۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
صادرات کالا از مرزهای استان کردستان به ۴۴۴ میلیون دلار رسید
مدیرکل صمت کردستان:

صادرات کالا از مرزهای استان کردستان به ۴۴۴ میلیون دلار رسید

سنندج – مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان از صادرات ۴۴۴ میلیون دلاری کالا از مرزهای این استان طی یک سال اخیر خبر داد.

بختیار خلیقی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به وضعیت صادرات کالا از استان کردستان، اظهار کرد: طی یک سال اخیر ۴۴۴ م یلیون دلار کالا از استان کردستان صادر شده است که این میزان صادرات ۷۶ درصد از برنامه پیش بینی شده را محقق کرده است.

وی با اشاره به صادرات صورت گرفته از سایر گمرکات، یادآور شد: در مدت زمان یاد شده صادرات سایر گمرکات ما ۳۹۹ میلیون دلار بوده و در نهایت حجم کل صادرات از مرزهای استان ۸۴۳ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کردستان استانی مرزی است دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه ی تجارت مرزی بوده و به عنوان یکی از دروازه های تجاری به سمت کشور عراق و کشور سوریه و نهایتاً دریای مدیترانه به شمار می رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: کردستان به عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه ریزی هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام گرفته و انتظار می رود که در این راستا بتوانیم ظرفیت های در اختیار را مورد بهره برداری قرار دهیم.

خلیقی یادآور شد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز ۱۱۶ میلیون دلار و ترانزیت کالا ۴.۷ میلیارد دلار بوده و بنابراین حجم کل مبادلات شامل صادرات واردات و ترانزیت ۵.۸ دهم میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه صادرات ۵۳ میلیارد دلار در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بیشترین کشورهایی که کردستان با آنها صادرات داشته کشور عراق، کشورهای آسیا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بوده البته در سطح کشور پنج کشور عمده هدف صادراتی چین، عراق، ترکیه، امارات و هند است که چین با ۲۷ درصد و عراق با ۱۹ درصد بیشترین سهم ارزشی در امر صادرات را دارند.

خلیقی اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین واردات تجاری کردستان از طریق مرز باشماق مریوان شکل می گیرد و ۹۳ درصد مبادلات تجاری با منطقه اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای استان وجود بازارچه‌های موقت غیر رسمی در استان کردستان است که سه بازارچه سیرانبند بانه، مله خور سروآباد و خانم شیخان مریوان بوده که رسماً از سال ۱۳۹۹ فعالیت این بازارچه ها از طریق گرفته شده و در همان سال نیز ۱۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۶ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۳ میلیون دلار از طریق این بازارچه‌ها در قالب کالاهای گروه ۴ کالاهای وارداتی وارد کشور شده اند.

کد خبر: ۲۲۴٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha