۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
دومین جشنواره گیلاس در «گلمکان» خراسان رضوی برگزار شد| جای خالی تجاری سازی در جوامع محلی
با حضور بهره برداران و بانوان کارآفرین؛

دومین جشنواره گیلاس در «گلمکان» خراسان رضوی برگزار شد| جای خالی تجاری سازی در جوامع محلی

مشهد- دومین جشنواره برداشت محصول گیلاس با حضور مسئولان؛ بهره برداران و کارشناسان حوزه زراعی و باغی در شهر گلمکان استان خراسان رضوی برگزار شد.

بازار، گروه استان‌ها؛ این جشنواره با محوریت مدیریت زراعی وباغی، افزایش کمی و کیفی تولید گیلاس و آلبالو، معرفی گونه های پربازده، اصلاح الگوی کشت، فناوری های پس از برداشت محصول و بسته بندی، افزایش ضریب نفوذ دانش و افزایش سرانه تولید مرغوب درگلمکان برگزار شد.

شهردارگلمکان در دومین جشنواره برداشت محصول گیلاس از معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذار در صنایع تبدیلی، معرفی جاذبه های گردشگری و توریستی به عنوان اهداف برگزاری این جشنواره و نمایشگاه برگزار شده در این رابطه یاد کرد.

علی اکبر خوشبخت نیا به بازار گفت: در قالب برپایی این جشنوراه هم چنین بانوان ساکن در ۱۷ روستای بخش گلمکان در این نمایشگاه تولیدات کشاورزی، زراعی، صنایع دستی و غذایی خود را به نمایش گذاشتند.

وی با اشاره به این موضوع که تبیین نقش روستاییان در تحقق سیاست‌های رونق تولید به منظور اشتغال‌زایی، بازاریابی و معرفی کسب و کار در روستاها از جمله سیاست‌های راهبردی است ادامه داد: معرفی استعدادها، ظرفیت‌ها در مناطق روستایی، معرفی محصولات متنوع، ایجاد بازار خرید و فروش محصولات و بازاریابی آن از جمله اهداف این نمایشگاه است.

دومین جشنواره گیلاس در «گلمکان» خراسان رضوی برگزار شد| جای خالی تجاری سازی در جوامع محلی

شهردار گلمکان گفت: روستاییان به نحوی تولید کننده و منبع تولید محصولات اصلی هستند و برگزاری نمایشگاه و توانمندی‌های روستاییان می‌تواند پتانسیل‌ها و توانمندی‌های آنان را به نمایش درآورد.

وی با اشاره به اینکه برداشت گیلاس از باغ های این شهر بدون شک برای گردشگران و مسافران و شرکت کنندگان در جشنواره گیلاس بسیار جذاب است ادامه داد: معتقدیم برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند نقش مهمی برای حضور گردشگران، مسافران و بازدید کنندگان داشته باشد.

خوشبخت نیا با بیان اینکه گلمکان درزمینه تولید محصول گیلاس در استان نمونه است و باید درجهت شکوفایی بیشتر گام هایی برداشته شود ادامه داد: به طور قطع برگزاری دومین جشنواره برداشت گیلاس باعث خواهد شد تا ظرفیت های شهر وبخش گلمکان بیشتر شناسایی و معرفی شود.

رییس شورای اسلامی شهرگلمکان نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره به بازار گفت: گیلاس تولیدی بخش گلمکان یک محصول مهم و استراتژیک است که مورد وثوق مردم منطقه و کلانشهر مشهد می باشد.

حمیدرضا نظام خواه افزود: گیلاس تولیدی دربخش گلمکان از کیفیت خاصی برخوردار است و با توجه به کیفیت و طعم ، مورد قبول مصرف کنندگان است .

وی اظهار داشت: گردشگران و مسافران در خرداد ماه با سفر به گلمکان می توانند ضمن بهره مندی از آب و هوای مطبوع و بازدید از مکان های گردشگری ، گیلاس تولیدی را تهیه کنند.

ضرورت برند سازی

در حاشیه این جشنواره ۵۷ غرفه به عرضه محصولات باغی و زراعی، صنایع دستی اختصاص داشت که با استقبال خوب مردم و زائران روبرو شد.

دومین جشنواره گیلاس در شهرستان گلمکان با حضور بانوان کارآفرین در حالی در اردوگاه شهید بهشتی این شهرستان برگزار شد که البته جای بسیاری از فعالان تبلیغاتی و متصدیان صنایع بسته‌بندی و تجاری‌سازی خالی بود.

اگرچه در این جشنواره سعی شده بود تا با حضور برخی رسانه‌های استانی محصولات بانوان کارآفرین در این شهرستان خبرساز و معرفی شود اما نحوه ارائه محصولات در این نمایشگاه گواه این مدعا بود که فروش به شیوه سنتی نتوانسته کمک شایانی به این بانوان کارآفرین بکند.

