۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
تهران ۲ هزار هکتار پلاک «فرسوده و ناکارآمد» دارد
مدیر سازمان نوسازی تهران در گفتگو با بازار:

تهران ۲ هزار هکتار پلاک «فرسوده و ناکارآمد» دارد

تهران- هدایت مدیر سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه حدود دو هزار هکتار تک پلاک فرسوده و ناکارآمد در این استان وجود دارد، گفت: در تهران ۱۵۹ هزار پلاک نیازمند نوسازی است.

سید مهدی هدایت در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در استان تهران موضوع تولید مسکن با بازآفرینی همسو شده است، تاکید کرد: در گذشته تولید مسکن با همراهی بافت های فرسوده مطابقت نداشت و لذا تمام اراضی شهر تهران که قابلیت تولید مسکن داشتند، واگذار و به نوعی ایجاد شهر جدید دیگر معقول نیست.

وی با بیان اینکه قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد بافت فرسوده ایجاد شده است، افزود: حدود ۶۰۰ هزار تفاهم نامه میان بافت فرسوده با قرارگاه منعقد شده و برای هر مجموعه حتی زمین ها هم مشخص است و تنها موانعی وجود دارد که ما باید آن موانع را برطرف کنیم.

افزایش صدور پروانه ساخت پس از ۱۰ سال

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه با ارائه بسته مشوقانه بافت فرسوده شهر تهران پس از ۱۰ سال شاهد افزایش ۶۲ درصدی صدور پروانه بودیم همچنین نسبت به فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۳۰۰ درصد صدور پروانه برای نوسازی بافت فرسوده بیشتر شده است، ابراز کرد: در تهران محله هایی هستند که ناکارآمد بودند مانند چمچاره در منطقه ۱۸، کوره آجر پزی یا دره اسلام آباد منطقه ۱۹ و یا مناطق ده ونک و ... که طرح های موضعی و موضوعی با مساحت سه هزار هکتار برای نوسازی این مناطق وضع شده است و امیدوار هستیم که یک جریان نوسازی در این مناطق به وجود بیاید.

هدایت با بیان اینکه برای مثال در محله نفرآباد شهرری با ۴۰۰ سال قدمت، در حریم حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ۵۵ پروژه مسکونی و خدماتی تعریف شده است، تاکید کرد: برای تسهیل در امور، دفاتر توسعه گری در مناطق بافت فرسوده تاسیس شده است تا بر این اساس توسعه گرها جذب و در کنار تسهیل گران پروژه های نوسازی را انجام دهیم.

در تهران ۱۵۹ هزار پلاک نیازمند نوسازی وجود دارد

وی با بیان اینکه پیش از این برای اینکه محدوده ای در بافت فرسوده قرار بگیرد سه شاخص ریز دانگی، نفوذ ناپذیری و ناکارآمدی تعیین شده بود که با افزایش شاخص ها، مساحت بافت فرسوده از حدود چهار هزار هکتار به هفت هزار هکتار افزایش یافت، افزود: در تهران حدود دو هزار هکتار تک پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته در تمام مناطق هم یافت می شود؛ به این معنا که در محله های این شهر همواره خانه ای وجود دارد که فرسوده و اصلاً مورد نوسازی نیز قرار نگرفته است.

ساخت و ساز های دولت های گذشته هنوز تمام نشده

مدیر سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه در دولت های گذشته واحدهایی که خود مالک بودند سریع ساخته شدند اما واحدهایی که دولت قرار بود بسازد بعضا هنوز هم تحویل داده نشده است، گفت: دولت باید کمک هایی از قبیل افزایش وام داشته باشد تا خود ساکنان آن مناطق خانه های خود را نوسازی کنند از سوی دیگر کمبود زمین بخش کوچکی از معضلات نوسازی و ساخت مسکن است.

هدایت با باین اینکه در تهران ۱۵۹ هزار پلاک نیازمند نوسازی وجود دارد اما مشکلی که وجود دارد این است که ۴۰ هزار مورد اصلا سند ندارد، افزود: سال گذشته با تلاش بسیار توانستیم ۲۰۰ پلاک را سند دار کنیم اما دو قرن طول می کشد تا تمام این ۴۰ هزار واحد سند بگیرند.

کد خبر: ۲۲۴٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha