۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
برنامه نشست ۱۸۶ اوپک

برنامه نشست ۱۸۶ اوپک

نشست‌ عادی ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس به ترتیب ۱۳ و ۱۴ خردادماه در محل دبیرخانه اوپک در وین، پایتخت اتریش، برگزار می‌شوند.

به گزارش بازار، کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سرانجام پس از سه سال و سه ماه برای برگزاری یکصدوهشتادوششمین نشست عادی خود در ساختمان دبیرخانه دائمی این سازمان در وین گردهم می‌آیند، آخرین نشست حضوری اعضای اوپک به ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۹۸ بر می‌گرد، از این تاریخ به بعد همه نشست‌های اوپک به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا و نبود امکان برگزاری نشست حضوری در وین به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

آخرین نشست عادی اوپک (نشست ۱۸۵ اوپک) ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، اعضا در این نشست ضمن تصویب بودجه سال ۲۰۲۳ این سازمان، گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر وقت صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی را به‌عنوان رئیس دوره‌ای نشست‌های اوپک و وینسنت دی پل ماساسا، وزیر نفت، گاز، هیدروکربن و معادن گابن را به‌عنوان ریاست علی‌البدل دوره‌ای اوپک انتخاب کردند.

افتتاحیه صدوهشتادوششمین نشست عادی اوپک فردا (شنبه، ۱۳ خردادماه) در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر به وقت تهران به ریاست آنتونیو اوبرو اوندو (Antonio Oburo Ondo)، وزیر صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی پس از سه سال و سه ماه سرانجام با حضور همه سران هیئت‌های اعزامی کشورهای عضو، دبیرکل اوپک ناظران و نمایندگان رسانه‌ها در دبیرخانه دائمی این سازمان برگزار می‌شود.

در همین حال، چهل‌ونهمین نشست کارگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) با حضور اعضای این کارگروه در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در محل دبیرخانه اوپک برگزار می‌شود.

نشست افتتاحیه سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) با حضور سران هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک، دبیرکل اوپک و نمایندگان رسانه‌ها روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در دبیرخانه اوپک برگزار می‌شود.

آخرین نشست وزارتی اوپک‌پلاس که با حضور همه ۲۳ کشور عضو به‌طور کامل در محل دبیرخانه اوپک در وین برگزار شده بود به ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۸ یک روز پس از آخرین نشست حضوری اوپک (نشست ۱۸۵) بازمی‌گردد، پس از این نشست همه نشست‌های این سازمان به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا و نبود امکان برگزاری نشست حضوری در وین، به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شدند.

البته شایان ذکر است که چهل‌وپنجمین نشست کارگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) و در عین حال سی‌وسومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس با حضور تنها بعضی از وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو این ائتلاف در روز پنجم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۳ مهرماه ۱۴۰۱) در دبیرخانه و بقیه به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

اعضای اوپک‌پلاس در سی‌وچهارمین نشست خود (۱۳ آذرماه) که باز هم به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد با توجه به شرایط کنونی بازار نفت تصمیم گرفته بودند بر توافق پنجم اکتبر (۱۳ مهر ۱۴۰۱) مبنی بر کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان ۲۰۲۳ پایبند بمانند.

تغییر زمان برگزاری نشست‌های کاگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) از ماهانه به هر دو ماه یک بار و دادن اختیار به این کارگروه برای تشخیص درباره لزوم برگزاری نشست‌های اضافه یا درخواست برای نشست وزارتی اوپک‌پلاس با هدف بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام از دیگر تصمیم‌های سی‌وچهارمین نشست بود.

پس از تصمیم ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بعضی از اعضای اوپک‌پلاس به‌طور ناگهانی و یک روز پیش از برگزاری چهل و هشتمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) تصمیم گرفتند به‌طور داوطلبانه عرضه نفت خام خود را از یکم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۱ اردیبهشت‌ماه) تا پایان سال در مجموع روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند.

کارگروه نظارتی اوپک‌پلاس در نشست ویدیوکنفرانسی روز ۱۴ فروردین‌ماه امسال ضمن تأکید بر پایبندی به برنامه کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، بر کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای مهر تأیید زد، بر این اساس مجموع کاهش عرضه اعضای این ائتلاف به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز رسید.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در کنار کشورهای لیبی و ونزوئلا به‌دلیل تحریم از توافق کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس مستثنی است.

آثار روانی این تصمیم بر قیمت و بازارهای جهانی نفت خام کوتاه‌مدت بود و تنها برای مدتی به افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام کمک اما در مجموع قیمت‌های جهانی نفت خام بیشتر روزهای معاملاتی را با کاهش پشت سر گذاشته است، به‌طوری که قیمت‌ نفت خام برنت اکنون اندکی بالای ۷۵ دلار برای هر بشکه و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا هم قدری بالاتر از ۷۱ دلار برای هر بشکه داد و ستد می‌شوند.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک به‌تازگی در گفت‌وگویی اختصاصی با شانا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تصمیم‌ها برای دور تازه کاهش عرضه نفت از سوی اعضای اوپک‌پلاس چندان تأثیری بر بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام نداشته است، گفت: عوامل زیادی بر قیمت‌های جهانی نفت خام تأثیرگذارند، من بسیار صریح و صادقانه می‌گویم ما هیچ‌گاه در اوپک سطح قیمت خاصی را هدف‌گذاری نمی‌کنیم و دیدگاه خاصی در این زمینه نداریم، همه اقدام‌ها و تصمیم‌های ما بر مبنای برقراری تعادل مطلوب بین تقاضا و عرضه در بازارهای جهانی نفت است.

جواد اوجی، وزیر نفت هم در آستانه برگزاری نشست‌های اوپک و اوپک‌پلاس ضمن ابراز امیدواری به تصمیم‌هایی مطلوب برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت در این دو نشست، اعلام کرد که هنوز جمع‌بندی خاصی در این باره وجود ندارد، اما به هر حال بی‌شک تصمیم‌های اوپک‌پلاس آثار زیادی روی شرایط بازار نفت می‌گذارد.

وی تصریح کرد که در این دوره اتفاق‌نظر مطلوبی میان اعضای اوپک وجود دارد و ایران همواره از تصمیم‌های اوپک و ائتلاف اوپک‌پلاس نیز حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

در همین حال، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان دوم خردادماه ضمن هشدار به سفته‌بازان درباره روبه‌رو شدن با دردسرهای بیشتر در بازار نفت گفته بود که آنها چند روز مانده به نشست وزارتی اوپک‌پلاس در وین (۱۴ خردادماه) برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های نفتی آینده مراقب باشند.

وی تصریح کرده بود که همچنان به سفته‌بازان هشدار می‌دهم که آسیب خواهند دید همان‌طور که در آوریل آسیب دیدند، فقط به آنها می‌گویم که مراقب باشید.

با این حال، اظهارات مقام‌ها و منابع نفتی روسیه، از جمله الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر این کشور، نشان می‌دهد که سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان‌ تمایل دارد تولید خود را تغییر ندهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به تازگی اعلام کرده بود که قیمت نفت به سطحی نزدیک شده که از نظر اقتصادی قابل توجیه است و نشان می‌دهد که هیچ تغییر فوری در سیاست تولید ائتلاف اوپک‌پلاس ممکن است وجود نداشته باشد.

نواک هم به‌تازگی اظهار کرده بود که انتظار ندارد شاهد اقدامی تازه‌ از سوی اوپک‌پلاس در نشست پیش رو باشد، تصور نمی‌کنم اقدامی تازه وجود داشته باشد، زیرا درست یک ماه پیش، تصمیم‌هایی درباره کاهش داوطلبانه تولید نفت به‌دلیل مشاهده روند کند احیای اقتصادی جهان گرفته شد اما وی سپس در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوپک پلاس تصمیمی را خواهد گرفت که برای بازار نفت بهترین خواهد.

کد خبر: ۲۲۴٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha