۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
تله گذاری جدید بورسی محتمل است؟| نگرانی سهامداران خُرد از تکرار سناریوی سال ۹۹
بازار گزارش می دهد؛

تله گذاری جدید بورسی محتمل است؟| نگرانی سهامداران خُرد از تکرار سناریوی سال ۹۹

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به روند نزولی ارزش معاملات بورس در چند هفته گذشته،  سناریوی حمایت واعظی از بازار در سال ۹۹، احتمالا تکرار می شود و سهامداران خرد زیان می بینند.

بازار گروه بورس: در چند هفته اخیر با وجود اینکه فعالان بازار سرمایه از دست های پشت پرده برای توقف رشد بورس خبر داده اند، اما مسئولان بورسی هم به نوعی تاکید کرده اند که شاخص کل بورس _ با توجه به تورم عمومی و رشد بازارهای مجاور_ روند کاملا رو به پایین ندارد و بعد از مدتی رشد خواهد کرد. با این حال برخی فعالان بازار سرمایه نسبت به عملکردی که بازار ساز در سه سال گذشته از خود به جای گذاشته، بی اعتماد هستند و معتقدند که ضعف نظارت دولت در نوسانات بورس کاملا پیداست. پس احتمال دارد اینبار هم به بهانه اینکه بازار ارزنده است و نهایتا رشد خواهد کرد، نقدینگی مردم را در جریان نگه دارد تا حقوقی ها سهام خود را خالی کنند؛ بعد از آن نیز، به یکباره شاهد بازگشت شاخص به یک میلیون و هشتصد هزار واحد باشیم.

برخی فعالان بازار نگران شعارهای برخی مسئولان هستند که مانند سال ۹۹ توخالی باشد، از این رو سرمایه گذاران هم اینبار ممکن است در تله دولت بیفتد به همین دلیل خروج از بازار در شرایطی که شاخص روندی نزولی دارد سودمند تر از ماندن است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه دولت روحانی سال ۹۹ با اعلام اینکه کف شاخص کل بورس یک میلیون و ششصد هزار واحد است مانع از خروج سهامداران خرد شد، گفت: اما بعد از آن شاخص را تا یک میلیون واحد کاهش داد و تا دو سال هم در همین محدوده آن را حفظ کرد و خسارت سنگینی را به سهامداران خرد وارد کرد، به همین دلیل سرمایه گذاران هم اینبار ممکن است در تله بیفتد. به همین دلیل خروج از بازار در شرایطی که شاخص روندی نزولی دارد سودمند تر از ماندن است.
علیرضا سادات با بیان اینکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه تصور می کردند که با عبور شاخص کل بورس از سقف تاریخی خود هم سهام به سقف قبلی خود می رسند، اما این اتفاق نیفتاد، افزود: بخشی از این مسأله ناشی از رشد حبابی برخی نماد در سال ۹۹ بوده به همین دلیل آنها هیچگاه به صورت طبیعی و بنیادی به سقف قبلی خود نمی رسند مگر اینکه دوباره جزو نمادهایی باشند که توسط عده ای پروژه شوند.

شائبه های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه شاخص سازی همچنان در بورس اتفاق می افتد تا دولت بتواند سیاست های مورد نظر خود را در نهایت پیش ببرد

او تصریح کرد: از طرف دیگر بسیاری از سهامداران بازار هیچ اعتقادی به عدد شاخص کل بورس ندارند، زیرا شائبه های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه شاخص سازی همچنان در بورس اتفاق می افتد تا دولت بتواند سیاست های مورد نظر خود را در نهایت پیش ببرد، به همین دلیل عبور شاخص کل بورس از سقف تاریخی خود چندان اهمیتی برای معاملات بورس ندارد.

تصمیم فعالان بازار سرمایه چیست؟
بازار سرمایه از همان ۲۰ اردیبهشت ماه سیگنال خروج را به سهامداران خرد داده بود و در طول چند روز ۸۰۰ میلیارد تومان پول درشت از بازار خارج شد، هرچند مسئولان سازمان بورس با سراسیمگی به دنبال توجیه اتفاقاتی که در بورس افتاده بودند، زیرا بسیاری از کارشناسان اقتصادی انگشت اتهام را به سمت آنها گرفته بودند و با اصلاح بدون دلیل بورس به دنبال کنترل تورم بودند، در حالی که اینبار سناریو سال ۹۹ جواب نمی دهد و بسیاری از فعالان بازار از بازار خارجی و برخی هم هفته آینده برای ماندن یا رفتن تصمیم می گیرند.

در این مقطع تنها خبرهای مثبت می تواند برخی سهام یا گروه ها را به صورت کوتاه مدت مثبت کند و عده ای نوسان گیری می کنند اما در شرایط کنونی شاخص در یک روند نزولی قرار دارد و باید به کف حمایتی برسد و بعد دوباره نقدینگی جذب کند تا بتواند روند صعودی خود را آغاز کند

یک کارشناس بازار های مالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش ارزش معاملات بازار سهام در چند وقت اخیر نشانه آغاز یک روند نزولی است، گفت: با توجه به اینکه ارزش معاملات کاهش یافته بسیاری از سهامداران خارج شده اند، در واقع شاخص های بورسی خط روند صعودی کوتاه مدتی خود را رو به پایین شکسته اند، از این رو فعلا دیدگاه مثبتی نسبت به بورس ندارم و تا زمانی که حجم و ارزش معاملات دوباره افزایش نیابد نمی شود نسبت به رشد بازار سهام خوش بین بود.

محمود مرادی با بیان اینکه شاخص کل بورس در حال حرکت به سمت خط روند بلند مدتی است، تصریح کرد: در این مقطع تنها خبرهای مثبت می تواند برخی سهام یا گروه ها را به صورت کوتاه مدت مثبت کند و عده ای نوسان گیری می کنند اما در شرایط کنونی شاخص در یک روند نزولی قرار دارد و باید به کف حمایتی برسد و بعد دوباره نقدینگی جذب کند تا بتواند روند صعودی خود را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بازار در یک موقعیت حساس قرار گرفته، از یک سو بسیاری از نمادها با سقف تاریخی خود فاصله زیادی دارند و این اصلاح دستوری مانع از جذب نقدینگی و رشد این نمادها شد، از طرف دیگر مردم اعتماد خود را نسبت به صحبت های مسئولان سازمان بورس از دست داده اند به همین دلیل بازار به روند نزولی خود ادامه می دهد و احتمالا شاهد خروج سنگین پول از بورس از هفته آینده باشیم.

کد خبر: ۲۲۴٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      14 2
      البته شاید هم این کارشناسان محترم نقد شدند و با این حرفها می‌خوان بورس را پایین بکشند و در قیمت های پایین تر خرید کنند
    • ناشناس IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      7 0
      شاخص کل بورس در حقیقت ۸۲۵۳۶۹ واح نه اینکه ۲۲۷۶۳۲۱ واحد واقعا چقدر راحت میشه سهامداران را با اعداد بازی داد .اگر زیادی پول نیاز دارید شاخص کل را میتونید به ۳۵۵۴۳۲۱ تغییر بدید بعدش یک میلیون سقوطش بدید به همین راحتی.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      6 2
      امام علی(ع) فرموده است .چهار چیز کم آن‌ها زیاد است: یکی آتش، دوم: کینه و عداوت، سوم: فقر، چهارم: مرض.تو را به روح حضرت علی قیمت خانه خیلی گران است ...
    • فکری IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      6 1
      سرمایه های با ارزش مردم در طی بیش از ۳ سال در بورس منفی و بی ارزش شد تا حاصلش رشد تورم و رشد قیمت بیش از ۲۰ برابری ربع سکه و اپارتمان در پردیس فاز ۱۱ و قیمت خودرو های خارجی و ایرانی و.....باشد
    • حیدری IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      6 2
      سرمایه مان در بورس نابود و بی ارزش شده است
    • علی دوستی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      8 1
      خدایا ای خدای عزیز سرمایه ام را در بورس منفی و بی ارزش کردند انان را به خودت واگذار می کنیم
    • حمزه غفاری IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      حباب قیمتی در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها پایین و خیلی نمادها هنوز هم اززندگی قیمتی دارند و قیمت خیلی از نمادها نسبت به درآمد در حد آنها نرمال و استاندارد است. اما بهتر است سهامداران خرد دچار وسوسه و هیجان نشوند و با علم و دانش به خرید سهام بپردازند.
    • Iraj IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      6 1
      از کجا معلوم که تله حقوقیها برای مفت فروشی سهامداران خرد و خریدتوسط حقوقیها نباشه نکنید بخدا مردم گناه دارن...
    • علی US ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      5 0
      سلام دزد دزدی چی فرقی میکنه تو خیابان باشی یا تو بورسی باشی اسمش دزدی بزرگ کوچک هم نداره
    • محمود IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      6 0
      بورس فقط در بلند مدت سود دارد ودر صورتی که خرید در کف انجام شود
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 0
      سلام ارزندتر از بورس کجاست شاخص میتواند بہ ۳ میلیون برسد شفاف باارزش بعضی از آقایان برائ اینکہ از بازار جاماندن و بتوانند ھر چقدر میشود قیمت پایین خرید کنند این حرفھا را میزنند انشاالہ بورس صعود طوفانی خود را آغاز میکند وکسانی کہ مثل بندہ چند سالئ دربورس ھستیم سود واقعئ بورس کہ ھمیشہ بیشتر از بازارھای دیگر ھست را میبینیم
    • مسعود IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      1 1
      سلام عالی بود واقعیت گفتید.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 0
      اگه دو میلیون رو از دست بده تا یک میلیون و پانصد واحد میاد پایین.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 0
      سال ۹۹ فروختیم ۶۰ درصد سهام ما معلولان چرا واریز نمیکنید؟؟؟ تنها راهش اینه یک ماه حقوق مسعولان بدن معلولان بدیخت و حقوق اندک معلولان بدن به مسعولان واقعا ببینیم تنها ۳روز میتونند با حقوق اندک‌معلولین زندگی کنند بعد بفهمند درد رنج معلولان اگثر زیادش مستاجرن وگرایه نشین?????????
    • مرتضی فرخ نیافر IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
      0 0
      ای کاش هیچ وقت تحلیلی وجود نداشت، هر کس خودش تحلیل می کرد