در یکی از همین غرفه‌های برپاشده در نمایشگاه باخانم موسوی یکی از تولیدکنندگان و بافندگان حوله سنتی که در منطقه احمدآباد به بافت این کالا اشتغال دارد هم‌صحبت شدیم.

وی در این رابطه به بازار گفت: حوله‌های سنتی و نخی بافته‌شده را در قالب اشتغال خانگی و با همکاری فرزندانم و با ماشین دستی به مرحله تولید می‌رسانیم اما متأسفانه بسیاری از مردم با تولیدات ما آشنا نیستند.

دومین جشنواره گیلاس در «گلمکان» خراسان رضوی برگزار شد| جای خالی تجاری سازی در جوامع محلی

وی از گران شدن نخ ابراز نارضایتی کرده و به ما می‌گوید: تا سال گذشته نخ را به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما حالا هر کیلو نخ به بیش از ۲۸۰ هزار تومان رسیده است و لذا این موضوع موجب شده تا از تعداد مشتریان کاسته شود.

وی که دستمال‌های نخی خود را به ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر و به قیمت‌های نازل و به رقم ۲۵ هزار تومان عرضه می‌کند به ما می‌گوید: با این‌حال مشتری چندانی نداریم و بسیاری از مردم نمونه این دستمال‌ها را درحالی‌که جنس آن کیفیت تولیدات داخل را ندارد به قیمت‌های گزاف از سوپر مارکت ها خریداری می‌کنند درحالی‌که تولیدات ما به‌سختی فروش می‌رود.

در نمایشگاه اشتغال شهرستان گلمکان غرفه‌های دیگری هم ازجمله محصولات باغی، تولیدات چرمی، محصولات غذایی، تولیدکنندگان عسل و هم‌چنین محصولات دامی حضور فعال داشتند که مقیمت محصولات ارائه‌شده در آن‌ها در مقایسه باقیمت‌های مشهد بسیار مناسب و مشتری‌پسند بود اما برخی از این بانوان به دلیل ناآشنایی با فضای مجازی و تبلیغات نتوانسته بودند بازار مناسبی برای فروش پیدا کنند.

در این جشنواره با وجود اینکه می توان ادعا کرد تولیدات باغی به ویژه محصول گیلاس و آلبالوی باغات این شهرستان در نوع خود بی نظیر و بی رقیب بود و حتی قیمت محصولات عرضه شده تا میزان ۵۰ درصد از قیمت های عرضه شده در مشهد ارزان تر بود اما نشانه ای از برند سازی وجود نداشت.

در این راستا پیشنهاد می شود حالا که شهرداری گلمکان توانسته با برداشت نخستین گام در شناسایی و گرد هم آوردن بانوان کارآفرین در قالب این جشنواره موفق عمل کند لازم است تا در خصوص تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات تولیدی نیز پیش‌قدم شده و با همراهی رسانه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی گام‌های مؤثرتری را برای توانمندسازی این جوامع محلی بردارد.

منطقه نمونه گردشگری

شهر گلمکان از توابع شهرستان چناران در استان خراسان رضوی به شمار می‌رود که به دلیل واقع شدن در دامنه رشته کوه‌های بینالود و همچنین وجود محصولات باغی مانند گیلاس، آلبالو،گردو و سیب سالانه جمعیت بی شماری از آن دیدن می کنند.

دومین جشنواره گیلاس در «گلمکان» خراسان رضوی برگزار شد| جای خالی تجاری سازی در جوامع محلی

شهر گلمکان یکی از مناطق نمونه گردشگری شهرستان چناران است و همچنین تالاب چشمه سبز به عنوان تنها اثر قدیمی ثبت شده میراث طبیعی است.

این منطقه وسیع از جنوب به شهرستان نیشابور و رشته کوه بینالود، از شمال به دشت مشهد و محور مشهد -چناران واز غرب به کوه تخته رستم و تخت اخلمد و از شرق به مناطق زشک و شاندیز محدود شده است.

در این منطقه چند شاخه رودخانه دائمی که از رشته کوه بینالود سرچشمه می گیرند وجود دارد که از مهمترین آنان می توان به رودخانه گلمکان با طول تقریبی ۳۰ کیلومتر اشاره کرد که در سر چشمه آن و در میان بلندترین ارتفاعات خراسان دریاچه طبیعی چشمه سبز با وسعت تقریبی ۱۵ هکتار وجود دارد که آب سبک و گوارای آن به منظور آبیاری باغات و مزارع شهر گلمکان استفاده می شود.

به واسطه شرایط اقلیمی مناسب محصولات سردسیری مرغوبی از جمله گیلاس، آلبالو، سیب و گردو در این منطقه به وفور تولید می‌شود و همچنین به دلیل وجود باغات، رودخانه های دائمی و ارتفاعات این منطقه از مناسب‌ترین ییلاقات اطراف مشهد به‌شمار می‌آید.

کد خبر: ۲۲۴٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha