۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
نگاه منفی بخش کشاورزی به تشکیل وزارت بازرگانی| فقط وزارتخانه ای صادرات محور با نگرش‌های نو
بازار گزارش می دهد؛

نگاه منفی بخش کشاورزی به تشکیل وزارت بازرگانی| فقط وزارتخانه ای صادرات محور با نگرش‌های نو

درحالیکه تشکیل وزارت بازرگانی مخالفان و موافقانی دارد فعالان بخش کشاورزی عمدتا مخالف هستند و معتقدند تجربه نشان داده وزارتخانه ای واردات محور است که صادرات، بازرگانی و نگرشهای نو در آن جایگاهی ندارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی بر سر موضوع تشکیل وزارت بازرگانی این روزها بحث و مذاکره در جریان است که به گفته «روح الله عباسپور» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تشکیل این وزارتخانه در مجلس موافقین و مخالفین جدی دارد. این در حالی است که این نماینده مجلس معتقد است با جدایی وزارت بازرگانی از وزارت صمت، امور این حوزه را بهتر می توان مدیریت کرد تا این که ۴ وزارتخانه با هم ادغام شده باشند. عباسپور همچنین بر سر این موضوع تاکید دارد که چالش جدی امروز، معیشت و تنظیم بازار است که هرچه حوزه مدیریتی در این زمینه ها کوچک تر و محدودتر باشد و مدیریت تخصصی متولی امر باشد، بهتر می توان بر تنظیم بازار مدیریت داشت. این در حالی است که او می گوید نگرانی مخالفین تشکیل وزارت بازرگانی در واقع این است که در حوزه تولید و بازرگانی مدیریت صحیح وجود نداشته باشد و به تولید آسیب برسد اما به نظر بنده این گونه نیست. چرا که قبل و بعد از ادغام اتفاق مهمی رخ نداده و نمی توانیم بگوییم که بعد از ادغام شرایط مطلوب و مناسبی داشتیم.

وزارت بازرگانی غالبا وزارت واردات است!

این مخالفت و موافقت ها در مجلس بر سر تشکیل وزارت بازرگانی در حالی مطرح است که در بخش کشاورزی که بیش از ۹۸ درصد از آن توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و مدیریت می شود نیز بر سر این موضوع موافقان و مخالفان بسیاری وجود دارد که هر کدام از زاویه نگاه خود تشکیل چنین وزارت خانه ای را بررسی می کنند.

الوندی، رئیس سازمان مردم نهاد هکا: با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف هستیم چون تجربه نشان داده وزارتخانه ای واردات محور است و در این میان امور بازرگانی و صادرات مهجور می ماند

علیرضا الوندی، رئیس سازمان مردم نهاد هکا از جمله افرادی است که به شدت مخالف تشکیل وزارت بازرگانی است و معتقد است تجربه نشان داده وزارت بازرگانی غالبا وزارتخانه ای واردات محور است و این یعنی به حاشیه رفتن تولید داخل. الوندی در گفتگو با بازار می گوید: با توجه به سوابق وزارت بازرگانی که در دولت های گذشته هم در کشور وجود داشته و رویکردی که این وزارتخانه ها داشتند محوریت واردات غالباً در این وزارتخانه ها دیده شده است. یعنی وزارت بازرگانی در دولت های پیشین بیشتر وزارت واردات بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه به بهانه های مختلف در کشور ما در اثر سوء مدیریت‌ ها به راحتی اولین راهکار را در «واردات» می بینند، تشکیل این وزارتخانه از جانب ما با این دیدگاه که بخش صادرات در آن کمتر دیده می‌ شود منفی است. مگر اینکه یک وزارت بازرگانی بر پایه صادرات محور تشکیل دهیم.

بزرگتر شدن بدنه دولت با تشکیل وزارت بازرگانی

الوندی خاطر نشان کرد: با این وجود آنچه تا به امروز ما دیده ایم این بوده که وزارت بازرگانی غالباً در زمینه واردات کار کرده است. در نتیجه بخش کشاورزی تا حدود زیادی مخالف تشکیل چنین وزارت خانه ای است.

رئیس سازمان مردم نهاد هکا همچنین تاکید کرد: از سوی دیگر ما در بخش کشاورزی این را در نظر می‌ گیریم که تشکیل این وزارتخانه موجب بزرگتر شدن بدنه دولت می شود در حالی که چیزی که الان مشکل عمده تولید کننده ها است تعدد مراکز تصمیم ساز است. بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی تعداد مراکزی که باید در تصمیم سازی ها نقش داشته باشد را باز هم افزایش می دهد و این خود معضل دیگری در بروکراسی اداری است که الان در کشور وجود دارد.

وزارتخانه ای صرفا متمرکز بر امور بازرگانی می تواند گره گشا باشد

بر اساس این گزارش، تشکیل وزارت بازرگانی در حالی از سوی فعالان بخش کشاورزی مورد مخالفت قرار می گیرد که برخی نیز معتقدند در صورت ایجاد تغییر و تحول در ساختار وزارتخانه به نحوی که کاملا متفاوت با آن چیزی باشد که در دولت های قبل با نام وزارت بازرگانی دایر بوده است، می توان به تشکیل چنین سازمانی امیدوار بود. در غیر این صورت نمی توان چندان چشم انداز روشنی برای چنین وزارتخانه ای متصور شد.

مقداد تکلوزاده دبیر انجمن ملی خرمای ایران نیز با بیان اینکه در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی هر کسی به زاویه ای نگاه می کند و هر زاویه ای تا حدی می تواند درست باشد، به بازار می گوید: با این وجود به نظر بنده کارها باید تخصصی سازی شود و الان اتفاقی که افتاده متاسفانه شرایطی پیش آمده که دوستان بسیاری مواقع اختیارات بخشی هایی از بازار را ندارند؛ یعنی برخی از بخش های بازار در حوزه کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی می تواند مرتبط باشد در حالی که در حوزه صنعت به سازمان دیگری مرتبط است و به عبارتی پراکنده است. بنابراین اگر سازمانی باشد که به صورت ویژه صرفا متولی حوزه بازرگانی باشد می تواند بر امور بخش تمرکز داشته باشد.

تکلوزاده گفت: اتفاق بدی که در کشور ما رخ داده این است که ابتدا محصول را تولید و فرآوری کنیم و سپس به فکر فروش آن می افتیم! به عبارت دیگر در حوزه بازرگانی آن دیدگاه عدم توجه به بازار را متاسفانه از قدیم داشته ایم.

وی ادامه داد: لذا اگر چرخش به عقب داشته باشیم و اصلاحاتی انجام شود و ابتدا حوزه بازرگانی فعال شود، ناخوداگاه بازخورد های بازار در حلقه های پسین زنجیره ارزش هم تاثیر گذار می شود و اصلاحاتی را به وجود می آورد.

داشتن بازرگانی قوی در گروی داشتن وزیری مختص امور بازرگانی است

این مقام صنفی افزود: این اتفاق در حوزه خرما رخ داده و موفق بوده به طوری که وقتی تولید کننده در نمایشگاهی حضور پیدا می کنید و بر فرض تاجر آلمانی از او یک نوع بسته بندی خاص میخواهد در واحد همان تولید کننده بسته بندی تهیه می شود، سورتینگ را با همان فرمت و ساختار درخواستی انجام می دهند و در نهایت تقاضای بازار را پوشش می دهد.

وی اظهار داشت: به نظر بنده در سطح کلان هم باید چنین اتفاقی بیفتد؛ یعنی باید یک بازرگانی قوی داشته باشیم و اینکه وزیری که هم دغدغه صنعت را داشته باشد هم معدن و هم حوزه بازار، مشخصا نمی تواند این اتفاق را رقم بزند.

تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای ایران: با همان دیدگاه و نگرشی که مشکلات ایجاد شده نمی توان مشکلات را رفع کرد، لذا تشکیل وزارت بازرگانی تنها در صورتی موفق خواهد بود که در ساختار مدیریتی آن جوانانی با نگرش های نو به کار گرفته شوند

دبیر انجمن ملی خرمای ایران همچنین در پاسخ به این سوال که پیش شرط موفق بودن چنین وزارتخانه ای چیست، گفت: در وهله اول ما باید افراد متخصص و در عین حال با دانش را داشته باشیم و به آنها اختیارات بدهیم.

وی با اشاره به تشکیل هیات مدیره امید در حوزه خرما گفت: مساله اینجا است که غالبا افرادی که در جایگاه ریاست، نایب رئیس و غیره قرار می گیرد افرادی هستند که سن و سال بالاتری دارند و لذا تصمیم بر این شد این اصلاحات صورت بگیرد و جوانان روی کار بیایند و اصول کار را افراد مسن تر یاد بگیرند. ضمن اینکه جوانان دیدگاه های متفاوتی دارند و می توانند رویکردهای متفاوت تری داشته باشند.

تکلوزاده ادامه داد: با این تفاسیر اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود و بخواهد موفق باشد باید یکسری افرادی که آینده دار هستند و دانش و تخصص دارند در کنار افراد کهنه کاری که تجربه دارند قرار بگیرند و بتدریج از این افراد جوان در ساختار مدیریتی کلان استفاده کنند. به این معنا که اگر قرار باشد در سطح مدیریت کلان همان افراد قدیمی قرار بگیرند و جوانان با دانش در سطوح پایین تر قرار بگیرند قطعا راه به جایی نمی برند.

وی تاکید کرد: در واقع آنچه مهم است و باید به آن توجه کرد این است که با دیدگاه و نگرشی که داشته ایم و این مشکلات ایجاد شده نمی توانیم با همان دیدگاه این مشکلات را رفع کنیم. پس اگر می خواهیم مشکلات حل شود اول باید اصلاحاتی در دیدگاه ها صورت بگیرد و مشخصا افراد جدید می توانند این نگرش های جدید را بیاورند و با ساختار پیشین نمی شود کاری کرد.

کد خبر: ۲۲۴٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اشنا IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      0 0
      مشکل درجزیره ای عمل کردن بخش های مختلف دولت است قبلا"هم وزارت بازرگانی بودتمام وزارت خانه هابایدبابسترالکترونیک بهم متصل شوندهم کوچک شدن دولت وهم سرعت ودقت بالاراداردمشکل درمقاومت مدیران درهماهنگ شدن است