرصت دارد تا مجمع عمومی خود را برگزار کند و قبل از اینکه مجمع برگزار شود، باید گزارش ۱۲ ماهه حسابرسی شده آگهی دعوت به مجمع عمومی و زمان بندی پرداخت سود خود را برای اطلاع عموم مردم ارایه کنند که می‌تواند در سامانه کدال یا روزنامه کثیر الانتشار شرکت منتشر شده باشد.

کد خبر: ۲۲۴٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha