۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
احتمال تعمیق کاهش عرضه اوپک‌پلاس قوت گرفت

احتمال تعمیق کاهش عرضه اوپک‌پلاس قوت گرفت

منابع اوپک‌پلاس از قوت گرفتن احتمال تعمیق کاهش عرضه نفت در سی‌پنجمین نشست وزارتی اعضای این ائتلاف در وین خبر داند.

به گزارش بازار، سه منبع روز جمعه (۱۲ خردادماه) به رویترز گفتند: با توجه به رسیدن قیمت نفت به سطوح ۷۰ دلار برای هربشکه و تحلیل کارشناسان درباره احتمال مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام، تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) مذاکره برای کاهش احتمالی تا روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را در دستور کار خود دارند.

کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند و این موضوع بدان معناست که تصمیم‌های آنها می‌تواند تأثیر زیادی بر روند قیمت و بازارهای جهانی نفت خام داشته باشد.

سه منبع اوپک‌پلاس گفتند: کاهش تولید در میان گزینه‌های سی‌وپنجمین نشست وزارتی روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) قرار گرفته است.

سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس روز یکشنبه ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در محل دائمی دبیرخانه اوپک در وین برگزار خواهد شد.

در همین حالَ، وزیران نفت و انرژی اوپک امروز (شنبه، ۱۳ خردادماه) برای شرکت در صدو هشتادوششمین نشست خود در دبیرخانه دائمی این سازمان در وین گردهم می‌آیند.

منابع یادشده گفتند کاهش عرضه احتمالی اعضای اوپک‌پلاس می تواند به یک میلیون بشکه در روز برسد که این رقم افزون بر رقم روزانه ۲ میلیون بشکه تصویب شده و کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای که به‌طور ناگهانی در ماه آوریل تصمیم آن گرفته شد، خواهد بود.

در صورت تصویب کاهش عرضه روزانه یک میلیون بشکه‌ای، مجموع کاهش عرضه اعضای اوپک‌پلا به ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز معادل ۴.۵ درصد تقاضای جهانی نفت برای نفت خام می‌رسد.

پیش از این، دو منبع اوپک‌پلاس کاهش عرضه بیشتر را دور از انتظار دانسته بودند.

کشورهای غربی اوپک را به دستکاری قیمت نفت و تضعیف اقتصاد جهانی از طریق هزینه‌های بالای انرژی متهم می‌کنند.

در مقابل، مقام‌های اوپک و منابع داخلی گفته‌اند که ماشین چاپ پول غرب در دهه گذشته تورم را رقم زده است و کشورهای تولیدکننده نفت را مجبور کرده است تا ارزش صادرات خود را حفظ کنند.

برای تعادل و ثبات بازار نفت از هیچ تصمیمی دریغ نمی‌شود
حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق در بدو ورود به وین گفت: ما هرگز درباره گرفتن تصمیمی که همسو با دستیابی به تعادل و ثبات بیشتر در بازار جهانی نفت باشد تردید نخواهیم داشت.

تصمیم ناگهانی برای کاهشعرضه داوطلبانه بعضی از اعضای اوپک پلاس در ماه آوریل که از یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) کلید خورد حدود ۹ دلار برای هر بشکه به افزایش قیمت‌ها کمک کرد و قیمت این کالای راهبردی را به بالای ۸۷ دلار برای هر بشکه رساند اما پس از آن به دنبال فشار نگرانی‌ها از رشد اقتصادی و تقاضای جهانی قیمت‌ها به‌سرعت عقب نشینی کردند.

قیمت نفت خام شاخص برنت در معاملات روز جمعه (۱۲ خردادماه) تنها اندکی بالای ۷۵ دلار برای هر بشکه داد و ستد شد.

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته به سفته‌بازان در بازار نفت هشدار داده بود که مراقب باشند که آسیب نبینند، به‌طوری‌که بسیاری از ناظران بازار نفت این گفته را به‌عنوان هشداری مبنی بر کاهش عرضه تعبیر کردند.

رسانه‌های روس به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گزارش دادند که انتظار اقدام تازه‌ای از سوی اوپک‌پلاس در نشست روز یکشنبه وزیران نفت و انرژی این ائتلاف در وین نمی‌رود.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بیشتر افزایش یابد و به‌طور بالقوه قیمت نفت را افزایش دهد.

با این حال، تحلیلگران بانک آمریکایی جی‌پی مورگان مدعی شدند که اوپک به اندازه کافی سریع عمل نکرده است تا عرضه را با سطوح بالای تولید فرآورده‌های نفتی آمریکا تنظیم کند.

بنابر بر ادعای تحلیلگران جی‌پی مورگان، رشد تقاضا همچنان مطلوب است، در عوض، عرضه بیش از حد هم وجود دارد، ائتلاف اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه بیش از حد منتظر ماند، این ائتلاف یا حداقل بعضی از اعضای آن احتمالاً نیاز به کاهش بیشتر عرضه دارند.

تحلیلگران گروه انرژی راپیدان در یادداشتی احتمال کاهش بیشتر را ۴۰ درصد اعلام کردند.

آنها نوشتند: وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس مصمم هستند که از تکرار وقایع سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی زمانی که سقوط ناگهانی ثبات اقتصادی و مالی جهانی باعث شد قیمت نفت خام از سطوح بالای ۱۴۰ دلار ناگهان طی ۶ ماه به ۳۵ دلار به ازای هر بشکه برسد، جلوگیری کنند.

کد خبر: ۲۲۴٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha